Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Må innrømme at jeg sliter, både fysisk og psykisk, med altfor tunge bryster nå. Før graviditeten var de akkkurat passe og fine. Men id et jeg ble gravid fikk jeg altså to gigapupper, som etterhvert er blitt veldig tunge og "hengete" nå. Gått opp 3 skåler. Synes det er ubehagelig å sitte i sengen og feks. lese uten BH, dvs.toppløs, fordi puppene ikke kjennes gode uten nettopp BH. Det jeg lurer på er: Når man føder, så ser vi alltid bilder av en som føder(Føder man med t-shirt el. toppløs??) I det barnet er født, legges barnet opp til brystene. Men....MÅ man da ligge toppløs (trolig bør man vel det de første minuttene, med lille bebien, så den får søkt seg frem til brysttet, blitt kjent etc.) eller kan man, i hvertfall etterhvert, ta på seg den behagelige amme-bhèn og gi den melk med god BH-støtte under puppen? Og samme spm. ift. nattamming; føler at jeg trenger støtte til puppene da også. Pes å ta på seg amme-bh i søvne for så å amme. Men pes å amme uten, og. Hva gjør dere, som evt. sliter med det samme? (Har lest om natt-bh...er dette en amme-BH man kan sove med om natten?) Setter veldig pris på svar!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Sliter med det samme "problemet" som deg. Sist gang var jeg inn og ut av badekaret og var derfor toppløs, det er var egentlig det siste jeg tenkte på da, men denne gangen har jeg tenkt mye på dette. Har ingen planer om noe badekar, og derfor tenker jeg ha på bh eller sportsbh. Jeg opplevde også å ha mye melk, og at det lakk endel fra brystene på natten, derfor brukte jeg en enkel amme-bh på nettene og hadde ammeinnlegg i bhn. Det funket. Lykke til!
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Tror søsteren min har fått føde med topp, dvs en sånn sykehusgreie med knapper forann + BH, så har hun bare raskt kneppet opp og løsnet bh når ungen er ute. Hun har samme problem som deg... Ellers er natt-bh i hvertfall beregnet på bruk om natten - en ikke like flatterende utgave som dagversjonen, men mye mer behagelig Tror det skal finnes også som amme-bh...har i hvertfall tenkt å prøve å finne noe sånt selv, for tror det er lurt med bh om natten når man får tunge pupper.
Sara72 Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Hei Du velger selv om du vil være toppløs eller ha på deg bh el.l. Når barnet er ute og skal legges til brystet er det jo bare å dra det frem Jeg sov med vanlig amme-bh så lenge jeg ammet og det fungerte veldig greit for meg.
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Fødte med sykehus-skjorte sist, men uten bh under. Følte meg litt påkledd da. Når babyen kom ut åpnet jeg skjorten og lot hun ligge på mage/brystet. Satt ikke oppreist, men i litt skrå liggestilling. Akkurat da var det ikke så viktig hvordan jeg så ut. Trodde jeg kom til å tenke en del på hvordan jeg "tok meg ut" på fødestuen, men både under og etter fødselen var det helt andre ting å fokusere på... Senere sov jeg med amme-bh, og fikk til og med tips om å dusje med den de første dagene! Dette var pga. av at brystene ble enormt tunge de første dagene med full melkeproduksjon, og at en skulle unngå at de ble mer slappe enn nødvendig. En annen ting var at jeg hadde så mye melkelekkasje i starten, at uten ammeinnlegg og amme-bh, om natten ville det blitt helt vått i sengen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Takk for flotte svar (Ønsker gjerne flere , så bare hiv dere på) Men ett spm.: Noen som vet hvor man får kjøpt slik amme-BH....?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Amme-BH får du i kjedebutikkene, men kanskje ikke store nok. Da kan du gå til Baby Shop eller andre butikker med utstyr til barn. De har som regel mye for mamma også. Jeg har forøvrig samme problem som deg, og tenker å gjøre som sist fødsel. Da hadde jeg en sports-BH under sykehusskjorta. Denne dro jeg bare opp over hodet når babyen skulle legges på meg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Hei:) Nå ble jeg litt usikker..."dro den oppover hodet"..betyr det at du først lå med BH da du fødte, og så tok den av deg når bebien kom...eller motsatt? (Eller var det sykehusskjorta du dro oppover hodet, BHen hadde du påd eg hele tiden..? Antagelig...(?)) ?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Hei, jeg tenker ikke så mye på støtte for brystene og sånt om natta, men jeg kan ikke sove uten bh nå en gang, og det er 2 måneder til termin. Brystene lekker som bare det om natta, særlig hvis jeg legger meg litt på siden, sånn at det ene brystet blir litt klemt. Ikke noe morsomt å våkne i en dam av melk midt på natta!
