Gå til innhold

første svangerskapskontroll så tidlig? 8+4


Hilsen Aud

Anbefalte innlegg

ringte akkurat for å bestille time til første svangerskapskontroll og ble litt paff... Helsesekretæren spurte ikke en gang hvor langt jeg var på vei eller noen ting, bare sa - OK, time på onsdag da...

Da vil jeg bare være 8+4, og regnet ikke med at jeg skulle ha time før ca uke 12..... Jeg ringte i god tid for jeg er vant til at det tar lang tid før man får time...

Er det noe "vits" i legebesøk så tidlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på hva som er vanlig lenger, er noen år siden jeg gikk gravid sist.

Men når jeg bestilte time så fikk jeg time når jeg var 8 uker, det var selv legen som bestemte at jeg skulle ha time da, så jeg vet ikke jeg.

Idag skal jeg allefall på kontroll 8+1 på vei =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!

Ringte og idag for å bestille time..fikk på tirsdag, vil da være 8+0!

 

Trodde eg måtte vente t uke 12, så va klar til å be om en time litt før d pga eg må ta en glukosebelastningstest i uke 12 denne gangen.

 

Så når ho sa datoene måtte eg forsikre meg om at ho meinte denne mnd og ikkje neste .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjellig praksis på dette..

Var til lege for noe annet sist uke og fikk da beskjed om bestille meg time til uke 8 eller 9... de pleide å ha det slik, greit for å bestille ul o.l. sa han. Nevnte at eg hadde født før,men det hadde ingenting å si.. skulle komme for det! Og det er greit for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også til første kontroll så tidlig. Første gangen føler jeg det viktigste er å fylle ut papirer og ta blodprøver, + evt gyn. undersøkelse om det er lenge siden du har tatt kreftprøve. Men det jeg lurer på er om det da er vanlig å vente helt til uke 16 før neste kontroll?? Syns det er lenge å vente, i alle fall siden jeg ikke har fått noen som helst bekreftelse på at det virkelig er liv der inne... Noen som har noen formening om det, og om jeg evt bør ringe og bestille en time i uke 12 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk time hos min lege når jeg var 5+1. Jeg har kostregulert diabetes og antydning til høyt blodtrykk, så legen min vil følge meg opp veldig..

 

Jeg var forresten til sukkerbelastning igår. Venter spent på svaret.

 

Skal til fastlegen min til tirsdag igjen. Da er jeg 12+2..

 

Gleder meg til å få høre hjertet slå..

 

For må jo si at jeg mellom siste kontroll som var på sykehuset med ul og til nå er jeg liksom litt engstelig for at noe er galt..

 

Men så lenge jeg kjenner kulen på magen er vel alt bra vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time allerede i uke 6 uten noen spesiell grunn. Han målte blodtrykk, sjekket urin, fylte ut alle papirer og tok blodprøver. Bestillte også ul til meg rundt uke 18. Skal ellers ikke til ktr igjen før jeg er i uke 24.... det er visst helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sant det som kanutte også sier ja..

 

Men det er som sagt legen og du selv som bestemmer når og hvor ofte man skal til kontroll..

 

Men dersom man er ung og frisk og ingen skavanker er det heller ingen grunn til å renne ned dørene hos legen.

 

Har man mistet en gang, følger legen deg mere opp. Og du må bare takke ja til alle timene du kan få. Og husk: Alt du går til legen for som gjelder graviditeten er GRATIS. Selv om det er andre kroniske sykdommer du har, men som har innvirkning på graviditeten og svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...