Mikaia Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Vi er foerstegangs og faar mars-baby. Vi sover alltid med vinduet aapent paa soverommet (jeg blir helt tett i hodet naar jeg sover med lukket vindu). Vi har en knoettliten leilighet saa barnet har en seng paa rommet vaart. Vi bor i Paris saa det er sjeldent minusgrader her. Vi er redd for at det kanskje blir kaldt for den lille om natten. Er det nok med pyjamas til henne + dyne (eventuelt sovepose som man kler paa babyen (den er som en sparkebukse uten bein)). Jeg blir ogsaa helt nervoes av denne krybbedoeddebatten, men det er vel heller ikke bra at babyen er for kald?? Takk for raad!
selfangerkjerringa Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Hei! De fleste har faktisk for varme soverom for den lille... så lenge det ikke er minusgrader er det ingenting i veien for å fortsette å sove med åpent vindu Frisk inneluft er utrolig viktig både for store og små. Hvis du er litt smånervøs så kan du jo ha på knøttet ei bomullslue (styrthjelm, som vi kaller det, hehe), og kanskje et par votter. De blir veldig fort kalde på hendene, men det gjør faktisk ikke dem særlig mye - men det er ubehagelig å være mor når man tar opp et knøtt med iskalde fingre Vi har knøttemor liggende mellom i senga vår, i voksiposen sin. Hun skal jo helst ikke dele dyne med mor og far, det kan bli for varmt. Tips: la ungen ligge på et lammeskinn, det holder henne kjølig når det varmt, og varm når det er kaldt. Med lammeskinn, pyjamas, bomullslue og god dyne, får hun det godt og varmt isenga si
Mikaia Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2007 Takk for svar! dumt spoersmaal, men ligger babyen direkte paa lammeskinnet, eller med et laken (og tisselaken) over? Er i tvil om jeg faar kjoept lammeskinn i Paris saa jeg maa nok ringe mor og far
selfangerkjerringa Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Babyen ligger rett på lammeskinnet, da er isolasjonseffekten best Ikke laken altså. Hvis knøttet gulper (som vårt gjør) kan du legge en klut/gulpeklut under hodet for å skåne skinnet litt. Kjøper du et skikkelig kvalitetsskinn er det så godt at det bare er å tørke av flekker med en fuktig klut, skinnet er vannavstøtende. Tips: nøstebarn.no har veldig gode skinn. Barnashage.no har også samme typen (Tror jeg) og de har januarsalg for tida, dermed sparer du et par hundrelapper. Det billigste blir vel om du kjøper et skinn via nett som leveres til foreldrene dine, og så sender de det nedover til deg etterpå
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Hiver meg på gode svar, med et spm her: har ikke kjøpt lammeskinn, men har lammeskinnspose fra teutonia, til å ha i vognen. Sikkert dumt spm, har ikke en gang tittet på posen (som er på loftet nå), men kan denne posen brettes ut slik at man kan bruke den i sengen om natten, slik som den typen lammeskinn du nå beskriver..?
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Det er anbefalt å ha en temperatur på 13 grader,på rommet barnet sover på, bare pass på at barne ikke har senga nærme vinduet slik at det får trekk på seg og kjøp ett ekte saueskinn (korthåret),sjekk ut www.nostebarn.no,anbefaler det skinnet. Det regulerer kroppstemperaturen..
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Er den korthåret? Langhåret er ikke anbefalt pga av krybbedød,så det ville jeg ikke hatt i senga, det er for at barnet kan snu seg etterhvert og får ikke puste pga det lange håret...
Fregnefjes*to barns mor* Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 Vi hadde vinduet gjen med ¨vår første fødte..det var minus grader ute og vi var bekymret. Denne gangen skal ungen få puste!! Vinduet åpent til glede for far. Vi kler bare på en tynn bomulllue og tynne votter på hendene....Vær ikke bekymret for krybbedød..nyere forskning sier at unger som dør i krybbedød mangler refleksen for å vri hodet om det f. eks spyr. Dette er de klar over på sykehusene.Det er bedre å ha det litt kjølig enn for varmt oå soverommet. Det er flere barn som får problemer oga overoppheting enn kulde. Håper du blir litt mindre bekymret!
Skilpadden Skrevet 25. januar 2007 #10 Skrevet 25. januar 2007 Jeg ville ikke lagt babyen under vindu, og litt frisk luft er sikkert bra. Du kan evt bruke en tynn bomullslue for å varme hodet??? Det tryggeste er vel å høre med helsesøster/jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå