2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Er det noen som vet hvordan det er å gidt seg i nidarosdommen, ang hvor lang tid det er å vente å va det koster?
*lilleFrøkenSta* Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 i høysesongen er det 3 vielser hver lørdag, da star viss nok brudeparen i "kø". husker ikke helt klokke slettene det var på. i vintersesongen er det viss nok veldig enkelt å få tid. de koster 5-6000 å gifte seg der viss en ikke sokner til kirken. itillegg er det ikke venteliste, det går bare ann å bestille et år i forveien, tror kontoret for bestillinger åpner 1. mai viss jeg ikke husker feil. håper dette hjelpte!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Og så heter det NidarosdoMen, med en M... Det er ingen rettsdom, det er en DOM - med O-lyd... Sorry, pirk, men det blir så innmari feil å snakke om Nidarosdåmmen...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Flott kirke dersom en er kongelig eller av en eller annen grunn har sinnsykt mange gjester. Et vanlig bryllup fyller ikke opp en liten fjert av kirka en gang. Nei gift deg i den lokale kirka di eller ei mindre og litt koseligere ei. Ikke gift deg i Nidarosdomen bare fordi det er så pokkers trendy....det blir teit. Vi gifta oss i hjemstedskirka mi og bet en liten sum for dette.
FruV Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 det er en utrolig flott kirke,men den er altfor stor =/ Vært i en vielse der 1 gang og det var stusselig..Satt i kirka og frøys,jeg ville heller ha gifta meg i den kirka jeg sokner til. Vi er alle forskjellige og ønsker du å gifte deg der så gjør du det =) Lykke til
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2007 Vi har ca 600 gjester.. å det er des ikke plass i min lr hannes lokal kirke... å Nidarosdomen, er en fantatisk kirke.. men jeg vet jo ikke om 600 vil vises i kirken.. hehe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 600 gjester? Hvem i all verden av de kongelige er her inne, og som til nå ikke er gift, da? For man må det vel minst være adelig (og adel har vi da vitterlig ikke i Norge) eller kongelig for å invitere 600 gjester i bryllup, vel? Seriøst?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Ville valgt Nidarosdomen uansett hvor mange gjester du skal ha! Hadde gjort det samme selv dersom jeg bodde i Trondheim. Og ikke fordi det er "Trendy" som nevnt over her, men fordi det er en nydelig byggning, og et solid stykke norsk kulturarv. Personlig skal jeg gifte meg i Domkirken i Stavanger, som er "altfor stor" iht antall gjester - men hadde dere sett den stygge mursteinkirka jeg sokner til hadde dere forstått at det er et enkelt valg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Få se mursteinskirka, da! Du finner sikkert et bilde på kommunens nettsider, eller på kirkens! Gi oss link, så skal vi si om vi synes kirka er stygg eller pen. Har dere tenkt på at det virker temmelig ambisiøst å gifte seg i en domkirke - bare fordi den er flott.... Og fordi det skal være DERES STORE dag...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #10 Skrevet 23. januar 2007 En domkirke er en vanlig kirke som er i bruk til bryllup og vanlige gudstjenester. Syns ikke det er ambisiøst å ville gifte seg i en en pen kirke - måte på surmuling her inne - fordi det liksom er "DERES STORE dag"? Unner du ikke folk å gifte seg der de vil?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #11 Skrevet 23. januar 2007 Jo, for all del, folk må gifte seg akkurat hvor de vil for meg. Men av og til får man inntrykk av at enkelte har nærmest kongelige ambisjoner... Det er søren meg ikke grenser hverken for kostnader eller "style", jeg får helt hetta...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #12 Skrevet 23. januar 2007 hvis du skal ha 600 gjester går det fint å gifte seg der... Skal dere bruke mye på bryllup hvis jeg kan spørre om det?
mayla22+gull i magen :o) Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 Så sure folk er her inne for tiden a.... Går vel ann å gi hyggelige råd selv om andre har litt andre ønsker enn dere selv. Mange bruker mye penger på bryllup, og har kanskje studievenninner/kompiser fra rundt om i verden o.l. Mange har oxo store familier, og maaaange venner! Det måtte da bare vært koselig å ha muligheten til å samle så mange på den største dagen i livet... Mannen min samarbeider noe med en bryllupsplanlegger, og hun sier det ikke er unormalt at enkelte bruker 2-300 tusen på bryllup. Har du lyst - har du lov )
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #14 Skrevet 24. januar 2007 Å bruke 200 - 300 000 på et bryllup, kan veldig enkelt og greit oppsummeres i ett, eneste ord. Stormannsgalskap. Eller omskrevet til et par andre ord: Elefantsyke og selvhøytidelighet.
