NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Jeg synes det er helt greit at folk ammer offentlig, men man kan jo foersoeke aa vaere litt diskret, da... Dette kommer ogsaa veldig an paa hvilket land man er i. Jeg kommer til aa kjoepe et "ammesjal" som jeg bruker i USA. I Norge har jeg vel inntrykk av at man ikke trenger aa bruke slikt--men man maa vel aa dra ut hele brystet heller... Hodet til babyen dekker vel det meste--eller?
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2007 Har tenkt litt på dettan, synes liksom ikke at d er ekkelt når jeg ser at noen ammer offentlig, men jeg vet om en god del som synes at d er ekkelt, særli når man er på kafe. Jeg synes at d er noe av d mest naturlige i verden, men jeg trur jeg blir å kjøpe et sånn ammesjal. D er jo mange som kommer me argumenter som "da kan de la være å se på" osv...men jeg synes egentli ikke at sånne argumenter er gode nok, eller er rettferdige. Å slippe ut gas (for å si d på en fin måte), er også noe av d mest naturlige man gjør hver dag, men man slipper jo ikke den dundra ut midt på kafeen.. Men man bruker jo ikke argumentet "da kan de som ikke liker d holde for nesen og la vær å lukte da". Jeg synes egentli at d er litt vanskelig å ta stilling til, men hørte at d er ulovelig på nån kafeer i danmark og i England, og d er jo heller ikke rettferdig.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Selv har jeg blitt vant med aa se det naar jeg er i Norge--og synes at det ikke gjoer noe. Det er ikke rettferdig at ammende maa forlate kafeer og restauranter (og til og med fly!) i andre land. Men, som sagt synes jeg gjerne folk kan vaere litt mer diskret enn de noen ganger er. Det holder vel med aa kneppe opp litt uten aa la hele brystet synes i full offentlighet? Det er ikke alle som synes det er greit. Kan hende jeg bruker ammesjalet mitt i Norge ogsaa--vi faar se. Jeg er litt "ikke norsk" naar det gjelder akkurat dette med at brystene synes, osv. (Har bodd i utlandet mesteparten av livet.) Saa rent personlig vil jeg nok i hvertfall snu meg litt vekk eller bare knappe opp litt, slik at hodet til babyen dekker brystet. Men jeg tenker paa aa bruke ammesjal jeg ogsaa--jeg maa uansett kjoepe fordi vi kommer til aa vaere en del i utlandet.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2007 Ja, eg synes åg at d e teit at dem må forlate kafeen, men blir nok ågså å bli en av d som ikkje bare brette puppen ut, åg lar den slenge rundt førr at alle ska se, blir nok å være litt mer diskre:)
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Jeg mener at amming er helt naturlig, og at man kan gjøre det hvor som helst. Man trenger jo nesten ikke å vise noe av brystet, og har man en ammetopp i tillegg, så er det nesten bare babyen som ser noe:)
doble Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Jeg synes at det å gi barnet sitt mat er det mest selfølgelige tingen iverden. Den venter ikke på at man skal komme seg hjem iallefall!! Er babyen sulten så er den sulten. Synes det er helt greit å amme på cafe ol også..Men jeg synes man kan prøve å skjule puppen så godt man kan, men det er jo ikke såå vanskelig da. Er jo noen som sikkert synes det er litt rart, og kanskje blir stødt av det og...Men dem om det!! Finnes mange fine ammegensere og da, eller bare legge et lite teppe over. Ikke så vanskelig å gjøre det diskret heller..
milva76 Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Dumt spørsmål, men hva er et ammesjal? Noen som vet om nettbutikk eller butikk i Oslo som selger det?
Forskeren Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Helt enig! Jeg ammet etterhvert overalt med førstemann, men man trenger jo ikke blotte puppen. Synes ikke noe om å gå skrikende hjem med babyen bare for å amme hjemme hos seg selv. Hvis man ikke kan amme offentlig begrenser det veldig hvor og når man kan dra, så lenge babyen bare får pupp i alle fall.
julisol Skrevet 23. januar 2007 #10 Skrevet 23. januar 2007 Tror hvertfall jeg kommer til å vente med offentlig amming til jeg har fått litt rutine på babymåltidene.. Ei venninne gikk tidlig på kafè og opplevde at ungen bare skreik fordi det var for mye uro på kafeen og hun ikke hadde teknikken inne. Hylinga gjorde at mange satt og kikka på dem - og melka spruta av de sprengte puppene.. Ikke en god opplevelse. Det endte med at ho satt seg ut i bilen, selvom det var midt på vinteren.. Ellers syns jeg amming er en helt naturlig ting. Men jeg vet at noen menn får problemer med hvor de skal feste blikket, særlig hvis noen sitter å ammer rett foran dem..
♡ wims Skrevet 23. januar 2007 #11 Skrevet 23. januar 2007 jeg har prøvd å finne det ut, men det nærmeste jeg har kommet en løsning er at det er et av bæresjalene (de korteste kanskje?) hvor barnet ligger i "ammestilling"? nei altså, jeg vet ikke.
MillaMia Skrevet 23. januar 2007 #12 Skrevet 23. januar 2007 Amming er helt ok! Så lenge man ikke blotter puppen helt;=)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 Jeg kommer også til å amme må kafe, men kommer nok til å være diskre..Synes dette er helt naturlig..Vet at det kan virke ubehaglig for noen. Jobbet selv i butikk i sommer og da kom det ei i kassa som var nesten helt bar oventil som stod og ammet barnet sitt mens hun handla..Ble litt satt ut med en gang, og var mange som ble litt forskrekka da..Slik kan være litt ubehaglig for noen. Det blir litt pinlig, og man vet ikke hvor man skal se henne:) Ellers så synes jeg det er greit å amme offentlig
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 Med forrige unge amma jeg akkurat der det passa meg og babyen min. På kafeer, benker i park, på kjøpesenter osvosv. Er ikke alle plasser de har amme/stelle rom, og jeg setter meg IKKE på do for å amme! Synst folk det er ekkelt er det deres problem! De ser ikke puppen min og det spruter jo ikke melk på de heller så jeg forstå ikke problemet...
Solskinnsjenta Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Jeg synes det er helt naturlig å kunne gi bebien sin mat når den er sulten. Jeg kommer nok til å amme både på kafe og stranda (har termin i begynnelsen av august). Trenger kanskje ikke blotte alt rett i trynet på tenåringsgutter og gamle bestemødre, men så lenge det skjer på en diskre måte ser jeg ingenting galt i det.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Eg synes det er heilt greit å amme offentleg, så lenge ein bur i eit land der det er "godkjent". Her i Noreg kjem eg til å amme når ungen har behov for det, men sit jo ikkje der og flagrar med puppen då! Men i Mexico er det ikkje sosialt akseptert å amme offentlig, så då kjem eg til å dekke puppen, eller helst gå ein annan plass (men nektar å sitje på ei doskål å amme!!) Det er av hensyn til medmenneska mine - ein må jo følge dei tradisjonane som er i det landet ein bur i meiner eg. Sjølv om eg er aldri så FOR amming i det offentlige rom har eg ikkje tenkt å provosere nokon i Mexico for "saka"
Gjest MMJ Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 Jeg amma tulla frem til hun var 1 år og 6 mnd offentlig! Det er derfor vi har pupper, for å kunne gi våres små næring! Folk som ikke skjønner det og KUN tenker idiotiske ting kan kikke en annen vei! De trenger IKKE SE PÅ PUPPENE VÅRES!! Det er deres valg! Dette burde ikke være noe å snakke om en gang!
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #18 Skrevet 23. januar 2007 Har funnet den kjekke amme-toppen! Ser ut som en V-utringing med en singlet under. Dermed slipper man å vipe ut hele puppen, det er bare brystvorta + litt som kommer ut. (Blir som ei lomme over brystet som man åpner). Kommer til å amme offentlig, men finne meg et rolig sted. Ikke midt i cafeen f.eks. Men sitter man på toget noen timer må man kunne mate litt undervegs! Andre synes jeg må få amme akkurat som de vil! Jeg tenker ikke over det noe særlig når jeg ser ammende damer. Det blir litt sånn, jaja, den ungen får mat, også tenker ikke mer på det!