selfangerkjerringa Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 Hei Jeg har nettopp født for andre gang, og kan fortelle om mine erfaringer med dette proglemet Jeg har F-cup, det må vel kvalifisere til å være stort? Og særlig faste i fisken er de ikke... Under både forrige og denne fødsel var eneste plagget jeg brukte den store sykehusskjorta med knepping foran. Puppe-komfort er liksom ikke helt det som prioriteres høyest akkurat under fødsel. Da melka plutselig kom et par netter etter fødsel ble brystene steinharde og sprengte. Utrolig ubehagelig med bh. Jeg fikk utdelt noe som het "fettvatt" på sykehuset, det er en stor, myk vattplate pakket inn i flanell, som en legger foran brystkassen og trer på seg en slags nettinggreie utenpå for å holde alt på plass. Det suger opp melk som renner, og holder brystene varme (UTROLIG viktig å holde brystene varme, spesielt i starten!). Og så hadde jeg en stram singlet utenpå for å holde det hele litt mer stabilt. Vel, det var om natta. Om dagen syns jeg det var så ekkelt å gå uten bh (brystene mine er skikkelig tunge) at jeg tok fram amme-bh'en likevel, stappet engangsinnlegg inni og ull-innlegg utenpå, og en singlet utenpå der. Dermed tok engangs-innleggene (Avent er dyre, men veldig mye bedre enn Natusan, som klistrer seg fast til brystvorta når de blir våte) opp lekkasjen, mens ull-innleggene holdt brystene varme (og singleten holdt ull-innleggene på plass). tips: både avent og ull-innlegg får du kjøpt på apotek. Koster ca 90 for innleggene (50stk) og ca 100-110 for et par ull-innlegg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Jeg fødte med vanlig t-skjorte og bh under. Nå skal det nevnes at fødselen gikk raskt da jeg kom inn på føden, men allikevel stresset jordmora med: "den t-skjorta må av!" Samboeren min visste hvor komplekser jeg hadde for de digre puppa, og spurte hvorfor de måtte av. Han fikk til svar at dersom det skjedde noe og de trengte å komme til brystet mitt raskt så rakk de ikke ta den av. "Drit nå i den t-skjorta. Klipp den av om det blir nødvendig" Smalt det tørt fra samboer. Bh'n maste de ikke om, bare t-skjorta.
MKS mor til 2-tette Skrevet 24. januar 2007 #12 Skrevet 24. januar 2007 Hei! Fødte i ammebh og sykehus skjorte, glemte å ta av bh... så da prinsen kom ut og lagt på magen/brystet ble ammebh'en litt bloete... så skulle han få mulighet til pupp, så da var det av med hele bh'en.. den ble så fin i vask atte . Jeg kjøpte noen gode ammebh'er på barsel, som ikke er fine, men behagelige å ha på og å sove med. Kostet 100,- pr.stk. Kan anbefales . Lykke til!!
MissAntrop Skrevet 24. januar 2007 #13 Skrevet 24. januar 2007 Jeg må bare spørre; får man tilbud om en sånn sykehusskjorte når man kommer på Føden, eller må man spørre etter det selv?
mayaya Skrevet 24. januar 2007 #14 Skrevet 24. januar 2007 Nok et spørsmål; hva er grunnen til at de vil at man skal ta av seg på overkroppen egentlig? Jeg trodde det var noe de fødende gjorde for å lettere regulere varmen, eller noe... *helt grønn, ja*
selfangerkjerringa Skrevet 24. januar 2007 #15 Skrevet 24. januar 2007 jeg har fått en tilbudt, ikke trengt å spørre.
selfangerkjerringa Skrevet 24. januar 2007 #16 Skrevet 24. januar 2007 Antar det er flere grunner til at det er greit å være toppløs (eller i sykhusskjorte)... men man blir ganske varm uder fødsel... odet er greit for jordmor å komme greit til på magen (sette på ctg-bånd, kjenne på magen, lytte til fosterlyd osv), og så er det veldig greit å kunne få barnet direkte på brystet rett etter h*n er ute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå