Madamina Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Lurer sånn på om vi skal søke barnehage. Mannen min og jeg jobber til forskjellige tider, så barnehage er ikke strengt nødvendig. Men tenkte det kunne være fint om han fikk lekt med andre et par ganger i uka. Han har jo ikke søsken. Dumt å miste kontanstøtten for 20-40% barnehageplass.Kanskje jeg bare kunne tatt han med i barnepark (hvor jeg er med) et par timer et par ganger i uka. Regner med han får seg et søsken før han blir 2, men det kan jo ikke leke på en stund. Det sies jo at barna ikke har behov for barnehage før 3 år, men det kan jo bli litt kjedelig med bare foreldrene. Kan for øvrig prøve å arrangere playdates med venner som har barn på samme alder. Frist for å søke barnehage er jo snart og er litt i tvil på om vi virkelig trenger barnehageplass fra neste høst (ikke sikkert vi får selvsagt).Håper å være i mammaperm igjen fra februar 2008. Vi er begge musikere. Jeg har stort sett fri torsdager og fredager, men må få øvd 2-3 timer mens gutten er hjemme dagtid.
bomper`n Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 hva med og ha han i "vanelig" barnepark. koster gjerne rundt en tusenlapp for full plass ca 4 timer dagelig. tror unger i alder fra ett par år har godt av og komme seg ut og leke med andre unger, ikke nødvendig men de storkoser seg!!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Jeg er hjemme med dattera mi på 1 år. Venter nr 2 til våren. Vi har begynt å gå i "åpen barnehage" to ganger i uken.Synes det er et kjempefint tilbud. Jenta mi får muligheten til å leke med andre barn og jeg får treffe andre voksne som går hjemme. Helsestasjonene har oversikt over hvor det er åpne barnehager.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Søk barnehage du. Det gjør jeg. Selv om jeg er hjemme, og ikke trenger det har jeg søkt barnet mitt som blir 20 mnd til august inn i bhg i 50 % plass. Da får du halv kontantstøtte også. Noen dager/ timer pr uke er bare fint for sosialiseringa det!! Søk søk.
ennaH Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Jeg hadde søkt barnehage umiddelbart! Knerten på to har uendelig utbytte av å gå i barnehagen. De dagene han er syk hjemme eller hjemme i en uke på grunn av jul eller annet, så kjeder han nesten vettet av seg. Og det selv om vi prøver å aktivisere han etter beste evne. Etter en hel jul uten jevnaldrende å leke med, spant han av glede nyttårsaften, da vi var sammen med par med jevnaldrende barn. Det var så gøy! Tenk på alt det han vil lære og oppleve i barnehagen! Selv anser jeg meg for å være noenlunde kreativ. Men det de gjør i barnehagen av formingsaktiviteter og annet i løpet av en uke, overgår min fantasi. Hvor ofte drar dere på skogstur og griller pølser midt i uka? Fryser farga vann til utendørs isslott? Dramatiserer eventyr? Nei, søk barnehage med en gang. Jeg prioriterer det soleklart foran kontantstøtte.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Jeg skal ha min hjemme,også tenkte jeg hun skulle begynne i park når hun er rundt tre:)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Jeg må også si at vår lille gutt setter stor pris på barnehage, så jeg ville ha valgt det, selv om jeg får en til. Har selv bare en men mange venner som har fått nr to - og de sier at det er veldig fint for den eldste å få litt egen tid med jevnaldrende. Jeg tror det kan bli litt tøft å skulle begynne i barnehage når man er 3 - og de andre allerede er vant til barnehagelivet.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Vår eldste var ikke i bhg før hun var 3,5 år fordi vi ikke hadde behov for det. Da så vi at hun hadde godt av å være mer sammen med andre barn og hun begynte 2 dg i bhg. Minstejenta begynte i 60% bhg-plass da hun var 13 mnd, stortrives og har kjempeutbytte av det!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 når de blir vant til mange rundt seg hele tia er det ikke rart barna kjeder seg når de kommer hjem...men hvis de er vant til å være mye hjemme,så vet de ikke av noe annet... jeg å er i tvil,d første er at jeg syns hun er for lita å begynne i barnhagen..ikke pga sosialiseringa.men jeg syns det er alt for lite voksenkontakt pr unge,å at de blir veldig fort "stor"...jeg har jobbet i barnehagem,og der vistes dette veldig godt... så jeg er imot det,altså barn under to år.. men det er opp til dere selv,så jeg skal ikke sitte her å hakke ned på..jenta mi blir ca 1,5 år til sommern,tenkte kansje søke inn 50%,å heller si nei om jeg får den da..itilfelle jobb..(er arbeidsløs nå).. blir iallfall dyrt å sende hu i barnehage uten at jeg får jobb..da kan jeg heller besøke åpen barnehage som er to dager i uke,tilsammen 10 timer..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 Ja det er som ennaH skriver. Gutten hennes kjeder vettet av seg hjemme. Kanskje han er nå vant til å bli aktivisert til enhver tid. På grensen til overstimulert. Har barn på samme alder hjemme som ikke går i barnehage ennå. De kan leke i timesvis aleine. Og kjeder ikke vettet av seg. Selvfølgelig får de treffe andre barn og selvfølgelig skal de gå i barnehage de og. Men at barne har det fælt hjemme i forhold til barnehage er sprøyt. Under tre tror jeg de har det best hjemme, så sant man ordner litt kontakt med andre barn noen ganger i uken. Ser iallefall stor forskjell på mine og fulltidsbarnehagebarn.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Og jeg ser STOR forskjell på mitt barn (barnehagebarn) og de barna jeg kjenner som ikke er i barnehage. Synes barnehagebarna er mer sosiale med både små og store. Jeg er ikke i tvil i forhold til mitt valg!
Mammahjertet Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 Det er jo fint for deg da. Alle barn er forskjellige også. Noen har det fælt i barnehagen og andre får mye ut av å være der. Vet med min sønn at han ikke hadde hatt det kjempefint med fulltidsplass i barnehage. Han hadde helt sikkert hatt det helt greit, men hjemme med meg, med åpen barnehage og venner med barn er tusen ganger bedre for han. Personlig skulle jeg likt å se det barnet under tre som ikke hadde foretrukket å være sammen med en av sine nærmeste omsorgspersoner som kan skreddersy dagene etter hans/hennes behov, fremfor å være en av 14 på en småbarnsavdeling der det bare er å følge et satt opplegg som i tillegg skal passe alle fra o-3 år. Skjønner at det stor forskjell på kapasiteten både til barnehagene og til foreldre så skjønner at det ikke gjelder for alle, men må si at jeg hadde tatt det som et personlig nederlag uten sidestykke dersom jeg følte i hjertet mitt at mitt barn hadde det bedre ved å tilbringe mesteparten av sine våkne timer sammen med noen andre enn oss!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå