Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mye syk i permisjonen, flere sykehusopphold etc. Nå har jeg fått innvilget forlenget permisjon uten lønn (fra jobben) fordi jeg ikke er helt klar for å begynne å jobbe enda. Permisjonstiden så langt har tappet meg for krefter og alt annet enn ladet batteriene. Så derfor har jeg tatt ut ekstra permisjon.

Men... kan jeg få trygdekontoret til å forlenge permisjonen min pga sykdom? slik at jeg kan legge til den tiden jeg var syk på slutten av permisjonen? og få penger for det?

litt vanskelig å forklare hva jeg lurer på, men kanskje noen forstår`?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7908363-syk-i-permisjonen-forlenget-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du får forlenget permisjon pga DIN sykddom. Dersom ungen hadde vært syk over lenger tid kunne du fått forlengelse, men ikke pga barnapassers sykdom. Dere kunne fått noen andre (pappan) til å ta over din permisjon mens du var syk, men ikke forlengelse altså.

Er ikke 100% sikker, men rimelig sikker på at det er slik.

men jeg har overtatt fars permisjon, han er selvstendig næringsdrivende. Så jeg har fått hans 5 uker med lønn.

Har nemlig hørt at så lenge jeg er så syk at jeg ikke er i stand til å ta vare på barnet, kan jeg få tilbake syketiden. Dessuten var jeg syk i de første 6 ukene, og de er jo uansett forbeholdt mor....

Ikke helt lett med lover og regler.....

Permisjonen er for barnet ikke for foreldrene. Dersom ungen er mye syk trenger den gjerne lenger tid og mer resursser fra foreldrene derfor kan man få forlenget dersom barnet er mye sykt. Dersom mor er mye syk trenger hun en sykemelding (og evnt at noen andre tar over permisjonen og passer barnet) og dersom hun føler at hun trenger mer tid etter permisjonen må hun ta det opp med lege og evnt få sykemedling eller tilsvarende... jeg tror nok dessverre ikke at det betyr at permisjonen blir forlenget.

Ang de 6 ukene etter fødsel er de forbeholdt mor i den forstand at pappa ikke kan begynne i permisjon før barnet er 7 uker gammelt, men dersom mor er for syk til å passe barnet i denne perioden kan far ta over. Tror nok ikke du får tilbake de ukene heller, dessverre.

Men jeg håper at jeg tar feil.....

Snakket med trygdekontoret... De sa at det er i visse tilfeller mulig å etterbetale for sykdom. Men det er ganske strengt. Avhenger av hvor lenge mor har vært syk, og at ingen andre har fått "betalt" for å være hjemme med barnet.

I vårt tilfelle har far vært hjemme når jeg har vært for syk. Blant annet lå jeg på sykehuset i en uke, uten å kunne ta vare på barnet. Da var hun hjemme med far (10 dager gammel). Far har ikke fått ett rødt øre fra noen for å være hjemme. Han har derimot tapt arbeidsinntekt ved å ikke være på jobb. DErmed har han heller ikke tatt ut noe form for permisjon.

Han skal faktisk ikke ha permisjon. Jeg har overtatt hans 5 uker.

Vårt tilfelle er et tvilstilfelle, så det var bare å søke sa damen på NAV.

Så da gjør vi det,. og krysser fingre!

Takk for hjelpen!

Og til anonym over her; pappaen har vært hjemme hver gang jeg har vært syk. Selvsagt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...