Ma-i Skrevet 23. januar 2007 #19 Skrevet 23. januar 2007 Baby sulten? Så mater du den. Man skal vel ikke akkurat kle av seg fordi om? Dessuten går det halvnakne jenter rundt overalt, som viser mye mere enn om man ammer. Det er greit å få teknikken i orden først da, så man ikke blir stresset ogbabyen faktisk får i seg maten. Har ammet mine overalt jeg, og det er veldig greit. Man bør kansje tenke litt på hvor man skal og bekledning, så man gjøre det enklere for seg selv. Steder der man ikke viser mye hud, kanman kansje tenke på å ha en ammetopp eller noe, og ikke bare dra av halve genseren liksom.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #20 Skrevet 23. januar 2007 Amming offentlig er ok. Men man trenger jo ikke blotte hele brystet for alle og enhver. Det er lov å være litt diskre. Kanskje sitte i et stille hjørne av kafeen eller med ryggen til "trafikken"... For meg er det unaturlig at ukjente, og kjente for den saks skyld, mennesker skal kunne glane på brystene mine, i det jeg tar dem frem, pakker dem inn, eller at babyen snur seg bort mens den spiser. Jeg vil nok skjule dem litt med kanskje et sjal eller noe. Jajaja, det er naturlig å gi bryst. Men man behøver vel ikke gå inn for å støte folk vel? Det er naturlig å tisse også, man gjør da ikke det i full offentlighet for det? Har på følelsen at det var sinnsykt dumt av meg å sammenligne amming med tissing...
Regnbuemor til 2 Skrevet 23. januar 2007 #21 Skrevet 23. januar 2007 Jeg spiser offentlig, da får babyen min også det!
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #22 Skrevet 23. januar 2007 Til milva_76 med aprilbaby. Du sei tidligere i tråden at d e et dumt spørsmål, kanskje d e d førr deg, men førr meg e d ganske relativt å få høre andre sine meininge. Åg eg syns ikkje at d e en "dum" ting å spørre om. Satt å diskuterte dette me noen venninner åg kompiser, åg en av de spurte om jeg skulle amme offentlig, åg da svarte jeg at d kom jeg til å gjøre (på en diskre måte). Åg da ble det full ammediskusjon i stua, der ca halvparten av jentene ville ha gått på badet, eller et stellerom i kjøpesenteret for å amme. Åg noen syntes d va greit åg andre ikke. Så synes d blir litt umodent åg barnselig åg si at et spørsmål er dumt bare fordi du ikke forstår grunnlaget av spørsmålet. Lurte bare på hva andre mente om amming, d har hvert en del om d i media i andre land.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #23 Skrevet 23. januar 2007 Bare sånn at dere ikke misforstår meg, jeg syns åg at man ska amme når babyen er sulten, åg at d er d mest naturlige ting å gjøre, uannsett hvor man er. Men blir å gjøre d på en diskre måte:)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #24 Skrevet 23. januar 2007 "Jeg spiser offentlig, da får babyen min også det!" Er jo ikke spisinga som er "problemet"... Men blotting av en meget personlig kroppsdel. Jeg blir litt flau når noen sitter rett foran meg med puppen bar og babyen svirrer med hodet i alle retninger. Vet ikke helt hvor jeg skal feste blikket, for jeg vil jo ikke se "dit".... Er ikke imot amming i offentlighet så lenge mor ikke bretter seg skikkelig ut og viser seg frem... (og JA, det er faktisk de som gjør det, MEGET udiskre...)
2gutter&2jenter Skrevet 23. januar 2007 #25 Skrevet 23. januar 2007 Helt greit for meg. Var i USA i vår, og så noen som hadde et ammesjal som dekket absolutt hele seansen. Det syntes jeg var drøyt. Men det finnes noen praktiske ammeklær hvor man slipper å kle halvt av seg for å amme: søk på boob, det er en nettbutikk. Kommer til å kjøpe der når den tid er inne, var så praktisk sist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå