baby-klar, ikke helt klar:) Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Får mest sannsynlig ks etter en nokså tøff fødsel sist. Revet mye og var veldig dårlig i 1 år etter. Lurer bare på om noen som vet noe om ks eller som har hatt det før kan fortelle meg litt. Hva slags bedøvelse fikk du, smertestillende ettrpå?
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Jeg får hvis jeg vil.. Har ikke bestemt meg helt enda, men håper på å føde normalt denne gang. Vi får se.. Grunnen til at jeg kan få er at min forrige ble nokså dramatisk og tankene surrer mye nå som jeg er gravid igjen. Gikk 14 dager over, ble igangsatt og endte i hastesnitt. Var veldig krise visstnok (fikk journalene i går, det var ikke hyggelig lesing selv om det var godt å få lese dem) Har ikke vært gjennom planlagt snitt da, men det må jo være mye roligere enn haste, og du får mer informasjon fortløpende. Mer forberedt på alle måter liksom. Bedøvelse, du får sikkert spinal (som meg), da er du våken og får med deg det hele. Ikke vondt, bare gulle godt!! I 3 dager etterpå fikk jeg smertestillende, 1 paralgin forte hver 6. time og en voltaren hver 12. time. Etter dette - paracet. Var veldig vondt i flere dager synes jeg, men dette kan også ha noe med at de hadde det veldig travelt i mitt tilfelle. Ved et planlagt snitt har de jo bedre tid og trenger kanskje ikke romstere så mye.. Håper noen med planlagte snitt svarer deg, er kanskje bedre. Lykke til uansett!! =)
MillaMia Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Jeg hadde samme type fødsel som deg 1. gang. Totalruptur og slet med det i nesten 2 år etter det. Med 2. mann fikk jeg keisersnitt, og det gikk veldig bra. Fikk epidural og var tilstede hele tiden. Ekstra stas var det for mannen min, som fikk være den første som holdt sønnen sin. Jeg måtte til observasjon noen timer, så jeg fikk ikke sett tassen på en stund, men da var jeg helt utslitt uansett. Jeg visste dessuten at tassen var i veldig gode hender.
MillaMia Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Glemte å skrive at babyen tok puppen og satt fast i den leeenge med en gang den fikk sjansen. Melken kom etter et par timer. Jeg har et lite arr, men når jeg er på det nå så skjønner jeg ikke hvodan et menneske kan komme ut av et så lite arr. Man kan ikke se det hvis man ikke vet om det.
baby-klar, ikke helt klar:) Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk til dere alle for svar Håper på et vellykket ks der jeg får beibisen med det samme lagt til brystet Gikk et døgn etter fødsel sist til jeg fikk se datteren min, så har så lyst å oppleve de første dyrebare minuttene folk snakker om!
MomInUSA Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Hei - jeg skal ha keisersnitt jeg ogsaa. Hadde det sist. Fostervannet gikk, satte igang foedselen, etter 12 timer var jeg kommet til 1 centimeter, temperaturne gikk opp, hjertelyden gikk ned, lillegutt drev og klemte over navlestrengen, og legen var redd for infeksjon og at den lille hadde for toeft. Saa de tok min lille gutt med kesirsnitt. Hadde spinal eller epidural - noe i ryggen iallfall - var vaaken og det gikk helt greit. Jeg er veldig pysete med sproeyter og blod og saann, men gikk helt greit allikevel. Ikke gru deg for det, det gaar bra. Kjente ingen smerte,men det kjennes ut som de snur magen opp ned, dytter og sliter, rart og ekkelt, men ikke noe aa vaere redd for. Fikk se lillegutt og gi ham en nuss naar han kom ut. Og et par timer etter fikk jeg holde ham og mate ham. Blir litt surrete av bedoevelsen og smertestillende, men det gaar over. Tok ikke mye smertestillende etterpaa, ville ikke at gutten skulle faa det i seg. Har et lite arr som nesten ikke vises. Tok blidtarmen naar jeg var 10 aar, og det arret er mer synlig. Hadde vanskeligheter med aa staa oppreist og aa komme meg ut av sengen en stund etter keisersnittet, men det gaar seg til. Denne gang sa legen jeg kunne velge - men at det var sikkert bare 15-20% sjans for at jeg kan foede normalt, og det er en viss risiko at arret i livmoren kan revne under foedselen. Saa jeg skal ha keisersnitt igjen. Litt rart aa slippe aa tenke paa foedselen synest jeg. leste mye om det sist, men har ikke noe saerlig oenske om aa oppleve det... Lykke til alle sammen !!
