Gå til innhold

Fødsel uten smerte, fungerer teknikkene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns boka kunne hete; Fødsel uten redsel, eller fødsel som hardt arbeid eller kanskje; fødsel med smerte det fint går an å tåle.

Jeg brukte noen teknikker herfra, og noen andre derfra - det viktigeste tipsene fra denne verden er vel 1) motivasjon for å føde uten smertestillende 2) ta EN ri av gangen, nekte seg selv å tenke på noe annet enn HEROGNÅ 3) klarer man herognå trikset, vil man også erkjenne at hei, dette er visst vondt, men helt overkommelig. Der kom det en ri og der forsvant den - og hei, det klarte jeg jo helt fint!

Man har en tendens til å frykte det som skal komme, man forstørrer smerten man venter på, selv om smerten man har i øyeblikket egentlig er grei å tåle!

Jeg syns det gjorde vondt å føde, men jeg har kjent vondere ting før. Jeg syns også at det i grunnen var like vondt hele tiden, bare forskjellig. Det vokste ikke å ble vondere og vondere, niks -

Jeg tror nok det er lurt å lese litt bredt på fødsel uten smertestillende, slik at man liksom har et repertoar! Viktig å kjenne seg klar for det, viktig ha et kodeord bare du og partneren vet om, en kode som betyr NÅ ER DET NOK, sånn at du kan fritt skråle og kjefte uten at det betyr noe :-)

takk for innspill. Har vært igjennom en fødsel tidligere, og den gikk veldig fint. Kun lystgass som smertelindring. Men jeg syntes pressriene var grusomme, og det var jeg ikke forberedt på siden alle sier at det er så befriende å endelig få presse....

Kjenner jeg gruer meg til akkurat den fasen, og håper å finne metoder som kan hjelpe meg med dette....litt vel optimistisk?!....

Jeg hadde en fin, men kolossalt hektisk og "takk gud for epidural"-fødsel første gang. Jeg leste boken "Fødsel uten smerte" og hadde en 98% smertefri fødsel andre gang. Virkelig. Jeg savnet ikke smertelindring i det hele tatt.

Det var nok også i utgangspunktet en "lett" fødsel, men jeg kunne godt kjenne at tankesettet, roen og tryggheten var til ENORM hjelp!

Gleder meg veldig til neste fødsel! :-)

Anbefaler også dette på det varmeste, men må innrømme at jeg syntes boken var noe gammeldags og lite tilgjengelig.

Kontaktet i stedet en fødselspedagog som holder kurs i Lamaze-teknikken og hadde kjempeutbytte av kurset. Gikk over 2 helger hjemme hos henne (i Ås), hvis du googler på "fødselspedagog" får du opp en del info. om henne.

Sjekk også http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/f_dselen/a_hard_days_work_en_historie_om_en_f_dsel_etter_lamaze_metoden

Hadde selv en typisk Epiduralfødsel første gang. (Taklet smerten dårlig, jordmor foreslo epidural og man takker ja takk. Smerten ble borte og jeg var fornøyd, men da pressriene kom merket jeg det ikke. Ergo vacuum og lillegull på nyfødtintensiv.

Gikk kurset før andre fødsel og det ga meg en helt annen ro og tilstedeværelse som hjalp meg til mitt livs råeste og mest fantastiske opplevelse :-) Pappaen var også veldig fornøyd.

.... Jeg opplevet også et par helt VILLT intensive trykkrier som avsluttning på fødsel nummer to - og det er akkturat denne intenisteten som er utgangspunktet for en litt reversert fødselsromantikk i forhold til fødsel nummer tre! gruer meg litt for den, selv om mine to forrige fødselr var så bra at kvinner blir sinte på meg!!!

Som du sier, hovedinnlegger, at når pressfasen blir veldig intens, kan man bli ganske overumplet og mister liksom taket på sin egen styring.... på tross av dette var min andre fødsel så totalt i mine egne hender :-) Jeg fødte tilogmed når det passet best og ankom føden med et smil... og fødte 5 timer etter ankomst..

Kanksje jeg også skal bruke de siste dagene før termin til å sjekke ut Lazio eller hva det var - metoden?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...