Gå til innhold

Hvorfor er det som mange som velger disse "10 på topp" navnene??

Anbefalte innlegg

Når annehvert barn i Norge nå heter Thobias, Noah, Emma, Amalige, Aurora, Maria; Marius, Daniel og Markus, så hvorfor ikke velge blandt de tusenvis av flotte navn vi har å velge mellom?

Jeg fatter ikke at det ikke fattes hvor kjedelig det er når 4 barn i gata heter akkurat det samme.

Kom igjen folkens! Velg nytt og utradisjonelt! Ikke følg strømmen bare fordi alle andre veldig de navnene!!

Fortsetter under...

jeg tror ikke folk velger navnene FORDI alle andre velger dem. Navn er en motesak, og akkurat nå er det disse navnene som er moderne. Det blir man unektelig påvirket av.¨

Jeg gjør mitt beste for å unngå 10 på topp navn, men det er flere av de navnene jeg iker godt og har likt i mange år som nå er langt oppe på listene.

Vi som er oppvokst med massvis av Berit, Hilde, Marit osv syntes gjerne at disse navnen er litt kjedelig...

navn går ofte i sykluser på ca 90-100 år, og det har de alltid gjort.

Tror det er fordi mange liker disse navnene, og fordi noen vil 'følge moten'.../play it safe...

Litt lite fantasi. Men det er 'verre' i England og USA, der er de mer konservative. Har inntrykk av at annehver gutt i USA heter Michael, f.eks, og annenhver jente i England heter Emily...

Men navnet skjemmer ingen. Kan gå sport i å finne de mest sære, uvanlige navn også. Da kan det bli synd på barnet i ettertid.

Det er fordi man velger det man liker uten å bry seg om det er på topp ti eller ikke, og som med alt annet er det moter med navn og man blir påvirket selv om man ikke tror det selv! Jeg har ofte funnet et navn(tror jeg) som jeg synes er fantastisk fint og ikke så topp ti, men så plutselig heter alle dette navnet!

Og dessuten hvorfor bryr du deg? Dersom alle kalte barna sine for supersære navn, så hadde jo ikke dine barn sine navn vært spesielle uansett! Jeg synes det blir for dumt når det er så sære navn at man ikke skjønner om det er gutte el jentenavn! Navnet skal ikke være en belastning for barnet! Jeg selv har et topp ti navn ifra mitt årskull og det har aldri gjort meg noe! Snarere tvert imot, har alltid synes det har vært kjekt at mitt navn har vært så populært, bekreftelse på at mitt navn er fint! :)

Hvis alle velger nytt, vil jo de nye navnene komme på navnetoppen da... Det er normalt at popularitetskurver går i sykluser. Noen nye navn kommer til, andre faller fra, men mange kommer igjen og igjen. Det er helt normalt. Når et navn kommer på navnetoppen, er det jo fordi mange synes det er et fint navn! Det er jo ikke sånn at man velger et navn fordi det ligger på navnetoppen, men fordi man liker det. Og med trender ellers, så er det jo slik at mange gjerne liker det samme på samme tid.

Når det er sagt, er det sjelden at et navn er så populært at halve klassa eller barnehagen heter det. Selv med Emma som superpopulært en stund nå, har jeg ennå tilgode å treffe en av disse små Emmaene. Og jeg har jobbet som vikar i ulike barnehager ved siden av studiene i to år nå. I fjor var det 1,8 Emma av 100 jentebabyer. Altså må du i snitt kjenne rundt 100 babyer før du har truffet 2 Emmaer. Men det er sikkert lokale variasjoner.

Selv bryr jeg meg ikke så mye om et navn er poppis eller ikke. Jeg prøver å finne navn jeg synes er fine. Noen av de er populære nå for tiden, andre navn er det kun 10-12 stykker i hele Norge som heter. Det viktigste er at jeg og mannen min liker navnet, og barnet vårt kommer helt sikkert til å få en fin oppvekst uansett!

Jeg er en av dem som liker 10 på topp navn.

Og jeg liker det ikke for at alle andre gjør d!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hadde bestemt meg for å kalle jenta mi Nora, men ser det er veldig populært. Hadde faktisk bestemt meg før jeg så på 10 på topp lista!!

Sønnen min på 8 år har et navn som er blitt veldig populært, men da han ble født og fikk navnet sitt var det er veldig uvanlig navn og jeg viste ikke om noen som het det.

Tror de fleste tar navn de synes er fin ikke fordi at de er topp 10

Annonse

Hvis man skal velge noe som ikke alle har skal man nettopp velge 10-på-topp sett befolkningen generelt. Det er ikke mange småbarn som heter Ola, Petter, Ole og Johan i disse dager. Ei heller Kari, Marit, Liv eller Anna.

Gutten min heter Tobias (ikke Thobias - har aldri sett den stavemåten før...), og får vi en gutt til skal han hete Lucas...begge poppisnavn ja - men vi har valgt disse navnene fordi vi syns disse er de fineste! Ikke verre enn det. Har ikke lyst å velge bort favorittnavnet bare fordi det ligger på topp ti-listen. Har hatt disse navnene som favoritter lenge før de kom på topp ti bare så det er sagt... Ikke kjenner jeg noen som har gitt barna sine disse navnene heller.

• 2 uker senere...

Navnene på 10 på topp-lista er jo stort sett staute norske navn.synes det er mye bedre at folk bruker disse enn superspesielle navn som sjelden er fine.Ville heller hett Emma enn Yessica Chanel,selv om halve Norge heter Emma.Har selv en liten gutt som heter Jonas,det er topper lista nå,men ikke da.Jeg valgte det navnet fordi jeg likte det og det er et navn jeg tror han vil kunne leve med.

Åhh, du må vel skjønne at det alltid vil være noen navn som er mer brukt enn andre? Det er et fenomen at det aldri er helt jevnt fordelt blant befolkningen hvilke navn vi har. Og hvorfor det? Jo, fordi visse navn oppfattes som finere enn andre, derfor er det flere som velger disse. Mote, ja, men det er nå engang slik at navn også går i bølger. Tror ikke folk velger ett navn fordi det er på topp, men fordi de oppfatter det som fint.

Vi som foreldre skal forholde oss til dette navnet resten av livet, barnet skal bære det og da vil man velge det man liker best uavhengig om det er populært eller ikke. Jeg bryr meg ihvertfall ikke om det.

P.S

Marius, Daniel, Noah, Maria og Aurora er ikke blant ti på topp i år, følg med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...