Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Jenta mi er så veldig rutinestyrt! Alt skal gjøres på samme måte og i samme rekkefølge som tidligere/det bruker å gjøres, hvis ikke blir hun illsint! Har vi gjort noe en gang så forventer hun at det skal være slik neste gang også! Vet jo at barn blir trygge av forutsigbarhet, men er det virkelig vanlig at de er så vanedyr? Blir nesten som ritualer... Feks må hun legges av meg hvis jeg er hjemme, må ha en banan straks hun våkner, puta må ligge i riktig ende av senga, kosedyrene stå på samme sted, spise av riktig fat og skål etc... Er det slik hos dere også?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #3 Skrevet 25. januar 2007 hi hi, stakkars dere. Tror nok bare enkelte barn er slik ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Virker nesten litt autistisk.....de er veldig flinke på å lage seg egne regler og ritualer, og er d d minste avvik, blir de illsinte
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 jaja, autist er hun iallfall ikke, kjempesosial og oppvakt jente!!!
annie-77 Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Har det litt slik vi også, men hun blir likevel sjeldent sint om hun ikke får det som planlagt. Ho vet hva som er neste step vedr. påkledning, ferdig å spise, vaske hender når vi kommer hjem fra tur/barnehage etc. Ellers så er hun veldig til å rydde, vet hvem som eier hva og hvor ting hører hjemme og er opptatt av at ting er på plass. KJenner flere voksne personer jeg somer slik du beskriver din datter (blir ikke illsinte altså.. men litt. ) Følg litt med at det ikke utvikler seg. Er nok en prosess i læring vil jeg tro, og at når hun har lært noe den ene dagen så blir hun fortvilet når det liksom ikke er rett den neste dagen.
winneboo Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Hehe nei jenta mi er ikke slik. Men det er kanskje fordi vi ikke alltid følger rutinene til punkt og prikke. Da er hun på en måte vant med begge deler. Har ikke vært sååå nøye på rutiner fra hun var baby, men heldigvis legger hun seg kl 19 å sover til kl 8 vis jeg ønsker det. Jenta di vet hvertfall hva hun vil, er jo litt søtt å da
Expat Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Det er slik barna lærer å huske. Om og om igjen på samme måten...
Guttemamma x 3 Skrevet 26. januar 2007 #9 Skrevet 26. januar 2007 Lillemann er ikke et typisk vanedyr og ettersom vi heller ikke er utpregede rutinemennesker har vi aldri innført faste rutiner. Merker imidlertid at han gjentar mønstret fra sist. F.eks. - en dag fylte vi på glansemiddel i oppvaskmaskina samtidig som vi fylte på oppvaskpulver. Neste dag var det ikke nødvendig å fylle på glansemiddel, men han insisterte på at vi ikke kunne sette igang maskina før vi hadde fyllt på det. - Vi bakte formkake et par ganger ei uke og etter det finner han fram bakebolle, slikkepott, stekeformer, visper og begynner å hente ingredienser for å lage kake. Jeg tror det er deres måte å "forstå" verden på og at de kan bli litt frustrerte når verden ikke er slik de har tenkt.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 Ble kjempeimponert en dag jeg, da hun tilfeldigvis fant boksåpneren i kjøkkenskuffa. Dermed gikk hun rett bort til den andre skuffa, tok ut en hermetikkboks og satte seg til på gulvet for å åpne den!!!! Hadde aldri tenkt på at hun hadde fått med seg det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå