Muffy Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Til dere som har prøvd å avvenne med nattamming; hvor lang tid tok det, og hvilken strategi hadde dere? Ettersom jeg snart skal ut og jobbe igjen(han er 9 mnd), har jeg bestemt meg for å redusere ammingen og starter med nattpuppen. Nå ammer jeg morgen, en gang midt på dagen og før han legger seg om kvelden. Får fast føde 4 ganger om dagen, legger seg 1930-2000 og sovner nesten med en gang. Varierer litt på når han våkner igjen og vil ha mat, men som oftest er det rundt 3-4 tia. Når han våkner og står/hopper i senga og skriker på mat har jeg sagt med rolig og mild stemme at "når er det natta og nå skal vi sove", legger han ned i senga, pakker dyna rundt ham, stryker han litt på hodet/hendene/ryggen før jeg legger meg ned igjen. Så fort jeg beveger meg bort fra senga, spretter han opp igjen og starter å skrike. Strategien min til nå er å vente i 5 minutter (ligger med klokke) før jeg står opp og gjør det samme igjen. Og sånn kan det holde på i 1-2 timer. Har prøvd å tilby vann, men er ikke interessert i det. Har nå holdt på siden fredag natt og det virker ikke som om han skjønner hva vi holder på med. Vi har ikke mulighet til å legge han på eget rom før i juni, og jeg har ikke samvittighet til å sparke pappa´n ut av senga pga krevende jobb. Noen som har erfaringer å dele, eller noen gode råd og tips? Alt tas imot med takk!
Vestlandske meierier A/S Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Noen bruker lengre tid enn andre... Og det er nok pappan som må ta støyten her, ta det ei helg og se om det går bedre da... Lykke til:)
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Kanskje du skal sparke deg selv ut av senga i stedet, et par netter, og se hvordan det går? Mulig at junior er roligere når maten ikke er i nærhetten.
sweetbabyboy 2006 + 1 til? Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Høres ikke greit ut det der. Har selv hatt nattavvenning her i huset da gutten vår var 7,5 mnd. Nå er han 9 mnd. Vil gjerne dele mine erfaringer med deg: Det gikk i grunnen veldig greit synes jeg, i forhold til hvor mye jeg hadde gruet meg. Tror det er lurt å la far ta denne jobben. Skjønner at det er tungt med en krevende jobb, men det er en viktig investering for gode søvnvaner i fremtiden. Husk at dere alle sammen tjener på det på sikt. Både du og barnet ditt trenger nå å sove natten gjennom. Her i huset la vi det til en helg, og far sto opp da sønnen vår våknet som vanlig ved 3 tiden. Han sa rolig at nå er det natta, og nå skal vi sove. Jeg lå et annet sted i huset, og far og sønn på samme rom. Sønnen vår gråt ca. 40 min. (fryktelig tungt for en mor og far å høre på), men det var en sint gråt. Han var ikke redd eller overlatt til seg selv - var rett og slett bare forbanna fordi han ikke fikk sin nattlige service. Vi tilbød ham ingen ting den natten. Visste han hadde spist godt på dagen. Han våknet en gang til etter et par timer, og far gjorde på samme måte. Da han våknet igjen etter kl. 06.00 var jeg der og gav ham pupp og sto opp og stelte ham og meg selv. Husker han var døds trøtt, så jeg la ham til første lur ganske tidlig den dagen. Neste natt våknet han èn gang, og gråt 5 min. Far sa og gjorde det samme som natten før. Jeg sto opp med ham neste morgen da han våknet, og far fikk sove videre. Tredje natt sov han natten gjennom. Fantastisk! Har sovet hele natten siden da. Tok en stund for meg å venne meg til å sove natten gjennom da Flyttet ham på eget rom en uke eller to etter avvenning. Det har gått fint. Har dørene åpne mellom rommene som ligger vegg i vegg. Husk at etter kl. 06.00 et det per definisjon morgen. Da er det greit å gi første måltid, og det er lurt å stå opp for å markere forskjell mellom natt og dag. Legg deg tidlig dersom du synes det er tungt å stå tidlig opp Husk å være konsekvent. Har dere bestemt dere for avvenning, så gjennomfør det slik dere har planlagt. Ellers blir det bare forvirring, og det kan ta mye lenger tid å få et godt resultat. Noen trenger mer enn èn helg for å få det til. Masse lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå