Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei, jeg så at det har vært noen innlegg her før om hevelser i hakkefolden på UL, og håper derfor at noen i dette forumet kan hjelpe meg. I går var vi på UL i uke 13, og det var en veldig tydelig hevelse i nakken på fosteret på ca. 4mm. Vi ble sendt videre til Rikshospitalet for videre undersøkelser der, og ble grundig undersøkt med UL der også- med samme funn. De kunne ikke se noe annet feil med fosteret, hjertet så ut til å være i orden (så langt de kunne se så kort i svangerskapet), og det var et neseben på fosteret (som jo kan trekke i retning av at det ikke er downs syndrom). Legen mente risikoen for Downs syndrom sett hen til alle risikofaktorene (min alder på 34 år, hevelsens størrelse) var 1/12 (mot den normale på 1/500 hvis jeg husker riktig) Vi skal ta en morkakeprøve i slutten av uken, og er selvølgelig fryktelig spent og nervøs for hva legene vil finne. Vi håper selvføllgelig at morkakeprøven ikke viser kromosonfeil, men samtidig vil det være godt å få en "diagnose". Vi er redde for at dersom det ikke kan påvises kromosonfeil, at det vil ta lang tid å finne ut om det er noe annet galt med barnet, og hvor alvorlig det eventuelt er. Og tanken på at barnet skal vokse seg større og større i mellomtiden gjør jo alt enda vanskeligere. Mine spørsmål til dere er: Er det noen av dere som har opplevd eller kjenner til noen som har hatt fostre med store hevelser i nakkefolden, der fosteret har vært helt friskt? Vet at noen tidligere på dette forumet har fått beskjed om at fosteret sannsynligvis er friskt til tross for hevelsen i nakkefolden, men vet dere hvordan det gikk med dem etter fødselen- om barnet faktisk var helt friskt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7924193-helvelser-i-nakkefolden-p%C3%A5-ul-trenger-noen-r%C3%A5d-raskt/
apriljente-66 Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei anonym Vil bare først si at jeg ikke er i kategorien etter de du spør om tilbakemelding på her. Men jeg har vært der selv - der du er nå, med all uvisshet med å vente på svar på prøver... Vil prøve å oppmuntre deg ved å si at det trenger ikke å være noe galt med fosteret. Jeg husker flere som har fått svar på nakkefoldprøven (opp til 10 mm) og barnet har vært "friskt".. Lykke til klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7924193-helvelser-i-nakkefolden-p%C3%A5-ul-trenger-noen-r%C3%A5d-raskt/#findComment-7926051
Anita65 Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg kan heller ikke gi deg ordentlig svar, men jeg vet at noen på disse sidene har fått oppgitt nakkefold til 4mm og at barnet har vist seg å vøre friskt. Det er derfor duotesten er så usikker, du kan aldri være 100 % sikker. Jeg krysser fingrene for at det går bra ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7924193-helvelser-i-nakkefolden-p%C3%A5-ul-trenger-noen-r%C3%A5d-raskt/#findComment-7926359
motherO Skrevet 25. januar 2007 #4 Del Skrevet 25. januar 2007 Hei, jeg vet akkurat hvordan du føler deg nå - var litt i samme situasjon i fjor. Nakkefolden hos mitt foster ble målt til 2,7 mm på Riksen og det dro opp sjansen for at det var noe galt sammen med min alder på 39. Legen så helt tydelig neseben og det er som du skriver selv en veldig god indikator på at det ikke er Downs syndrom da nesten alle de mangler neseben på dette tidspunkt. At alle andre organer ser bra ut er også positivt, for de andre to trisomiene 13 og 18 er "lett" å se ifølge legen på Riksen, da det ofte er endel feil på organene. Det at dere har sett neseben er så positivt skjønner du, fordi at dataprogrammet de bruker på Riksen for å beregne risikoen tar ikke høyde for visuelt sett neseben hvis nakkefolden er over 2,5 mm! Derfor får du en høyere teoretisk sjanse enn det reellt er! Dette vet jeg fordi legen prøvde seg litt frem og tilbake med mine målinger og vi fant ut at risikoen økte over 2,5 mm uansett om han satte neseben til sett eller ikke sett. Husk på dette du og pust litt lettere nå! Jeg gikk videre til fostervannsprøve og fikk beskjed om at vi ventet en kromosomfrisk jente. Den samme vakre jenta ligger nå og sover ute i vogna og er blitt 3 måneder. Sunn og frisk! Så, tenk positivt - det går nok bra skal du se! Riktig lykke til med deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7924193-helvelser-i-nakkefolden-p%C3%A5-ul-trenger-noen-r%C3%A5d-raskt/#findComment-7935751
bønna Skrevet 25. januar 2007 #5 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har ikke vært borti det, men svigerinda mi har med datteren sin. Det var noen intense uker fra de fikk vite at barnet hadde nakkefold; hva de skulle gjøre, skulle de ta fostervannsprøve og hva hvis det viste seg å være kromosomfeil. Maassse tenkning i de ukene, husker det godt selv om det er 4 år siden. De tok fostervannsprøve og jenta viste seg å være helt frisk. Så det var mye bekymring på noe som viste seg å være helt i orden. Jeg vet ikke hvor stor nakkefold-hevelse det var, bare at det var utslag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7924193-helvelser-i-nakkefolden-p%C3%A5-ul-trenger-noen-r%C3%A5d-raskt/#findComment-7938343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå