Gå til innhold

Ang Oslo City legesenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For et par uker siden ringte vi til Majorstuaklinikken og til Oslo City legesenter for å høre om 3D ul. Siden OsloC var billigere og vi fikk bekreftelse på at det var samme type undersøkelse, så tenkte vi at vi skulle prøve der (var på Majorstuaklinikken med førstemann).

Så i går gledet vi oss veldig til å se den lille ordentlig og muligens finne ut hva det blir denne gangen. Men så utrolig skuffa jeg var når vi gikk derfra. Undersøkelsen i 2D var fin og han forklarte det han så, men når han var ferdig m det, så tørket han magen min og sa nesten "det var det". Vi ble litt paffe og sa vi hadde bestilt 3D. Da ble han litt irritert og sa "jeg har jo sagt til de der ute at vi ikke kan tilby det".

Det viser seg at de har så dårlig apparat på OsloC at de anbefaler de som ringer å dra til Majorstuaklinikken. Noe vi ikke ble, selv om vi spurte!

Vel, vi slapp med å betale 400,- (istedenfor 900,-) og fikk med et bilde av hodeskallen!!! og over hjertelyden!! De behøvde han ikke gi meg, ser jo ingen ting av babyen.

Eneste positive var at han med 90% sikkerhet kunne si at det blir en jente. Noe vi synes er veldig koselig siden vi har en gutt fra før.

Det jeg lurer på nå er om vi skal til en tur til Majorstua allikevel (svigermor spanderer). Men er det skadelig for babyen å ta ultralyd 4 ganger...?

Håper på synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

i mitt forrige svangerskap tok jeg maaange UL pga min mor er jordmor og jobber med ul. så vi fikk titte mye.

ingen skade av d, eneste er at de anbefaler ikke å ta så mye Ul mt slutten...som jeg da ikke gjorde.

har allerede nå tatt 2 ul og skal på den ordinære nå til helga, gleder meg.

tror ikke dere har noe å frykte, barnet tar ikke skade av d.

lykke til:)

dårlig gjort at dere ble lurt da...takk for tipset:)

Skrevet

Man skal ikke være så sikker på at at mange ultralydundersøkelser ikke er skadelig for barnet! Ultralyd har ikke vært så lenge på banen at man kan se sikre bivirkninger av det ennå, og de fleste jordmødre og leger anbefaler minst mulig av UL pga dette. Dersom det ikke er nødvendig for barnet (om det er snakk om sykdom etc etc) syns JEG man burde følge anbefalingene.

Skrevet

hvor ar du dette fra?

klart man ikke skal overdirve men her er d jo snakk om den 4 gangen, er jo mange som har tatt flere Ul og dette har jo legen/jormor vært klar over osm i min su\ituasjon. ville ikke utsatt meg for dete om d var skaldelig....men

Skrevet

Jeg lurer også på hvor du har det fra. I Eu landene blir man tilbudt 4 ul`er noe de sikkert ikke ville gjort hvis det var skadelig..

Skrevet

tenke på at d er mange osm blir godt oppfulgt med ul, som feks tvilliiger ol. hvorfor kan ikke fol k få gå å ta ul påprivat klinikker om de vil. har ikke sett noen anbefalinger men vet at d sies at man ikke skal tas så mye på slutten..ellers hadde d vel vært mer opplyst om dette.

tror ikke min mor ville tatt UL på meg ås mange ganger sist om d var stor risiko for barnet...

Skrevet

Nå snakker jeg om overdreven bruk av ultralyd da, og ikke de vanlige 4 i svangerskapet. Dersom det kun er snakk om å få se den lille i magen atter en gang, noe som mange faktisk gjør, og da er det snakk om seg selv og ikke barnet, da syns jeg det er unødvendig. Og ja, man går faktisk ut ifra at det er ufarlig for barnet, men eventuelle bivirkninger kan man bare se over lengre tid, og det er stor uenighet og mange synspunkter rundt dette leger og jordmødre i mellom.

Var ikke ment som noen kritikk mot HI, bare mitt synspunkt.

Skrevet

vi fikk beskjed 90 % at d ble ei jente, fikk en gutt...

Skrevet

Oj, får håpe han har rett, for jeg kjøpte første rosa antrekk i går...

Er 26 + 2d på vei.

Og vi så det selv ganske tydelig sist når det var gutt...

Skrevet

Jeg er i 21 uke og har hittil tatt 4 ultralyd undersøkelser pga tidligere spontanaborter. Jeg spurte legen min om dette var farlig og han sa at det eneste forskning kunne si om virkningen ul har på foster, er at det ser ut som om de som er blitt utsatt for dette flere ganger (ul)er venstrehendte! Det gjør ikke meg så veldig mye ihvertfall:)

Skrevet

De har ingen sikre bevis på hverken det ene eller det andre, men jeg har også lest (tror kanskje det er i Gry Nylander sin bok) at overdreven bruk av UL kan redusere evnen til testiklene hos gutte fostre og eggeproduksjon hos jenter. Det er uansett snakk om overdreven UL, og selv har jeg allerede tatt 3 UL'er denne gangen og 5-6 i forrige pga blødninger. Er ikke redd for at gutten min og det nye fosteret har tatt skade, men jeg ville nok kviet meg litt for å bruke enda flere UL'er i tillegg kun for å hilse på fosteret.

-Men hvis svigermor spanderer og dere allerede hadde planlegt en 3D UL og ble skuffet, så bare kjør på ;-) 4 UL har neppe noen effekt! (Håper jeg!! :-)

Skrevet

Hva mener du men "de vanlige 4"? Jeg har bare fått tilbud om 1..

Skrevet

jeg var på UL i uke 37..de "så" jente da også. Ut kom en gutt. Bare så du vet det:)

Skrevet

Tror neppe det er skadelig. Har vært på UL tre ganger allerede pga lødninger og har ennå ikke vært på den ordinære. Jeg ville absolutt dratt en gang til var jeg dere. De som har sukkersyke er visstnok veldig ofte på UL.

Skrevet

Det sto en teit grunnløs artikkel i en avis før jul om at UL kanskje kunne føre til kreft. Men så kan jo alt føre til kreft nå for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...