Gå til innhold

Keisersnitt ved smale hofter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt tidligere hvis man er liten av vekst å har smale hofter, så kan man ikke føde på normal måte, men ta keisersnitt. Det kan visstnok være livssfarlig. Noen som kjenner noen eller har hørt om noen som har fått beskjed om dette?

Har ei venninde som fikk beskjed om det, er ikke så veldig stor av vekst selv, men da hadde jeg vell fått beskjed om det allerede, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det har noe med hoftestørrelsen å gjøre, men kanskje du får måle bekkenet ved hjelp av UL?

Skrevet

Jeg er liten av vekst (157cm) og har smale hofter. Da jeg gikk gravid med min sønn spurte jeg jordmor om akkurat dette og hun svarte at det er svært, svært sjeldent at en kvinne ikke kan føde sitt barn på grunn av lav høyde og smale hofter. Iløpet av sine 20 år som jordmor hadde hun opplevd dette en gang. Jeg syntes selv at det var godt å ha fått snakket om det, så om det er en bekymring for deg kan du jo ta det opp neste gang du er hos legen eller jordmor!!

Det hører jo med til historien at jeg fødte min sønn på "vanlig" måte!!!:)

Skrevet

Jeg er også smal, selv om jeg er ganske høy. Og min jordmor prater om "fleksibelt" bekken, det glir jo fra hverandre og gjør plass til den lille.

Jeg fødte ihvertfall normalt, og så vidt jeg har skjønt, er det ikke størrelsen utenpå det kommer ann på når noen babiser sitter fast av og til, det er bare sånt som kan skje. Hvis du ikke er direkte småvokst da, det blir jo noe annet. Men ta en prat om det på neste kontroll du, det er godt å få ryddet noen engstelige tanker ut av hodet av og til..

Skrevet

Litt pussig at det er så mye fokus på det der her i Norge egentlig, tenk på alle damene i østen da! De er jo stort sett små og vevre og de får da barn de også ;-) Men fødselsvekten er vel i snitt mindre der også enn her til lands.

Skrevet

Hører til 3.trim men svarer fordi jeg selv gikk og lurte mye på det samme. Det har ikke noe med hoftene å gjøre, og dersom hodet fester seg er som regel bekkenet stort nok også. Dersom hodet ikke fester seg og du er veldig liten, så måler de størrelsen på bekkenet ditt ved hjelp av røntgen - men dette gjøres kun dersom det virkelig trengs, for man vil jo helst ikke utsette barnet for røntgen før det en gang er født :) I "gamle dager" foretok de ofte målinger av alle under 160 eller noe sånt, men det er det lenge siden det ble slutt på - men det er jo mange gamle tanter der ute som ikke har fått med seg at verden har gått videre og som kommer med sånne hyggelige kommentarer som: "Jammen du kan jo ikke føde du som er så liten og kort"...det har i hvertfall lille meg på 155 fått høre et par ganger - men i følge lege og jm er ikke det noe å bry seg om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...