Gå til innhold

Mellomlegg 6 g + reell inntekt? Vanlig at arbeidsgiver betaler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva som er deres erfaringer med dette: At arbeidsgiver ikke vil dekke mellomlegget av hva Trygdekontorets maksbeløp på 6 G og hva man faktisk tjener. Jeg tjener mer enn samboeren min (jeg tjener 400 000) og vi har bare råd til å ta 44 uker permisjon i forb. med fødsel. Jeg trodde det var vanlig at arbeidsgiver tok mellomlegget, men det vil altså min ikke gjøre. Hva er vanlig?

Egentlig vil vi jo gjerne ha 54 uker permisjon, jeg regner sannsynligheten for å få barnehageplass til en 10 mnd gammel baby som heller liten...men da regner Trygdekontoret altså 80% av 6G, ikke av den faktiske lønna - dvs. at vi taper 100 000 kr på de 10 ekstra ukene, og det har vi overhodet ikke økonomi til.

Hører gjerne deres erfaringer/tips/råd ift. dette.

Fortsetter under...

Er heller uvanlig at arbeidsgiver betaler over de 6G. Har hørt at Hydro gjør dette, men de er de eneste jeg har hørt om.

Om det hejlper så er du iallefall ikke alene om å "tape" penger på å bli gravid. Å få baby koster, men her i huset så var det en invistering vi var villige til å ta.

Vi må og ta bare "100%" altså max 6G i 44 uker for å ikke taper mer enn nødvendig økonomisk sett.

Men så får vi jo litt barnetrygd da som hjeloper litt på økonomien. ellers så krysser jeg bare fingrene for en barnehageplass når permisjonen er over, viss ikke blir det nok dagmamma for jobben venter.

Hei igjen, og takk for svar.

Godt å høre at det ikke er min arbeidsgiver som er vrang :-). Det er jo lurt å forhandle slikt frem i kontrakten ved ansettelse, men jeg tenkte ikke akkurat på denne problemstillingen da jeg ble ansatt for noen år siden - barn var ikke i planene da. Men nå har jeg lært til neste gang. Jeg kjenner flere som er i den situasjonen hvor arbeidsgiver dekker alt over 6G + gir full opptjening av feriepenger og trodde automatisk at dette var det vanlige. Derfor fikk jeg litt sjokk da jeg innså at vi på å ta 54 uker fri ville tape 100 000 kroner bare på min lønning!! Så da krysser jeg fingrene for full barnehagedekning i 2007, ellers så bærer det mot en desperat jakt etter dagmamma...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...