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #15 Skrevet 24. januar 2007 Herre jemminini!! Må være en grunn til at du sure anonyme ikke tørr å signere. Det er ikke stormannskap å ha stort bryllup, men det er du som er full av missunnelse heter det. Sikkert liten familie og lite venner selv du da siden du ikke klarer å fatte det ) Må le av sånne patetiske grinete gretne mennesker som deg! Lykke til alle sammen med gifteplaner, kjør på med stort bryllup dere som vil! Det er kjempe gøy , vi gjorde det i juli i fjor )) Vi fikk mange kommentarer på at det var det fineste og mest gjennomførbare bryllupet de noen gang hadde vært på. Knall suksess ))
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #16 Skrevet 24. januar 2007 Å nei du, Vuggi Vuggi, du skal ikke skue hunden på hårene - for da tar man som kjent som regel voldsomt feil. Og det er nettopp det du gjør her. Jeg har ikke det aller minste fnugg av misunnelse over for dem som sløser bort flere hundretusen på et bryllup. Ikke har jeg liten familie heller, og ikke få venner. Skulle jeg invitert hele min, og hans familie, og alle våre venner, så hadde i alle fall tallet på gjester blitt 3-sifret. Greit nok. Har man 2-300 000 man bare kan sløse bort på denne måten og ikke bør bruke til fornuftigere ting (hus, hjem osv.), så for all del! Men det jeg nemlig vet, er at mange låner penger for å betale bryllupet, eller forventer at foreldre skal stille opp, og da - da snakker vi om noe helt annet! Da er det helt klart at opplegget er alt for dyrt og da er det stormannsgalskapen som har tatt overhånd. Et bryllup kan være vakkert, stilig og ikke minst - minneverdig - om det ikke koster så mange tusen. Man bør IKKE bruke penger man ikke har, eller bruke andres penger på noe som ene og alene vedkommer en selv, for om man er gift eller ikke, det vedkommer jo til syvende og sist kun ektefolkene. Det har utviklet seg til å bli konkurranse og mote i å arrangere de mest gedigne brylluper, med kostnader som overstiger all sunn fornuft. Det skal liksom ikke spares på noe, eller være måtehold på noe som helst vis. Til slutt blir faktisk det meste av dette patetisk og påtatt, og det eneste man oppnår er å forsøke og vise fram sider ved seg selv som man faktisk ikke har... Hvor gøy er det, liksom, å kjøre DET bryllupsshowet og vise fram DE fantastisk flotte sidene, og så når man kommer tilbake til hverdagen, så må man spinke og spare for å klare å betale lånene på det EN dag kostet.... Nei vet du hva, heller et rimeligere, men minneverdig bryllup og ha råd til å leve anstendig og kunne kose seg litt i hverdagen. Det er tross alt mange flere hverdager i løpet av livet enn bryllupsdager. Det er noe i ordtaket om å stikke fingeren i jorda og finne ut hvor man står... Sorry for dere - jeg er hverken sur, grinete, patetisk eller gretten, jeg er kun realistisk.
mayla22+gull i magen :o) Skrevet 24. januar 2007 #17 Skrevet 24. januar 2007 Høres ut som om det er du som bør stikke fingeren i jorda... De jeg nevnte her, har hverken spurt mamma eller pappa, opptrådt falskt eller tatt opp lån i banken. Enkelte har bare god råd, og hva er da galt med å bruke mye penger på en dag som denne??? Det er ikke mange anledninger man har i livet til å samle ALLE fra fjern og nær. Hadde jeg hatt noen hundretusener stående på bok, hadde jeg nok gjort det samme. Og helst sikkert du oxo... Hvis du er så fordømt realistisk, så er du vel realistisk nok til å innse at folk er forskjellig å da, med forskjellige lommebøker!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #18 Skrevet 24. januar 2007 Blir helt dårlig av å lese hva anonym har å si. Folk må få lov å gjøre som de vil. Hvis hun vil ha bryllupet sitt på Dolly Dimple med sugerør og ballonger så må hun få lov til det. Oss andre kan ta kostnadene vi ønsker for å få våre bryllup sånn som vi ønsker. Anonym - hvorfor legge deg opp i hvor mye andre skal bruke? Det er ingen som ber deg om å betale for seg. Du er en skikkelig gledesdreper. Syns du skal holde deg inne på kranglesidene - for det høres ut som det er der du hører hjemme. Velger selv å være anonym nå, er aktiv på flere av forumene her, og vil ikke ha sure meldinger pga dette. Lykke til alle sammen med bryllupene deres - kos dere!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #19 Skrevet 24. januar 2007 Hvis dere hadde lest det siste innlegget mitt, så ser dere kanskje der at jeg sier "Helt greit", dersom man har flere hundre tusen som man ikke kan bruke til noe fornuftigere! Har man så god råd, så vær så god for meg! Men siden de færreste driter penger her i landet, så mener jeg det må være lov å komme med noen små advarsler om ikke å la elefantsyken og stormannsgalskapen ta fullstendig av. Det blir flotte brylluper om man ikke svir av x antall hundretusener! Det er det som er mitt budskap - man må ikke velge det dyreste av alt. Jeg har faktisk noen hundretusener stående på bok, men det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å bruke dem på bryllup. Er forresten godt gift, og det ble vi for en ganske rimelig penge. Og vi hadde en kjempeflott dag. Og jeg er realistisk, og vet at det er stor forskjell på lommebøker her i landet, ja, og vet også at mange har lite igjen i lommeboken i flere år etter å ha latt seg rive med, etter at de har hevet seg på karuseller som viste seg å bli i dyreste laget... Man blir neppe bedre gift av å slå om seg med dyrekjøpt luksus på bryllupsdagen... Nå har jeg presentert mine argumenter i saken - er det andre som vil diskutere - så vær så god for meg! Jeg gir meg her. :-) Lykke til med bryllupsforberedelsene deres... Håper hverdagene etter bryllupet blir like fantastiske som bryllupsdagen... :-)
♥Snulder Skrevet 24. januar 2007 #20 Skrevet 24. januar 2007 Hei Kramgo! Hvis du har lyst til å gifte deg i Nidarosdomen, så gjør det! Samme om dere er 30 eller 300! Det er deres dag, og Domen er kjempeflott!!! Jeg bare flirer av denne stakkars Anonyme som tydeligvis er blitt avspist med et "billigbryllup", og dermed ikke unner noen andre noe bedre! Lykke til med forberedelsene!
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #21 Skrevet 25. januar 2007 hei alle sammen å takk takk Joda mange gjester er det, mye å si pga hvem man gifter seg med tydligvis .... hehe.. Nå er det så at bryllupets penger blir bedalt av svigerforeldrene å er allerede oppi ca 400tusen.. så jøye meg, er ikke jeg som planlegger, jeg bare godkjenner ..hehe.. men drømmebryllupet skulle jeg få =) Har fått tid i kirka nå ja
map79 Skrevet 25. januar 2007 #22 Skrevet 25. januar 2007 Hvem gifter du deg med da? Noen vi vet hvem er? Kan du ikke si det (Nysgjerrigheten lenge leve!!!!)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #23 Skrevet 25. januar 2007 Jeg er enig med "anonym" jeg. Jeg må også innrømme at jeg ble sjokkert de første gangene jeg var her inne og så hvor mye penger folk bruker på bryllup. Og tanken har slått meg, hvor får alle folk pengene i fra. En ting er når pengene er på bok, og man betale av egen lomme. Men det tror jeg de færreste "vanlige" folk faktisk har råd til... 100.000 er utrolig mye penger, men når det gjelder bryllup så er det liksom bare det man må regne med MINST. Jeg har bare vært i tre brylluper, der to av dem var av mer moderat karakter hva pengebruk angikk. Det var nydelige bruder, god mat og fin fest med levende musikk, og ingen av dem brukte mer enn 50.000. Det er også mye penger, men ikke mer enn at det tross alt går an å spare..Dagen ble like fin og minnerik for disse, som for de i det tredje bryllupet som brukte hvertfall dobbelt så mye. "også realistisk" (velger å være anonym fordi vi skal gifte oss hemmelig til sommeren og vil ikke bli gjenkjent)
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #24 Skrevet 25. januar 2007 kan si det etter jeg har gifta meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå