Gå til innhold

Har for mye melk!


dippsi

Anbefalte innlegg

Hvor mange ml spiser barna deres til hvert måltid? Martine får bare mm, og er 7 uker.

Har jeg brystspreng, kan jeg lett pumpe ut 150 ml, uten at puppene blir helt tomme. Og jeg får brystspreng etter ca 2,5 time.

Jeg er nødt til å gå med amme-innlegg hele døgnet. Men Martine vil aldri ha mer enn 100 ml, av og til bare 60 ml. Hva skal jeg gjøre? går det an å minske melkemengden? Blir litt gal av den konstante brystsprengen, siden hun bare vil ha en pupp til hvert måltid.

Kanskje på en måte ett luksusproblem, men det er ikke noe særlig behagelig.. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble nesten litt misunnelig her... Men du kan selge morsmelka tror jeg. Til morsmelksentralen eller hva de kaller seg...

De gir den til barn på sykehuset som for eks premature og sånn... Så om du har så mye hadde det jo vært flott om andre kunne bruke den om du har for mye..:D

 

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7503&iCategoryId=568&iDisplayType=2

 

Har det sikkert på andre sykehus også, om du ikke bor i Oslo...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte tanken, men da er det jo hele tiden så mye melk, og jeg blir nødt til å pumpe meg hele veien, er så vanskelig når jeg da skal på besøk eller ut på noe, når jeg er nødt til å pumpe hver 2,5 time.

Tenkte jeg kanskje heller skulle begynne å fryse litt melk? Hva er det best å fryse melken i? Og hvor får jeg kjøpt det? Skal melken fryses helt fersk, eller kan den stå i kjøleskapet f.eks en dag?

Går det an å gi bort melken etter at den har vært frossen en stund, hvis jeg finner ut at jeg ikke trenger det selv? Er jo dumt å kaste de verdifulle dråpene hvis det kan hjelpe noen andre små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis du slutter å pumpe deg så vil melkemengden redusere seg selv etter hvor mye datteren din trenger. Pumper du vil du opprettholde den store produksjonen..

Blir sikkert litt brystspreng i begynnelsen men jeg tror at det vil avta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går ann å gi bort melken når den har vært fryst ned, de vil vel ha den relavtivt fersk. Du kan jo sende en mail og høre med dem.

Man får kjøpt sånne fryseposer for melk på sånne babybutikker og sånn vet jeg. De har det iallefall på Barnas Hus vet jeg.

Åja, du må ikke kaste det, det er jo melkemisbruk...hehehe..

Har du gjort noe spesiellt for å få så heftig produksjon eller?? For jeg vil gjerne ØKE min melkeproduksjon....har prøvd så masse for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så heldig du er som har nok melk... :)

jenta mi fikk melk fra morsmelksentralen når vi lå på nyfødt intensiven... veldig bra tiltak... men vil tro det er mye jobb,du må jo dra med melka til sykehus og pumpe deg ofte! beundrer dem som gjør det for at andre som trenger det skal få ordentlig morsmelk til barna sine...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg gjorde noe for å øke mengden (ikke med vilje iallfall).

I begynnelsen holdt det med en pupp til hvert måltid, så økte hun og ville ha begge, også ville hun plutselig bare ha en igjen. Da fikk hun den ene, så pumpet jeg av og til den andre og satte i kjøleskapet hvis jeg ikke klarte vente til neste måltid pga brystspreng.

Og hvis jeg skulle ut ett par timer på ettermiddagen, pumpet jeg meg 1.5 time etter martine hadde spist. Slik at det ble fyllt opp igjen, og det var god tid til hun ville ha mat igjen. Men vet ikke om det har noen effekt når jeg bare gjorde det ett par ganger ? Er ikke akkurat noen melke-ekspert:) ganske grønn egentlig :)

Ja, jeg må nok bare slutte å pumpe, men av og til blir det bare helt uutholdelig. Tusen takk for raske svar :) så håper jeg det stabiliserer seg!

 

Syns også det er beundringsverdig av dem som pumper seg og gir til sykehuset, men jeg syns jeg bruker så mye tid på amming og pumping at skal jeg bruke enda mer tid, får jeg ikke gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med mye melk de første ukene jeg også. Tok ut 200ml uten at det var tomt og trodde jeg skulle dø av spreng etter et par timer. Jeg pumpet hver 3 time fordi vesla lå på nyfødtintensiven. Da vi kom hjem slutta jeg og pumpe etter en uke eller to, eller trappa ned. Hvis hun bare spiste på en puppen, prøvde jeg i det lengste å ikke pumpe det andre, men legge til der når hun var sulten.

 

Ammingen har ikke helt stabilisert seg enda her, men sånn noenlunde. Noen dager spiser hun mye og da har jeg spreng når hun trapper ned, med gir seg i løpet av dagen.

 

Det jeg gjorde var at alt jeg pumpa ut i nedtrappingsperioden frøs jeg i Avent kopper, slik har jeg melk til krisesituasjoner, som om jeg skal ut, eller føler jeg pluselig ikke skulle ha nok melk en kveld/natt. Slik slipper en mme lengst mulig...

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "sliter" også med samme problemet, har altfor mye melk for minsten! I tillegg er jeg bortskjemt med en jente som sover mye om natten og jeg vil ikke vekke henne for å gi mat selvom jeg har forferdelig brystspreng. Jeg pumper overskuddet og fryser ned i fryseposer kjøpt på apoteket til morsmelk. Det er veldig kjekt å ha hvis man skal bort en gang. Men jeg har faktisk så mye at det blir for mye i fryseren også. Jeg tenkte faktisk å gi melk til Ullevål - jeg syns ikke det virket som noe særlig pes siden man kun trenger å levere en gang i måneden (tror jeg!), minimum 4 liter hver måned. Og det er jo veldig bra for de som trenger melka! Og bra for oss som gir for man får jo noen kroner for det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det sånn jeg og, men her har jeg ikke pumpet, det bare rant og rant og rant... satt meg ned med en flaske og lot det rett og slett bare renne seg tomt, 270 ml kom på under to dager.(kom mer og da, men det rant ut over alt annet enn flaska)

 

etter at jeg gjorde dette reduserte det seg selv, så har ikke så stort problem nå...jm sa på sjukehuset at jeg burde håndmelke og IKKE pumpe, for da ville jeg øke produksjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...