Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Tenker på alt nå om dagen, og kom plutselig på en "problemstilling": Hvis bebien fks. har ryggen full av bimmelibom, hva gjør man? Vasker først av med en engangsklut ELLER gasklut, for å få bort det verste? Tar så en -ny- engangsklut og tar bort "resten" eller tar man samme , nå oppskylte klut, og tar en ny runde? (Er det forresten ofte at h*n gjør bommelibom til langt oppå ryggen? Skulle jo tro bleien tok av for det meste, men har altså hørt om mange oppetterryggen-historier:)) Uerfarne sambo og jeg diskuterte dette i går, så sa jeg, jeg spør på BIM:)
Skilpadden Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Det hender ganske ofte at de har bæsj langt oppover ryggen. Er ikke så rart hvis de ligger flatt på ryggen når de presser det ut. Jeg tørket bort med papir (mykt dopapir, eller kleenex), og så vasket med klut. Prøvde å bruke minst mulig våtservietter. Mye mer skånsomt for den lille med vann. Man finner fort ut av de tingene man lurer på før babyen kommer!
@nneliten Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Spyl i dusjen! Og - ja det skjer rett som det er at det er full guffe fra ende til annen... ;-)
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Veit du, du får så god hjelp til det der på sykehuset! De viser dere det gjerne andre dagen (de tar den første vasken;o)) hos oss var det pappaen som fikk "lov" til å holde da de viste oss. Veldig koselig og nyttig. Etter hvertf inner du ut hva som er mest praktisk for deg! Men for å svare på spørsmålet konkret; med bærsj oppover hele ryggen, ville jeg ha vasket babyen i vasken jeg; de ligger så fint på magen på den ene armen din, mens du skyller med den andre!
jalli Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Du kommer ofrt inni stell av barnet.Bare skyll stumpen i vasken med noe godt lunka vann(ikke for kaldt eller varmt)tørk godt,viktig å få vekk fugtighet ,så barnet ikke får så hud. husker at jeg også tenkte mye på slike ting.Men alt går av seg selv:)
Lirum Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Klut og bad! eventuelt papir først! En skyller selvfølgelig godt at kluten mellom hver gang! Vasker vasken! Etterhvert som du blir tryggere og ungen litt større, kan du la ungen ligge med bryst og mage over armen din mens du har et grep om arm,underarn om skulder til barnet på den ene siden, dette kommer du nok til å se på klinikken når jormor viser deg - da kan du skylle ungen, eller dusje den mykt! En venninne av meg pleide å skylle av avføring i vasken, og på en måte funker jo det greit i starten, men jeg syns liksom at bæsj skal i do - hovedsakelig. Så jeg tørket med papir, vaske med klut og badet! Det kommer jo an på grisefaktoren, og vi hadde ikke mer en en opplevelse pr unge der grisefaktoren virkelig var høy! ...og jeg var alltid hysterisk over badet vårt etter at hun hadde skyld avføring i håndvasken på sine barn etter at de ble større spedbarn og todlere - isj! Aller viktigste beskjed du kan få, er at alle slike ting du ikke kan og ikke vet kommer til å falle på plass - bare la flommen av råd og tips skylle innover deg og kall det for din verktøykasse. Etterhvert finner du ut av hvilke verkøty du liker å bruke! Og jeg fikk veileding i vask, bad, enkelt stell, sår rumpe og beleiskift på klinikken faktisk!
Pilje Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Kjenne mæ litt igjænn ja.... Men trøste mæ me at vi finn en teknikk på det mæste når lille kommer ut,-det går nåkk bra det dær skal du se!! Det som funke for andre ,-e ikke sikkert at det gjør for dåkker!! Lykke til:)
Grigri m/3 gutter Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Her bruker vi bomull (sånn som du river biter av selv) med vann til vasking hvert bleieskift, og sånne bomullsfirkanter til tørking etterpå. Kunne brukt de firkantene til vaskingen også, men det blir billigere sånn. Jeg ønsker ikke å bruke kluter, ihvertfall ikke sånn som vi bor for øyeblikket, stellebordet er ikke på badet, så jeg har en skål med vann ved siden av. Vi har bare hatt oppover-ryggen et par ganger, og det var i begynnelsen når han fikk mm og bæsjen var løsere. Nå får han mme og vi ser/hører ofte GODT når han bæsjer, han blir helt rød i fjeset og presser kjempehardt stakkar. Så skifter vi rett etter og så blir det ikke skvist ut av bleien pga ligging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå