@stronauten med 3 små Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Gullklumpen nyter å sitte og pusle med maten, og det er jo greit når det er brødskiver. Han har god apetitt på det, og spiser gjerne 2-3 skiver til frokost. Når han er mett (og underveis i måltidet) flagrer skivebitene hit og dit og mye ender på gulvet. Mye gris mao. Men nå har han altså begynt å bølle seg under middagen også. Vil ikke ha når jeg kommer med skeien, og skal helst bare grise og tulle. Når han er skikkelig sulten går det som regel bedre, da kan jeg få gitt ham. Og når vi har pølser eller annen mat som er lett å dele i biter, får vi stikke dem på gaffelen og han tar den i munnen selv.Men poteter og sånt blir det spist lite av da. Skal vi bare være tålmodige og la han styre på, eller skal jeg prøve å overta måltidet mer, og lure/lokke i ham maten? Synes hver middag blir et stadig større ork, jeg!
Bubba75 Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Syns du skal la ham spise selv jeg, hvis han helst ønsker det. Er et steg i det å bli mer selvstendig det og. Vi fjerna maten når vesla begynte å kaste, for hun spiste også stort sett pent når hun var ordentlig sulten. Nå er hun 18 mnd. og fortsatt går maten på gulvet når hun har spist seg mett, men ikke under måltidet lenger.
Expat Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 En stund satt hun på gulvet med skålen sin oppå en voksduk. Og en stund spiste hun med badehette på, alt gikk i håret... Mye som skal læres! Og når alt går på gulvet virker "gi det til mamma, fliiink"-trikset etter hvert. "Ikke" og "nei" ignoreres, hos oss hjelper det bare å si hva de SKAL gjøre.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Der er frustrerende...men la han få styre på, det er en fase. Jeg passet på å la min datter holde en skje el. gaffel selv, men jeg hjalp til med matingen med en skje i min hånd. Da fikk ho prøve seg fram og lære seg å bruke skjea, samtidig som ho fikk i seg endel mat.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Hehe, ser for meg jenta med badehette på til hvert måltid :-) Eller spise på gulvet hihi Her og er det gutten som bestemmer, skal IKKE ha hvis jeg gir. Men klarer av og til få i han litt hvis han får spise selv med en skje, og jeg gir med en annen. Og her og flyger skivene vegg imellom når han er mett. Er en fase dette og
brooklyn Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Jeg har lagt avispapir under stolen hans. er dritlei av å spa opp stivnet mat fra gulvet. han griser endel, men er sååååå glad når vi roser han for god bruk av gaffel. Det nyeste nå, er at han spidder maten med gaffel, holder gaffelen opp og tar AV maten med den andre hånden før han putter den i munnen. Den eneste som IKKE ler av det, er mor:) Ihuga tilhenger av matglede. Og han koser seg med maten. Det er blitt noe bedre nå i det siste, får han pølse faller ikke en pitteliten bit på gulvet engang:)
ennaH Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Knerten har insistert på å spise selv siden han var rundt ett. Vi kjøpte heldekkende plastsmekke til han, sånn med armer. Babybjørn, kjøpte den på Babyshop. I tillegg har vi voksduk på bordet og en gjennomsiktig plastikkmatte under stolen hans. Den er kjøpt på Ikea, og er egentlig ment som underlag under kontorstoler, slik at gulvet ikke skal ripes. Men den fungerer utmerket som matoppfanger! Knerten spiste supert så lenge han var sulten. Men straks sulten gikk over, begynte han - som din - å bølle. Da sa vi "nei" og skjøv stolen vekk fra bordet. Dette holdt vi på med i et par uker, før han skjønte tegninga. Siden har han spist helt supert. Må legge til at det hender han kaster mat og drikke på gulvet med vilje nå også, nesten to år gammel. Men han gjør det når han er skikkelig sinna for noe, og sørger alltid for at vi ser at han gjør det. Han holder f.eks. tallerkenen ut i været, og først idet vi snur oss for å se, så kaster han den i gulvet. Men det viser jo at han har forstått hvilke regler som gjelder. Han bare bryter dem med vitende og vilje, for å fremtvinge en reaksjon.
@stronauten med 3 små Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2007 hehe, morsomt å lese hvordan de søte små styrer på! Får bare holde ut............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå