Gjest Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 datteren min på 2 1/2mnd er blitt så kjempe forkjølet- stakkar! vondt å høre på, surkler i hele henne, hoster nyser og er faktisk hes! men målte feberen hennes i går kveld- ingen ting, var på 37,1, så målte jeg igjen nå og nå er den på 37,7, er det feber da, eller er det vanlig.... siden hun er så liten skal hun jo helst ikke ha feber.. også lurte jeg på om det var en sammenheng mellom å være forkjølet ig at hun ikke vil ta puppen... hun er ikke så veldig glad i den, men pleier å legge sig til noen min før hvert måltid og når hun er sliten, men i går og natt og hittil i dag så nekter hun plent....
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Ja det tror jeg nok. Jenten min på 6 mnd nekter også pupp nå når hun er forkjøla. Prøv å sug ut litt av nesen med en sånn suger og drypp litt nesedråper inn (til spedbarn) Det funket iallefall her... Feberen kommer jo litt ann på, det er jo litt forskjellig hvor mye normaltempen deres ligger på. Noen kan ha 37,5 til vanlig, mens andre under 37. Men jeg vil jo tro at 37,7 er litt feber..
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 ja hadde tenkt å suge ut litt, men det er liksom ikke i nesen, jeg ser ikke noe snørr, det bare et tett langt baki der og nedover i halsen virker det som, så jeg bruker masse saltvannspray.... nå sover hun, men jeg kan måle igjen etterpå... for jeg tror hun pleier å ha rett under 37 til vanlig....synes det er så vanskelig med sånt!
komplett familie Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 et annet tips ang forkjølelse er å sprute morsmelk i nesen - funket bra her når vår sønn var så liten. Ang feber - barn under 3mnd skal ikke ha feber!!! Jeg ville ha tatt kontakt med fastlegen, just in case! Håper hun snart blir frisk. Lykke til
meg og novemberjenta Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Hei! Ikke for å skremme deg, men du kan dra til legen og be om en RS-prøve. Hvis hun hoster og surkler mye, kan det lett være RS, UTEN at det er noe farlig. Snuppa vår ble veldig tett i nesen da hun var 2 uker gammel, hadde egentlig ikke tenkt å dra til legen engang, men vi dro for å få det skjekket og fikk konstatert RS (hadde aldri hørt om det før heller, jeg..)... greit å vite at hun har hatt det. Hun ble lagt på barneklinikken i 5 dager til observasjon siden hun bare var 14 dager gammel, men hun var i fin form, og ble helt frisk etter de fem dagene. De sa at redusert matlyst var veldig vanlig da det er mye tyngre å suge når de er tett, og hun har kanskje i tillegg vondt i halsen (uten at vi vet det) som gjør det vondt å svelge. Snuppa vår var iallefall litt rød i hasen, og det var nok vondt å spise, men hun la på seg 100 gram likevel den uken. Du kan jo veie henne på helsestasjonen eller prøve å pumpe ut melk og gi på flaske, mye lettere å suge fra flaske. god bedring til den lille, ikke noe særlig når de er syk....
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 rs, hva er det da...... huff.... høres akkurat ut som min jo, hoster, surkler og nyser... hun har nok vondt i halsen forhun vil ikke svelge siklet sitt heller- brekker seg noen ganger når hun skal gjøre der! fikk lege time ti over fire i ettermiddag så da blir det nok ordning på det håper jeg.. men hva er rs, ble litt skremt jeg nå.-- forresten, ammer nesten ikke, får bare flaske, litt pupp før hvert måltid for kos, men det vil hun ikke ha, ha akkurat klemt i henne 100ml... spiser greit, egentlig!
meg og novemberjenta Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 RS er bare et forkjølelsesvirus, men små barn blir rammet litt kraftigere enn voksne og større barn. Det er den hyppigste virusinfeksjonen små barn får, og 80-90% får den infeksjonen før de er ett år... så det er VANLIG med RS, men spebarn og barn under tre måneder har så små lunger at de blir rammet kraftigere og må derfor ofte ligge til observasjon på sykehus og kanskje få litt astmamedisin slik at de åpner opp lungene og får puste og spise bra... Småen her fikk astmainnhalasjon hver tredje time i de fem dagene hun lå inne, og ble helt frisk og i toppform etter det... og som sagt: Det er en VANLIG forkjølelse, men spebarn blir rammet ekstra, derfor ofte innlagt (og det er jo betryggende!!) http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322402 Les mer her, og hør med legen om han kan ta RS-prøven, så vet du om hun har hatt det eller ikke til senere.... ikke noe å bekymre seg over!! Gi en lyd om hvordan det gikk hos legen da, og bare spør om det er noe mer!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Man kan få RS flere ganger da...Rammer de aller minste hardest,nyfødte og de som bare er noen få uker....Fordi de har så små luftveier.Det er sesong for RS nå. Men det man skal rette seg etter er almentilstanden til barnet,om hun har vanskelig for å puste,er blekere enn normalt,snørr,slim...At hun suger mindre at puppen er naturlig fordi hun er tett i nesen,små barn puster gjennom nesen.Drypp saltvann i nesen hyppig.Det sa en lege på jobb,beste behandling mot RS er saltvann og rhinox.Det er før det går så langt at de må innlegges da...Men jeg tror ikke du trenger bekymre deg så mye.Pass på at hun drikker mye ellers da fra flaske.37,7 er akkurat i grenseland for feber(men ikke alltid de har særlig høy tp.ved RS),feber er ofte høyest om ettermiddagen. God bedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå