Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Jeg tror x sjefen min har sagt meg opp pga. graviditeten.. Det er mye mystisk rundt denne oppsigelsen (har ikke fått noe skriftelig heller).. Men skal nå i møte med advokat om en ukes tid.. Men det jeg lurer på: Hva kan han blir "dømt" til? Å gi meg jobben tilbake? Noe jeg absolutt ikke vil! Kan ikke jobbe med et sånt surrehue..
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Du kan faktisk kreve erstatning!!! skjønner godt at du ikke vil jobbe sammen med denne personen... Lykke til og ikke gi deg c",)
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Hei. Velkommen i klubben. Nettopp det samme skjedde med meg... Men jeg ble også trakkasert av x-arbeidsgiver også... Har du snakka med arbeidstilsynet om dette? Meld fra til de. Når du skal i møte er det greit å møte opp forberedt. Jeg hadde også advokat på saken og jeg undersøkte hva jeg kom til å miste i inntekt, da jeg gikk over på NAV utbetalinger. (og det er ikkje mye å skryte av) Jeg forlangte at enten så måtte de utbetale meg de siste kronene jeg trengte for å ha motatt lønn i 6 av 10 mnd eller så måtte jeg få jobbe videre der.... Men du sier du ikkje har motatt noe skriftlig. Du har ikkje blitt sagt opp då. Du skal motta papirer skriftlig og så skal du skrive under på papirene. Ett eksemplar til deg og til arbeidsgiver... Men stå på ditt du. Hvis du ikkje vil ha jobben te bake så krev heller penger av arbeidsgiver. Så lenge han ikkje har noe saklig grunnlag for å si deg opp så kan du kreve for tapt inntekt og tort og svie.... Det første møtet er bare mekling så blir dere ikkje enige der så går dte nok videre til rettsak om du orker det. Lykke til, vet det kan være tungt men vær sta og stå på ditt.
lnamor høygravid!!!!!!! Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Han kan dømmes for usaklig oppsigelse, og enten gi deg jobben tilbake (men det er jo ikke så enkelt, og mange andre som har opplevd dette vil ikke tilbake, så det er retten vant til hvis det går så langt).. Det vanligste er nok at arbeidsgiver ønsker å komme til forlik uten rettsak, og at du får en økonomisk avtale uten at han dømmes. Det er mange som går gjennom dette, og retten vET at det er tungt å måtte gå tilbake. Lykke til, og stå på. Ta ham!!!!!
findus Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Hepp! Ser du har fått fine svar allerede. Den advokaten - er det noe du fikser sjøl, eller gjennom fagforening? Er du medlem, får du nemlig sånn hjelp gratis. Bare et lite tips ;-)
janne82 Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Det er ikke lov å si opp en gravid kvinne, uten veeldig god grunn (nedskjæringer osv.) Det skal mye til før de kan si deg opp, og det er arbeidsgivers ansvar å bevise at det er en god grunn ikke ditt. du får i såfall en erstatning på tapt arbeidsinntekt ++ er en tung prossess har jeg hørt, men verdt det, med tanke på at sånne folk ikke skal slippe unna med alt. Det er alt for lett for arbeidsgivere å diskriminere gravide!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Ja, visst f... skal jeg ta han! Er så sinna jeg nå! Akkurat snakka med advokat og arbeidstilsynet, å han har gjort mange ting han ikke har lov til.. Han begynte på skolen, men eier fortsatt firmaet, å da to nye overtok så ga de meg ny prøvetid, å så sier de opp i prøvetida, og jeg mister jobben.. Men han hadde ikke rett til å gi meg ny prøvetid! Ikke sa han til de som overtok at jeg var gravid heller! Han så sikkert på det som den enkleste løsningen.. Han sa meg opp i AA registeret, uten å gi meg en oppsigelse.. Men jeg har jo ikke tapt noe økonomisk enda.. Eller har jeg det? Jeg gikk over på sykemelding da jeg fikk vite at jeg mista jobben.. Men det er vel evt. når jeg er ferdig i permisjon at jeg begynner å tape på å ikke ha noen jobb... Men vil ikke tilbake til den drittsekken! Dette blei mye, men godt å få det ut! Er så sinna at et koker! Staker babyen min! Tusen takk for svar=)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Fant en side på internett om gratis rettshjelp.. Du har krav på det om du ikke har tjent nok, uansett=) Så jeg taper ikke noe uansett.. Så om jeg ikke får noen erstatning, så har jeg i hvertfall fått skremt han litt! Ikke vil han betale meg feriepengene mine heller=( For en dritt!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Jeg fikk sparken da jeg ventet mitt først barn.Butikk jobb da! Idioten ringte bare og ga meg sparken fordi jeg ble sykemeldt ut uka.. Jeg kom desverre ingen vei med det fordi jeg ikke hadde skriftlig arbeidskontrakt,det var det ingen av oss ansatte som hadde for han skrev ikke det...
lnamor høygravid!!!!!!! Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 ...og et godt tips!!!!! Advokat kan være dyrt! Du kan også ha krav på fri rettshjelp, eller: Ta kontakt med media! Dette er saker som stygt sagt "selger", og det er utrolig hvordan folk kryper når TV2 har kontaktet dem... Naboen vår truet med TV2 etter at han fikk noen ryggproblemer og arbeidsgiver nektet å tilrettelegge arbeidet. Det gikk noen dager, så var tilretteleggingen klar. Gravide damer selger, kynisk talt! ....heldigvis, for det tilsier at vi har samfunnet med oss og loven på vår side!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Har så lyst å ringe han nå... Men tror jeg skal vente til jeg har snakka med advokaten, sånn at jeg ikke ødelegger noe... Jeg gikk inn på en side hvor det sto fri rettshjelp, å jeg har ikke tjent det jeg må for å skulle betale.. Så regner ikke med at jeg må betale noe..
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #12 Skrevet 24. januar 2007 Har du tjent under 190 000 i fjor så har du rett på fri rettshjelp. Men det følger jo selvfølgelig med en egenandel da på 850 kr. Men vær og OBS på det at har du samboer så går de ut i fra DERES inntekt og ikkje bare din... Undersøk det så du ikkje bæsjer deg på leggen i god tro på at du får det gratis og så plutselig detter DEN regninga i postkassen din, fordi de har gått ut i fra DERES inntekt...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #13 Skrevet 24. januar 2007 Hm... hvor mye er det snakk om at man må ha tjent da da? Noen som veit det? Hørte forresten en plass at det er hvis man er gift at dem går ut i fra felles inntekt.. Noen som veit det? Men de 850 kr. betaler jeg med glede bare den drittsekken her blir tatt.. Men hvor mye er det snakk om da? Er det ikke den som taper som må betale? Har ikke peil på sånt jeg..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #14 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ble selv sagt opp mens jeg var i permisjon med nr én, og nylig blitt gravid med nr to (arbeidsgiver var informert om dette). Jeg tok kontakt med advokat gjennom fagforening, men følte at de støttet arbeidsgiver mer enn meg. Skiftet derfor til privat advokat, som mente at jeg hadde en svært sterk sak, og endte opp med en svært god sluttpakke (bedre enn jeg hadde drømt om på forhånd), lenge før det kom til rettsak. Stå på, det er mitt råd! Men det kan være tøft også. Vil anbefale at advokaten tar seg av all kontakt med arbeidsgiver, i mitt tilfelle prøvde arbeidsgiver å "skremme" meg med at jeg ikke kunne stole på advokaten min, og at dette ikke var særlig lurt av meg. Deilig å overlate all kontakt til advokat. Har dessverre ikke noe særlig kjennskap til fri rettshjelp, men advokaten bør jo kjenne betingelsene. Dersom det viser seg at du må betale selv, bør du jo få advokaten til å gjøre en vurdering av hvor sterk saken din er før du evt går videre.
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #15 Skrevet 24. januar 2007 Så lenge det ikkje e noe rettsak men bare meklingsmøte så betaler du regningen sjøl og ikkje den som taper. Men du bør prate med advokaten din ja om hvordan det ligger ann. Jeg har samboer og vi var registrert på samme adresse så da gikk de ut i fra samlet inntekt... Men sjekk opp i det for sikkerhetskyld. Min advokat va så grei at han forlangte ikkje noe mer enn 850 kr uansett om eg ikkje hadde fått fri rettshjelp. Men detta va o privat advokat. Og all kontakt med tidligere arbeidsgiver bør foregå gjennom advokaten din.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #16 Skrevet 24. januar 2007 Slapp du å betale da siden du vant saken? Er det sånn det virker?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #17 Skrevet 24. januar 2007 Ja, okey.. Da tar jeg det møte med advokaten for å høre hvor sterk sak jeg har. På tlf. så sa hu i hvertfall at alt hørtes veldig mistenksomt ut.. At han har ikke hatt lov til å gjøre noe av det han har gjort.. Da har vi mest sannsynelig ikke krav på fri rettshjelp, så da må vi betale advokattimene da.. Men har jeg en god sak, så kan jeg kanskje tjene på det uansett.. Hvis ikke så får jeg bare droppe det... Tusen hjertelig takk for alle svar=)
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #18 Skrevet 24. januar 2007 Nei. Fordi det var kun meklingsmøte så måtte eg betale sjøl. Men eg trengte ikkje betale mer enn de 850 kr uavhengig om eg fekk fri rettshjelp eller ikkje. Men det hadde kanskje kommet på et par tusen hadde ikkje advokaten min vært så snill. Ikkje spør meg om koffer han ikje ville ha mer betalt... Men e du smart så undersøker du skikkelig om du får fri rettshjelp eller ikkje. Om advokaten din går ut i fra Deres eller din økonomi.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #19 Skrevet 24. januar 2007 Snakka akkurat med fylkesmannan (var visst de som bestemte det) å da sa hun at de regna nok vår økonomi tilsammen. Men hvis jeg tar det møte, så kan jeg jo spør advokaten, å hvis vi må betale selv så kan jo hun kanskje se hvor mye sånn ca. det kommer til å komme på. Å hun kan jo sikkert svare meg på om hun syns dette er noe jeg burde gå videre med, om jeg har noe å vinne på det... Et møte koster jo uansett ikke all verden.. Bedre det når man føler seg urettferdig behandla..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #20 Skrevet 24. januar 2007 Er enig med deg i at det er lurt å ta et innledende møte, da vil du få en viss idé om hvor sterk sak du har, hva du evt kan oppnå i erstatning og advokatkostnader, så kan du veie dette opp mot hverandre før du bestemmer hva du gjør videre. Det er få slike saker som ender i retten, har inntrykk av at de fleste kommer til enighet i meklingsmøter, og da vil jo ikke kostnaden være så stor. Lykke til!
Har fire go`inger Skrevet 24. januar 2007 #21 Skrevet 24. januar 2007 Når det gjelder inntektsgrensene for fri rettshjelp er bruttoinntektsgrensen kr 230 000 for enslige og kr 345 000 for ektefeller og andre som lever sammen. Dersom du er gift/samboer identifiseres du økonomisk med ektefelle eller samboer - dvs dere samlet sett ikke kan tjene mer enn kr 345 000. I tillegg er det vilkår om at man må ha en nettoformue på under kr 100 000. Dersom du fyller de økonomiske vilkårene, har du rett på en stykkpris 6 ganger den offentlige salærsats som i dag er på kr 825...dvs juridisk bistand på kr 4 950. Men har du/dere en bruttoinntekt på over kr 100 000, skal det betales en egenandel på kr 825.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #22 Skrevet 24. januar 2007 En ting til: Må jeg være med å møte min tidligere arbeidsgiver, eller foregår alt mellom advokater?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #23 Skrevet 24. januar 2007 Det er vel naturlig at du er med på meklingsmøte®, men vil anbefale at du forholder deg taus, og viser til advokaten din om arbeidsgiver tar kontakt med deg direkte (for det vil de sikkert prøve på). Be heller om "time out" slik at du kan snakke med advokaten din alene om det er noe du lurer på underveis. Håper du har funnet deg en dyktig advokat :-)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #24 Skrevet 24. januar 2007 Hehe ja det håper jeg også! Gleder meg så til det møte! Sånn at jeg får skremt han x sjefen litt! Sånn kan man ikke behandle folk asså! Tusen takk for svar=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå