Gå til innhold

Det sies at barnet ikke har behov for sosialisering med andre barn før det er 2-3 år men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ser da på min 13 mnd barn at når storesøster kommer fra barnehagen så er verden såååååååååå mye kjekkere. Hvorfor skal vi da ha dårlig samvittighet for å sende barnet i barnehage rundt den alderen? Er sikker på at behovet for kontakt med andre barn gjerne kan starte rundt ettårsalderen.

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Klart de har behov for å sosialisere seg før de er 2-3 år. Vår sønn på snart 16 mnd. lyser opp når han treffer andre barn, og elsker barnehagen. Han begynte i barnehagen litt før han var ett år. Vi merket at han da fikk dekket bedre det sosiale behovet. Han er vår første.

Skrevet

Jeg er enig med eneren her. Sønnen min på 14 mnd stortrives i bhg og blir kjempeglad når han treffer andre barn.

Skrevet

Jeg tror ikke det er rett at barn ikke trenger sosialisering med andre barn før de er 2-3 år. Riktignok parallell-leker barn til de er omtrent to. Det er først da de begynner å leke SAMMEN. Men det betyr ikke at de ikke har glede av å se og være sammen med andre barn.

Skrevet

"Det sies" - vet ikke hvem som har fortalt deg det. Om du så på kos og kaos på nrk på mandag så snakket de om barnevennskap fra barnet er 1 år. Dette stemmer også med annen faglitteratur. Min gutt var veldig fornøyd med å være i barnehage fra 1 år. Lærer så mye av andre barn!

Annonse

Skrevet

Jeg tror "det sies" kommer fra Anna Wahlgreen som var mye i media før jul.

Synes ikke det med 2-3 år stemmer på Lillemann. Fra 1 år stemmer bedre. Vi hadde ikke barnehageplass før han var 18 mnd. og merket godt at han hadde mer behov for kontakt med andre barn fra ca 12 mnd.

Skrevet

Hvem sier det? Bare lurer for det høres ganske usannsynlig ut! Da sønnen var 6 mnd tok jeg med han på baby sang og han elsket det. Bare den gleden og interessen han viste ved å få leke og sosialisere seg med andre barn gjorde at min tvil og bekymring ved å sende han i barnehagen som 11mnd forsvant. Han begynte da han var 13 mnd men bare den gleden han nå viser ved å være i barnehagen er fantastisk. Nå er han 17 mnd og om morgenen etter frokost står han ved ytterdøra og dunker og kikker utolmodig på meg for nå skal han i barnehagen å leke! Ikke alle barn har godt av å komme i barnehage nå de er så små men å sosialisere seg har de uansett stor glede av. Det kommer ann på hvert enkelt barn når de er klare.

Skrevet

Veldig forskjell på barn når det gjelder akkurat det der. Jeg er en av dem som helst vil ha barna hjemme til rundt 2-3 års alderen p.g.a at jeg tror og føler at de har behov for en nær person rundt seg mer eller mindre hele tiden enda.

Synes selv det er mye bedre å treffe andre med småbarn av og til eller dra i Åpen bhg., slik som vi gjør 1-2 ganger i uka. Lillegutten min er 15 mnd snart og vi begynte å besøke bhg. rundt 1-årsalderen. Fra første dag har han vært frampå og nysgjerrig og vandret rundt uten å be meg om hjelp eller be meg å bli med han. Men så fort han merker noe ubehaglig (slår seg, krangel om leker osv.) så snur han seg mot meg og sjekker at jeg er der. Det tror jeg gir han en god trygghetsfølelse og tillit til meg, og jeg tror han vil være bedre rustet til å takle fraværet av foreldrene sine i slike situasjoner når han er 2-3 år.

Men jeg mener overhodet ikke at man skal holde 1-åringer helt unna andre unger! Helt fra første stund legger ungene merke til andre unger på en annen måte enn de gjør med voksne, og de lærer av å se andre barn leke og prate. Men jeg vil være der for han mens han er sammen med andre voksne og barn, utenom nærmeste familie en dag/natt av og til da. Kan være vanskelig for andre som ikke kjenner barna å tolke signalene de gir før de kan fortelle selv hva de føler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...