Gå til innhold

bekreftelse på graviditeten på 1. sv.kontroll?

Anbefalte innlegg

jeg håper å få komme til legen rundt uke 12 og lurer på om jeg da får noe bekreftelse på at jeg faktisk er gravid?

Jeg er 7+4 i dag og er nok gravid, har jo tatt alle graviditetestestene jeg hadde, og alle var positive. Men jeg føler meg ikke gravid, og skulle ønske jeg kunne få en bekreftele på noe vis.

Hva gjør legen på 1. kontrollen? kan vi høre hjertet, kjenne livmoren, eller på andre måter fastslå at "jo, her er en spire".

Fortsetter under...

Da jeg var hos legen i uke 10, sa han at det var for tidlig å kjenne noe som helst. tok blodprøver, urinprøve og papirarbeid.

Han informerte meg om alle plagene jeg kunne risikere å få.

Fikk bekreftet graviditeten, men følte ikke jeg fikk noe særlig mer ut av det...

Ikke før uke 15 da jeg fikk høre hjertelyden.

Da følte jeg meg gravid på ordentlig!!!

Jeg har vært hos legen to ganger tidlig i svangerskapet (hhv uke 6 og uke 7) og begge gangene kunne han bekrefte hvor langt jeg var på vei ved GU. Han kjenner på livmoren eller noe sånn, og den endrer seg fra uke til uke i begynnelsen. Enten det, eller så bløffer han på seg at han kan det, jeg er jo alltid sikker på menstermin, så han vet allerede hvor langt jeg skal være på vei :-)

I tillegg vises det vel på urinprøven du tar med deg, og dersom du er i uke 12 kan det være at han hører etter hjertelyd, selv om det ikke er normalt å høre noe så tidlig.

Min lege liker forøvrig å få den første kontrollen før uke 10, slik at den neste kontrollen er når man er 12+ på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...