Gå til innhold

Ang. aa foede...litt pinlig spoersmaal...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til vanlig ganskje sjenert naar det gjelder nakenhet og slike ting--har bodd i utlandet mesteparten av livet, og synes for eksempel det er ekkelt aa kle seg helt naken i fellesdusjen. Da jeg bodde i Norge klarte jeg aldri aa gjennomfoere gynekologisk undersoekelse, fordi der var det saann at man maatte ta av seg baade truse og bukse--uten at man fikk noe aa "dekke seg til" med. I landet hvor jeg bor naa faar man en saann papir-kjole eller sykehusfrakk, og da synes jeg det er mye lettere med slikt.

Jeg har begynt aa grue meg veldig til aa foede i Norge fordi jeg er redd for at det er saann som med GU--at man maa kle seg helt naken nedentil. Stemmer det? Jeg skjoenner jo selvfoelgelig at jordmor maa komme til--men maa man ligge der splitter naken i all offentlighet? Faar man en slags sykehusfrakk eller ett eller annent aa ha paa seg slik at de bare kan brette opp det noedvendigste uten at man ligger der helt bar?

Lurer veldig paa dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si ifra til jordmor at du vil ha en slik sykehusfrakk/kjole, d har du faktisk krav på å få låne.

Jeg skal ha bedøvelse for å ta epidural, tok engang ei slik sprøyte i ryggen, åg d er d verste jeg har hvert me på!

Derfor så er jeg livredd for å ta epidural etter denne opplevelsen.

Men jeg kjenner meg selv såpass som person at jeg vet at jeg ikke klarer å føde uten, så da blir jeg å si i fra til fødestedet der jeg skal føde, at de må ha klart begge deler:)

Jordmødre er der for å hjelpe åg for å gjøre din fødselsopplevelse så bra som mulig, synes d hadde hvert veldi rart vesst noen hadde nektet deg å få frakk/kjole...

D går sikkert bra!:)

Skrevet

Jeg vil vel tro at du kan få en sykehusskjorte ved hvis du vil. Skjønner ikke hvorfor det skulle være no problem, men har aldri født før så. Hvis det eventuelt er fordi barnet blir lagt på brystet må det vel gå ann å kneppe opp skjorta. Elektroder og diverse kan vel ligge under den. Har lurt på hvorfor folk føder kliss nakne ja, når man ser det i blader og sånn, uten at det plager meg så fryktelig om det er en nødvendighet.

Skrevet

Ikke noe problem- det får du! Sykehusskjortene er lange de og du ligger ikke blottlagt. Jeg har det på akkurat samme måte som deg- og det der gikk veldig fint ved forrige fødsel:-) Så ikke gru deg av den grunn

.

Klem

Skrevet

Synes ågså at d var så mange nakne fødsler i bladene, men så trur jeg ikke at d akkurat er di mest sjenerte damene som går me på å få fotografert fødseln heller da;)

Skrevet

Jeg har født 3 barn, venter nå mitt 4. Jeg er ikke spesielt sjenert, men har likevel hatt på både truse, sokker, egen t-skjorte så lenge jeg selv har ønsket det under fødselen.Kunne sikkert hatt BH også hvis jeg ville. Jordmor må jo tidvis sjekke hvor stor åpning man har, men etterpå er det bare å ta på seg trusa igjen. Har på et tidspunkt helt mot slutten, mot utdrivningsfasen, ikke truse på, men da er men mer opptatt av jobben man skal gjøre enn å tenke på hvem som ser deg nedentil og hjelper med å få ut babyen.Har brukt sykehustøy oventil da det er greit med knappene som er i de skjortene.Du ligger der ikke naken, altså!

Skrevet

når jeg er på GU ellers også, så har jeg alltid på skjørt jeg.. da er jeg ikke helt avkledd, og slipper å gå med rompa bar fra avkledningsskjermen til stolen..

kommer til å ha med en stor skjorte eller lang t-skjorte eller lignende på sykehuset også, tenker jeg.. som en nattskjorte eller noe:) Jeg er heller ikke så klar for å traske rundt med rompa bar og vise meg frem mellom riene;)

Skrevet

Har hatt mine egne klær hele tiden jeg på alle 3 fødsler..

På den ene rakk nesten ikke jordmor inn engang, og da var det bare å flekke av trusa og presse på, og satt i senga da.. Var jo bare jordmor så var der nede da.. de andre var oppe rundt meg og så ingenting.

De andre gangene så stod jeg på kne i senga og hadde lang t-skjorte og ingen kunne se noe før babyen var ute da heller.. Jordmor sjekka jo da.. men hadde skjorta godt nedover lårene ja..

Ikke noe problem.

Har du egen nattskjorte eller noe lange vide t-skjorter kan du ha på de.

Eller låne på sykehuset , jeg orker ikke det fordi de lukter for mye klor og jeg blir kvalm mens andre syns jo det er helt greit.

Skrevet

Tror muligens jeg har et veldig lite anstrengt forhold til nakenhet. Er en av dem som fødte uten klær og med journalist og fotograf tilstede. Var i basseng da, så noe annet ville vært rart. Beholdt skjorta på til jeg jumpet oppi. Tenkte ikke over nakenheten et sekund, det er jo helt naturlig. Men ville ikke likt om de trykket nærbilde av kjønnsorganet el lignende, det blir for privat, selv for meg. Sånn sett var det veldig greit å føde under vann:) Men dette med mye, lite eller ingen klær må vel hver enkelt fødende få bestemme selv!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...