Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 ....vi setter henne opp. JA, jeg vet at man ikke skal sette en baby opp før de finner ut av det selv (gjorde alt riktig med første mann...), men nå har det seg sånn at hun alltid har vært en urolig baby og vi har bært henne og bært henne og bært henne. Hun har ligget mye på magen, i korte men hyppige omganger. Hun koser seg på rompa og leker og ordner og jeg får faktisk både ryddet litt og laget mat - noe jeg ikke fikk gjort tidligere. Hun har siden hun var syv mnd ålet seg bakover i mageleie og rundt i sirkler, men kommer seg ikke fremover. Helsesøster mener at hun ikke vil begynne å krabbe ettersom hun nå koser seg med å sitte. Selv om hun sitter mye så ligger hun også mye på magen altså. Når hun sitter skyver huns eg også bakover og rundt i sirkler. Jeg kommer derfor fortsatt til å la henne sitte endel, men selvfølgelig også fortsette med mageleie. Hun må vel snart finne ut hvordan hun skal komme seg fremover på ene eller andre måten. Storesøster krabbet når hun var 8 mnd og gikk rundt bordene når hun var 10mnd, så jeg merker jeg blir litt stressa av at hun er litt "treg". Er det flere som lar barna sitte før de har funnet ut av det selv, og er det flere på 10mnd som ikke kommer seg fremover med åling eller krabbing?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Hei! Har samme problemet. Min er syv mnd, og vil ikke ligge. Skal opp opp opp. Hadde kolikk og vi bar og bar og bar til den store gullmedaljen. La aldri jenta på magen og nå ligger hun litt etter. Kan snu seg, men vil ikke. Skal kun ligge på rygg, henge i bæresjal eller bæres rundt. Eneste gang hun vil leke og jeg får tid for meg selv er hvis hun sitter med leker foran seg. Så jeg setter henne opp jeg, ikke hele tiden men for at jeg skal få gjort noe. Legger puter rundt for hun er litt ustø. De sa til meg også at hun ikke kommer til å krabbe hvis hun fortsetter slik, kommer til å hoppe over det stadiet og begynne å gå. Men alle er forskjellig og jeg har sluttet og bekymre meg for alt mulig rart. Tenker som så at det gjør ikke noe om hun ikke er først ute med alt. Det ordner seg nok med jenta di, la hun bruke den tiden hun trenger på å krabbe.
Sigbeth Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 vil bare si at jeg krabbet ikke da jeg var liten, gikk først, så måtte mor legge seg ned på alle fire og vise meg hvordan man krabbet!! jeg har da ikke lidd noen nød av den grunn, hehe....
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 DU MÅ IKKE BESKYMRE DEG!!! DU VET HVA SOM ER BEST FOR BARNET DITT!!! vet dere hva, jeg blir så irritert på de helsesøstrene. vi gjør jo ingenting for å skade barnet vårt. vi ser jo når noe ikke passer for den lille. når det gjelder krabbing så er det ikke noe å stresse over hvis barnet ikke krabber. det er mange som hopper over det. Datteren min er et bevis på det. vi gjorde alt som helsesøsteren sa, satte henne ikke opp før hun gjorde det selv. Vi la henne på magen osv. hun krabbet aldri, når hun var 11 1/2 mnd begynte hun å gå. nå er hun 3 år og er frisk og fin, hun har ikke tatt noe skade av det at hun aldri krabbet. helsesøstrene burde tenke litt mer igjennom før de kjefter på oss. nå med minstemann kommer jeg til å gjøre det som er mest naturlig for oss og han. jeg kommer til å høre på rådene som helsesøster kommer med men jeg har ikke tenkt å følge det til punkt og prikke for alle barn er forskjellige og har forskjellige behov
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Hadde samme problem med min gutt. Han hatet å ligge på magen, og kom seg ikke fram i det hele tatt. Ålte seg bakover da, men det ble han bare sinna av. Jeg bekymret meg i månedsvis, var på hs flere ganger+fysio. jeg hadde også satt ham opp. fikk overaskende nok ikke kjeft, for fysio mente at hvis han satt støtt alene, var det ikke så farlig som alle skal ha det til. Vi har aldri satt ham opp med puter o.l lignende som støtte da..Han satte seg opp selv etterhvert. Plutselig når han var 11 mnd krabbet han. helt av seg selv, på knærne, uten å vært innom åling/kryping. Så det løser seg sikkert for ditt barn også. Alle er de forskjellige.. Og noen er vel "trege", som våre små, men de er verdens mest fantastiske fordet:o)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for mange fine svar:-) Jeg er ikke så bekymret jeg heller, men fikk litt hetta når helsesøster hisset seg så veldig opp! Men, etter at hun begynte å sitte så har jeg fått et nytt barn som er blidt og tilfreds - og jeg nyter det!!! Hun sitte også helt stødog og tøyer og bøyer seg i alle retninger og drar seg rundt i sirkler og bakover og ler og koser seg. Takk til dere alle! Godt å vite at man ikke er alene og at man ikke blir "lynsjet" av sine medmødre også:-) Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 mye av poenget med krabbing er å lære de to hjernehalvdelene å samarbeide. voksne mennesker kan bli kurset i å krabbe hvis ikke de gjorde det da de var små, man kan faktisk få lærevansker av å ikke krabbe! bare så det er sagt, det er faktisk litt viktig at de lærer seg det....
mamman`te2flottegutter Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Det er jo utrolig teit av hs å bruke kjeft da. Men det er faktisk viktigere å krabbe en mange tror. Det er en sammenheng mellom lese og skrive vansker og det å hoppe over krabbestadiet. Men det hjelper jo ikke om mor blir stresset og lei seg. La barnet ditt ligge mye på gulvet så finner hun nok ut av det. Snakk om å være treg! Eldste sønnen min gikk ikke før han var 17 mnd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå