Labbetøs Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Hei jenter. Jeg lurer litt på dette med søvn. Noen sier det er best å holde babyene litt våkne om kvelden slik at de blir trette til natten, og noen sier man bør la de sove. "Søvn avler søvn", liksom. Min tulle er nå 2,5 uker gammel, og sover litt sånn annenhver dag egentlig. Det virker litt som om det er best å holde henne våken litt om ettermiddagen/kvelden, men jeg har jo ikke akkurat hatt så lang tid å teste på. Hva sier deres erfaring? Hvordan var det med deres da de var nyfødte?
Sigbeth Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 når de er så små/nyfødt må de bare få sove når de vil synes jeg - sover jo ganske mye da. Men det er lurt å ha tydelige skiller på dag og natt mht lys og lyd og aktivitetsnivå. Det er en av de tingene jeg er glad for at jeg gjennomførte helt fra begynnelsen av.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Min erfaring er helt klar. Søvn avler søvn. Tryggheten å vite hvor viktig søvnen er for de små og alltid være et skritt foran. Trygge faste tak ,masse mat og SOVE. Jeg mener at det viktigste i starten for de små er ro og søvn. Får de dette rommet helt fra begynnelsen vil de også lettere med tiden være flinkere med å finne sin egen ro når rutiner og annet skal på plass. Husk de nyfødte har på ingen måte noe filter som du og jeg . Så de har krav for sitt eget rom av all den vile de skal ha. Har ingen tro på å holde de minste barna våkene for at de skal være trøtte til kvelden. Legg dem opplakte ikke sliten og lei. Det er lettere å få opplakte barn til å sove en barn som er overtrøtte. Jeg har alltid vært opptatt av søvn og vile for de små og har med mine to barn hatt så gode erferinger med det å sove. Avslutter med å si at ord taket SØVN AVLER SØVN har jeg sterk tro på når det kommer til barn sine første leve år. Lykke til med din lille nyfødte tulle .
R1972 Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 2,5 uker er alt for tidlig for å begynne med noe søvnregulering. Så små må få sove akkurat når de vil. Ikke stress med søvnmønster enda, da tror jeg både du og babyen blir frustrerte. Men at søvn avler søvn har jeg absolutt tro på. Merker her i huset at dersom en av de små har hatt en dårlig natt så sover de gjerne dårligere på dagen også og omvendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå