TreHjerter Skrevet 23. januar 2007 #1 Del Skrevet 23. januar 2007 Jeg har vært sykmeldt siden mars -06, har en midlertidig ME-diagnose av fastlege og er under utredning hos nevrolog. Det er noen prøver som gjenstår som må vente til etter fødsel før jeg får en endelig ME-diagnose (evt). Vi sitter nå og ser på fordelig av foreldrepermisjon, formen min er veldig variabel og jeg tør rett og slett ikke være alene med en baby, da jeg enkelte dager ikke kan ta hånd om meg selv en gang. Denne sykdommen har forholdsvis store svinginger, så andre dager kan jeg fungere tilnærmet normalt. Som vi forstår det kan far ta inntil 35 uker totalt av foreldrepermisjonen (29 uker pluss 6 uker fedrekvote) med 100% lønn, ettersom jeg er syk, men tre uker før og seks uker etter fødsel/termin er forebeholdt meg. Hvis han påbegynner sin permisjon ved fødsel, mister vi altså 6 uker, og står da med en lønn. Er det riktig oppfattet? Dette virker for meg helt absurd, da ukene etter fødsel (og antagelig også før, da formen nå er rimelig dalende) er de ukene jeg absolutt trenger mest hjelp og vil være minst kapabel til å være alene med to barn hjemme... Noen som vet hva jeg/vi har krav på i en slik situasjon??? Jeg var ansatt i 50% da jeg ble syk, har termin 28.feb... Takknemlig for svar!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7916521-mors-sykemelding-og-fars-f%C3%B8dselspermisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
janus-guttemamma Skrevet 23. januar 2007 #2 Del Skrevet 23. januar 2007 nei de ukene etter fødsel blir ikke borte... det som er saken er at de er forbelhold far og far KAN IKKE begynne i permisjon før ungen er over 6 uker.. unntatt i veldig spesielle tilfeller... Jeg vil tro at din sykdom er et sånt tilfelle der han kan ta dine uker dersom du ikke er i stand til å passe ungen. Du vil få sykepenger i den perioden og han vil får permisjonspenger. Vær nøye med å få sykemeldinger fra lege ved all sykdom i denne perioden!! Også kortere perioder. Og det bør stå i sykemeldingen at din sykdom gjør det ønskelig at far er hjemme med barnet mens du er syk. Er ikke 100% sikker her, men ganske sikker. Ring nav for å være helt sikker. Det er best. Det er også muulig at din sykdom må strekke seg over flere dager for at papp askal kunne steppe inn, ikke helt sikker. Fint om du kunne gi tilbakemelding dersom du finner ut mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7916521-mors-sykemelding-og-fars-f%C3%B8dselspermisjon/#findComment-7916797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå