Gå til innhold

endring i søvnmønster rundt 5 mnd alder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

syns jeg har sett noe om det før på disse sidene.

Erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår var vel rundt 5 mnd da hun ble vanskelig å legge. Det gikk bra den ene dagen og fullt spetakkel den neste. Tre dager senere så jeg antydning til ei tann så det er vel årsaken.

På denne alderen er det mye som skjer utviklingsmessig og jeg har lest en plass at dette har en del å si for at enkelte barn endrer søvnmønsteret. Det er tenner, rulling, krabbing, de er mer nysgjerrige på alt osv. Jenta vår har ikke endret døgnrytmen heldigvis.

Håper det var litt svar til deg!

Skrevet

Jepp, mini hadde sovet rundt 8-10 timer i strekk på natta, men så våknet han flere og flere ganger. I tillegg ble han litt vanskeligere å legge. Var det sånne ting du tenkte på?

Skrevet

Hos oss var det helt motsatt :) Knøttet har alltid vært litt vanskelig å få i seng, somregel ble det til at han la seg samtidig som oss, og måtte bysses eller puppes i søvn. Så i julen drev jeg på å mannet meg opp til å lære han å sovne alene og tidligere på kvelden.

Men plutselig ville han i seng ca kl 19, og sover til kl 07 (med et par måltider da). Gjorde ingenting for denne endringen, eneste var at vi begynte med smaksprøver på grøt noen dager før. Og alt dette skjedde rett før han ble 5 mnd :)

Skrevet

guttungen her er straks 5 mnd og nå for noen dager siden begynte han å våkne igjen om natta, så har begynt med grøt på kvelden.. det hjelper.. så har ikke merket mer foreløbigt...

Skrevet

Siden jul har datteren vår begynt å våkne mye om natten. Hun er 5 mnd i dag. Før våknet hun klokka 3 og 6 for pupp og sov til 9. Nå våkner hun alt fra 24.00 og opptil 5-7 ganger hver natt. Ikke sulten hver gang, holder gjerne med smukk. Men utrolig slitsomt!! Håper det går seg til snart....

Skrevet

mathias har ikke forandra sæ så mye.. veldi lett å legge å sover hele natta.. ser ei lita tann men han har som regel sutra på dagen da!

Skrevet

Dårlig søvn i den alderen tror jeg ofte kan skyldes tenner og/eller "lite" mat. Altså KAN det bli bedre ved å smøre gommene og evt gi litt tillegg til mm.....

Skrevet

Gutten vår sov rundt (7-10 timer) da han var 2 til 5 mnd. Da han ble ca 5 mnd sluttet han rett og slett å sover rundt. Nå er han 10 mnd og våkner fortsatt om nettene.-(

Skrevet

ÅÅÅ ja..

Snuppa har vert så flink til å sove/legge seg helt siden vi kom fra sykehuset.. men denne uka er hu helt umulig! Hun har fått to tenner nede, men dette var for to uker siden da,,!!

Hun sovner når hun ligger på brystet t meg ell sambo, men våkner så fort hu blir lagt i senga si.. Men nå ligger hu ute å sover da.. Eneste stedet hu sover på det!!

Virker nesten som om hu ikke trenger så mye søvn lengere ;(

Håper det blir bedre etterhvert..

Skrevet

Min er 5 mnd i dag :D

Og la ham i senga si i stad og sovnet av seg selv på 15 min!! Uten gråt!! (det er stor opptur her) Måtte inn å gi smokk 2 ganger da. Er og vant til å sove ute i vogn og sove i sprinkelsenga har ikke vært så pop. Men er så kaldt ute at nå må han. (sover i kurv inne hos oss på natten)

Han har begynt å få en litt lengre soveøkt midt på natten. Sovner rundt 20, mm 23-24 og sover da gjerne 4-5 timer etter det. Morgentimene er fortsatt litt urolige. Litt pupp litt sov litt surv.

Blitt mye lettere å legge om kveldene, men er som ei anna sa her, virker som det er annenhver dag. Eller litt til og fra. Kan gå 15 min en kveld og en time neste! Hadde og slike tanker i jula. Orke å ta fatt på kveldslegginga. Men virker som det har gått seg til. Før var det hyl og skrik i rundt 1 time. Nå kan det fortsatt ta lang tid, men err babling sutring og misnøye. Ikke hyl og gråt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...