Gå til innhold

Juni: Språkutviklingen...

mie76

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med praten til de små? Her er det MYE babbel, men ikke mye av det vi forstår. Kun mamma, pappa, borte, toget og der. Til gjengjeld forstår vi stort sett hva han mener, for han bruker tegn og pekefinger og mye de samme lydene. Han forstår også mer og mer av hva vi sier og ber ham om. Men ordene lar altså vente på seg. Gleder meg sånn til at vi kan kommunisere bedre...

Hvordan går dere fram for å øve? Vi leser bøker og peker på bilder, gjentar ord og navn på ting når han er interessert og snakker ellers mye hele dagen. Ser at han er veldig interessert når vi gjentar navn på ting, men han prøver aldri å gjenta/herme. Men plutselig så kunne han si tog og toget (han så fryktelig stolt ut den første gangen han pekte på et tog og sa det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her prates det hele dagen - mye forståelig og en del uforståelig. Vi leser sikkert 10 bøker pr. dag i helgene. Hun er en skikkelig lesehest og plukker opp mange nye ord derifra + leke med storesøster. Søstera var senere med å snakke, men jeg husker at da hun rundet 2 år ble det fart på sakene. Minsta setter sammen setninger feks. "æ spise eple" og synger litt (noen sanger såpass bra at vi kan gjenkjenne hvilken sang det er - Bæ, bæ lille lam / Santa Lucia). Hun peker i bøkene og forteller hva hun ser. En del av ordene er tydelige, andre litt mer vanskelig å forstå for utenforstående (appelsin= siiin, banan= nannan, juice/brus= dus). Det viktigste er jo at de klarer å uttrykke hva de mener. Hun eldste vår var mye sintere, og det tror jeg bla. var på grunn av at hun ikke klarte å uttrykke seg så bra. Uansett er det kjempeartig å følge språkutviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skulle på "språktest" på helsestasjon ved 18/19mnd alder, men det eneste helsesøster gjorde var å spørre meg. litt teit syns nå jeg men..

hu hørte noen ord, men ikke alt det han kan...

i den forbindelse skrev jeg ned og telte alle ordene som han kan(ord han sier av seg selv uten at vi har sagt det først). kom frem til at han kan 79ord:)

han skravler hele tida, og jeg prøver også å snakke mye med han. syns det er viktig å snakke med han og si ord og uttrykk så han lærer det.

samtidig ser vi i bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her også. noen få ord, mye peking og babling. gøy å oppleve at hun skjønner så å si alt jeg sier til henne. og hun gjør jo seg greit forstått også. så kommer vel ordene etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i huset er det mye prating og mye babbel. Han kan etterhvert mangen ord, sikkert rundt 100, men det er ikke alltid noen annen enn mamma og pappa som førstår hva det betyr.

Han har også begynt å si korte "setninger" som "se mamma måne", "kaste ball", "holde fast","bukse på" o.s.v

Det er så koselig når de begynner å snakke!

Vi leser mye bøker her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Her er det ca som hos mie76....

Han får noen ord som bli populære i perioder ser det ut som.. F.eks ordet "mistet"! Ikke nøye om han har kastet en gjenstand bort, eller mistet den, det blir uansett "MISTEEEET", og det går i ett - og alt gjøres for at ordet kan brukes i sin rette forstand så ofte som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy at de begynner å snakke ja :-) Johanne snakker veldig mye, så mye at jeg ikke aner hvor mage ord hun kan. I går sa hun; Sola er min beste venn! Hun har sikkert hørt sangen i barnehage for hun gikk til vinduet å sa det.

Vi leser bøker, prater og synger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...