Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 - og hva som er pedagogisk riktig med tanke på innlæring av språk... sjefen her i huset er 21 mndr, og har alltid vært tidlig ute med ting. som å reise seg, krabbe osv osv... riktignok gikk han ikke helt ordentlig før 14-15 mndr, men jeg anser ikke det som sent! han har fra han var veldig liten skravla mye. sånn babling og pludring! det gjør han fortsatt, og har MASSE å fortelle hele tiden! han prøver ikke å få ord ut av det, hehe, sier bare det samme oppigjen og oppigjen! det er utrolig gøy å høre på, og når vi da sier "åjaaa", eller "åneeei..." da svarer han liksom kjapt "ja." hehe! han sier mamma, pappa, der, pu (pus,hund,hest, generelt alle dyr har samme lyd!) vet hva grisen sier, og hva hesten sier. dette sier han KUN når han vil selv! vi prøver å si korte ord til han, sånn som BALL, osv osv... men han er bare ikke intr! er det noe spesielt man kan gjøre for å lære små barn enkle ord, kanskje navnet sitt, ja, helt enkle ting? eller kommer det bare helt automatisk? hjelper ikke å "mase" det inn!? jeg bare lurer... føler at jeg går å sier: "kan du si pappa?" "han du si ball" kan du si "mat" - hele dagen... :-)
lillegy Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Hei ! Jeg jobber som lærer, og har lest litt om språkutvikling i utdanningen min (uten å være ekspert på området av den grunn:-) jeg tror du skal ta det helt med ro! Han er HELT NORMAL. Jeg har tre jenter. Den eldste snakket allerede som 1 åring. den andre snakket ikke før hun var litt over 2 (bare masse babbel som vi latet som vi forstod!) hun ble mye frustrert pga dette. Mange missforståelser kan man si kommunikasjonen, men det er noe en må ha tolmodighet med. Det har nå løsnet for henne. Hun snakker masse, og det kom fort... Jeg tror ikke du gjør noe dumt i å si "hvor er pappa?" osv, men kanskje ikke forvente s mye av svaret. Mulig han synes det er et dumt spørsmål? he he, Tolmodighet er en dyd når det kommer til enkelte barns språkutvikling! Lykke til, før du vet ordet (he he) av det, så snakker han!!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 hehe! :-) for det er det vi gjør nå, later virkelig som vi forstår han og vi kan ha fortrolige samtaler i det uendelige, hehe, og han svarer og babler i alle retninger! jeg tror han forstår det meste av det vi sier, så dèt er i alle fall ingen bekymring! jeg har et søskenbarn på 2 1/2 som snakker veldig "dårlig" etter det de i bhg hans sier. altså, han forstår absolutt alt, og han lar seg godt forstå han også, selv om det blir mye peking osv... de i barnehagen har begynt å stresse foreldrene på dette, og sier han snakker dårlig, henger etter, og ja du vet, det meste... logoped på vei inn i bildet. jeg synes dette virkelig litt stressende, så jeg tenkte kanskje å gjøre et eller annet glup med tanke på språk hos vår tass! men som du sier, det løser seg nok for han også! :-) tusen takk for GODT svar! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå