Gå til innhold

En hostesaft som funker og er "god"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa hoster så forferdelig om dagen. Litt sånn slimete.

Noen som har råd til noe jeg kan kjøpe? evt også alternativer til hostesaft?

Husker sist vi hadde hostesaft i huset, gikk ikke akkurat ned nei :(((

Men det høres så forferdelig ut å hoste og vil så gjerne hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer egentlig bare på Solvipect. Smaken er jo som kjent som baken. Sønnen vår liker den merkelig nok.

Skrevet

Min datter på 2 1/2 år fikk også skikkelig hoste med slim. Hun hostet så mye at hun kastet opp slim. Ingen reseptfri hostesaft virket, fikk Cosylan hos legen og den hjalp veldig. Da hun var ca 1 år fikk hun Efedrin hos legen pga hoste, den virket også.

Har de ekstremt mye hoste tror jeg ikke de reseptfrie virker...

Skrevet

Ingen hostesafter har noen gang klart å dokumentere en effekt mot hoste. Cosylan (reseptbelagt) har en viss dokumentert effekt fordi den inneholder morfin som gjør en søvning som får musklene til å slappe mer av. Efedrin som mange leger skriver ut har aldri blitt besvist at hjelper (og det er jo egentlig veldig betankelig at de fortsatt skriver ut et dopingmiddel til barn helt kritikkløst...). Eneste som virkelig er dokumentert effektivt mot hoste uten morfin er flytende Bricanyl som er en astmamedisin som må fås på resept av lege. Vet ikke om dette var til noe særlig hjelp?

Skrevet

Hei.

I stede for å gi hostesaft,prøv heller den slimløsende du får på apoteket, bisolven tror jeg den heter...

Skrevet

Hmm, er ikke helt enig med deg i alt her...

Det er så vidt jeg vet riktig at ingen reseptfrie hostesafter har grundig dokumentert effekt..

Efedrin derimot har dokumentert effekt mot hoste som skyldes hevelse i slimhinnene i luftvegene og slimsekresjon. Det har lite effekt på tørrhoste. Det er et godt preparat ved tetthet.. Det gjør slimhinnene mindre oppsvulmet og gjør at de små musklene i luftvegene slapper mer av slik at det blir bedre luftpassasje. Noen barn blir litt "hyper" av det siden det påvirker samme signalsystemene i kroppen som adrenalin.. Som alle andre medikamenter er det varierende hvor godt det virker fra pasient til pasient.

(Og hvis du kjenner en lege som skriver ut Efedrin eller andre medikamenter helt kritikkløst, bør du skifte lege...)

Cosylan kan nok gjøre deg søvnig og hjelpe deg til å slappe av. Men dette er ikke grunnen til at det virker hostedempende. Det påvirker hostesenteret i hjernestammen direkte og demper hoste. Det hjelper ingenting på trange luftveger eller slimproduksjon, så det er et veldig dårlig medikament til de som er tette. Det er mer egnet til dem med plagsom tørrhoste.

Bricanyls effekt ligner på Efedrins, men den virker litt mer spesifikt på et bestemt signalsystem som finnes blant annet i luftvegene. Effekten her gjør at muskulaturen i luftvegene slapper av og det blir mindre trangt. I tillegg får det flimmerhårene i luftvegene til å piske/transportere slim og annet rusk fortere opp og ut.. Samme typen signalsystem finnes i livmoren hos kvinner, og derfor brukes Bricanyl også til å dempe rier som kommer for tidlig.. Bricanyl kan nok dempe hoste, men er først og fremst brukt mot astma.

Med vennlig hilsen

En som ikke skriver ut noe helt kritikkløst

og som også er

Skrevet

Heisann!

Har ingen hostesaft som funker men, jeg har en sønn på 2,5 som før var plaget med mye hoste. Jeg begynte å gi han Sambucol Kidz som er et forebyggende kosttillskudd og den har virka kjempegodt på han. Kjøpe den på helsekostbutikker og den smaker solbærsirup. Sønnen min tror det er saft... Gir det til han med sprøyte (i munnen) kjøpt på apoteket.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...