Forskeren Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Jeg har samme opplevelse som MomInUSA. Misfarget fostervannavgang, igangsetting, kun 2-3 cm åpning etter laaaaang tid, dårlig fosterlyd på babyen - hasteks med spinalbedøvelse. Men jeg har fått høre at det høyst sannsynlig går bra å føde normalt denne gang, det er svært liten sjanse for at livmor skal revne. Så jeg lurer på, MomInUSA, hvorfor de har gitt deg så dårlige odds? Jeg har fått høre at siden forrige ks var på barnets indikasjon er det lite sannsynlig at det skjer igjen da det er ny baby denne gang. Hadde vært fint å høre hva de sa til deg.
MomInUSA Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Hei Skal bli 2. gangs mamma! Det er nok ikke sikkert at de oddsene er for alle i den situasjon. Problemet med meg var at det var bare ingen fremgang i det hele tatt paa 12 timer. Kan ha noe med at legen kanskje tror at jeg ikke fungerer som jeg skal og at han ikke tror det blir bedre. Han bare sa at statsitikken tilsier at det vil vaere 15-20 % sjanse for at det ikke ender paa samme maate. (Synest det var litt rart, for tenkte kanskje at det ville vaert andeledes om ikke foedselen var satt igang fordi fostervannet gikk). Ungen hadde ogsaa veldig stort hode - som sikkert hender igjen (mannen sin skyld) og ungen kom ut med spisst hode etter press) Saa det er mulig at det ikke er plass. Eller, kanskje legen tror at fostervannet vil gaa igjen og jeg ender i samme situasjon. Han sa bare det at hvis jeg vil prove, saa er det opp til meg, men sansynligvis saa ender jeg i samme situatjon mente han. Han sa ikke saa mye om akkurat hvorfor sjansen var saa liten - han bare sa at det var basert paa hva som hendte forrige gang. Skal spoerre neste gang (30 januar) hvis jeg husker det. Du maa ogsaa ta med i betraktningen at jeg har Amerikansk lege og ikke jordmor. De er ikke noe spesielt for keisersnitt her - det er ikke saann at du kan bestille det eller soeke om det bare fordi du vil - det er legens besluttning. Men de er nok raskere til aa ta keisersnitt hvis det er tegn paa problemer. De er jo saa redde for aa bli saksoekt (og saa jobber jo jeg som advokat ogsaa da... hihi ... gjoer det ikke bedre det) Saa hvis du blir fortalt at du kan foede normalt, saa ville jeg nok tro paa det for din situasjon.
Forskeren Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Takk for svar! Jeg skal inn til fødselsforberedende samtale ved sykehuset (St. Olavs Hospital - er jo også nasjonalt senter for fosterdiagnostikk så de burde vel kunne det...), men lunsjer daglig med gynekologer og fødselsleger der og de har sagt det jeg skrev over. USA kan jo ha noe med saken å gjøre... Eneste jeg er redd for er at det ender i samme som sist, men uansett er jeg jo litt forberedt på det. Men dersom jeg får vite at det er stor sjanse for det, hadde det kanskje vært bedre med planlagt ks, så slipper jeg nederlagsfølelsen jeg fikk sist. Ja, ja, får høre hva de råder meg til.
MomInUSA Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 Lykke til iallfall Haaper det gaar greit og at du faar foede normalt hvis det er det du gjerne vil. Jeg tenkte det kunne vaert greit og unngaa keisersnitt andre gangen siden det er vanskelig aa ta seg av den foerste naar man har problemer med aa staa oppreist. Og saa skal man jo ikke loefte noe saerlig etterpaa. Og saa tar det mer tid aa komme seg etter foedselen tror jeg nok. Hvis legen hadde sagt at jeg hadde store sjanser for aa foede normalt, ville jeg gjort det, men med de oddsene jeg fikk, ellers takk.. Haaper du faar mer avklaring paa hva sjansene dine er iallefall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå