Gå til innhold

Tran


smula71

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg har sluttet helt med tran til poden. Begynte med å gi han tran når han badet for å slippe griseri på klærne. Problemet er at kjøleskapet er i første etasje og badet i kjelleren og jeg glemte stortsett flaska før vi gikk ned. Nå har jeg altså sluttet helt med tran. Tenkte jeg skulle begynne igjen når den værste gulpingen er over. Hva gjør dere? Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nødløsningen med D-dråper på badet, og tar tran når jeg husker å ha den med fra kjøkkenet;-) Det er mye som skal huskes, vet du! Og vi kvier oss vel alle for å få trangulp på klærne!! Iallefall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva er det som er så viktig med D-vitamin? Det er jo D-vitamin i grøten, trenger han dråper når han får to måltider med grøt om dagen. Trodde kanskje det var oljen i tran som var viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin er nødvendig for opptak av kalk (kalsium) og er derfor viktig for barnets skjelett. Sollyset fører til at det dannes D-vitamin i huden, men dette er lite aktuelt for spedbarn som jo skal beskyttes mot sol.

 

For friske barn inneholder et vanlig kosthold tilstrekkelig med andre vitaminer. Det er derfor ikke behov for tilskudd av andre vitaminer enn D-vitamin. Barnet skal fortsatt ha tilskudd av D-vitamin daglig i form av D-vitamin dråper eller tran til minst tre års alder.

 

Nå var jeg inne på sosial og helsedirektoratets hjemmeside, og anbefaling for daglig inntak av D-vitamin er 10 mikrogram. På den grøtpakken jeg har her hjemme er det 1,5 mikrogram D-vitamin per porsjon. Det blir derfor litt lite med 2 porsjoner grøt, selv om den er tilsatt D-vitamin, for å dekke daglig behov av D-vitamin.

Og ja, fettet i tranen er viktig, for å dekke behovet for langkjedede omega-3-fettsyrer:-) Så glemmedagene går datteren min glipp av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror jeg skal begynne med tran til kveldsgrøten, så er vi i hvertfall i samme rom som tranen. Gulpinga har avtatt, vi kan jo håpe at han er over det værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander tran i melkeflasken på morgenen. Fungerer kjempefint. Benjamin gulper heldigvis sjelden, så jeg har ikke problemer med lukt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ar vi innarbeidet rutine med Sanna, hun får tran før hun pusser tennene. Så da får Simen i samme slengen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje Emma er litt sær for hun liker ikke grøt,men tran det er godt det :) Hun blir helt vill når hun ser flaska og det er det eneste hun får fra vanlig skje (fikk fra vanlig skje første gangen og så har det bare blitt slik).. hun roper etter mer så noen ganger får hun en ekstra liten skje siden det jo er så godt ;) Og heldigvis ingen gulp her av tran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tranen servert på skje blant alle grøtskjeene til kvelds. Det gikk over all forventning, så vi fortsetter nok med det heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi har fått tran på skje siden hun var fem uker. Trodde det skulle bli hyl, skrik og NM i grimaser, men det gikk kjempefint. I det siste har jeg imidlertid merket at hun kanskje har skjønt at tran ikke er så godt likevel. Er mye bedre med pærepure og annen mat.... så det hender at hun lurer litt ut igjen i munnviken (når hun tror jeg ikke ser henne :)) Smart å gi det sammen med mat de liker, da gaper de og legger ikke sånn merke til smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...