Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej.. er det noen som har noen tips og råd hva man kan gjøre når man har 80tusen i gjeld hos banken, 3 kredittkort å betale ned på og er student?? Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og sliter skikkelig økonomisk fra før av.. typen har jobb, men tjener ikke så bra, + at han er gjeldsslave selv og ikke engang kredittverdig...

men andre ord, vi sliter litt, men abort er ikke et alternativ!

Håper noen kan gi oss litt råd og tips på veien ...:-)

Fortsetter under...

Bo billigst mulig, bruke sykkel eller gå dit dere skal, kjøpe mat når det er salg eller gode tilbud, kjøpe brukt det dere trenger slik som klær og annet utstyr,

Hvis dere lever slik i 2-5 år klarer dere sikkert å betale ned det dere skylder og bli ferdig med utdannelsen. Og så må dere huske å betale alle regninger med den gang slik at det ikke blir dyre purregebyr og at dere ikke forlenger betalingsannmerkningene.

Tenk dere godt om hva dere trenger og ikke kjøp noe unødvendig som røyk,alkohol,godtterier,turer etc.

Det er nok ingen raske løsninger på slike problemer.

Hei:) Først og fremst burde du sørge for å nedbetale de 3 kredittkortene dine,- det er aller høyest rente på disse. Du burde kanskje vurdere å ta opp et lån i banken, å nedbetale kredittkortene dine med dette, slik at du kun har lån i banken. Generelt får du bedre rente i banken enn hos kredittkortselskapene.

Ellers så er tipset å ta en grundig gjennomgang av hva dere har av inntekter og utgifter. Sett opp et "regnskap" som viser hvor mye dere har å rutte med. Slik ser dere enklere hvor dere bør gjøre endringer. Mulig dere bør vurdere bosituasjonen, - slik at dere bor billigst mulig. Siden du er student, ville jeg også tatt kontakt med en rådgiver i studentskipnaden,- du er garantert ikke den eneste som studerer og er gravid.

Lykke til!:)

• 1 år senere...

Har hatt et tilsvarende problem selv med høye bankutgifter og ved bruk av kort. Det jeg gjorde var a)klippet alle kredittkortene. B) Tok opp et banklån med lavere rente og nedbetalte kredittkortgjelden. Dessverre har de fleste kortene en svært høy rente på bortimot 20%, slik at hvis man ikke kan ta opp et lån med sikkerhet i hus for eksempel - så kan det av og til lønne seg å ta opp forbrukslån for å nedbetale kredittkortgjelden. Vel og merke hvis du samlet får en lavere rente og månedlig utgift. Fordelen med å klippe kortene er rimelig opplagt - du blir ikke fristet igjen til å bruke de ;) Hvis man likevel vil ha et kort - så er det rimeligste fra Skandibanken, ifølge denne oversikten. Men mitt generelle råd. Man gjør klokest i å holde seg unna hvis man kan.

Annonse

Gå til namsfogden og søk om gjeldsordning. Det tar tid å komme gjennom, men absolutt verdt det. MEN.. dette kan du bare gjøre en gang i livet. Du får ikke gjeldsordning flere ganger. Til gjengjeld kan du bli gjeldfri etter 5 år (eller så lang tid som din gjeldsordning varer).

Ellers råder jeg deg til å gå til gjeldsrådgiver på sosialkontoret. Der skal de kunne hjelpe deg med å skrive brev til dine kreditorer om å fryse gjelden din inntil videre pga din nåværende situasjon, og de kan hjelpe deg med å finne evt betalingsløsninger hvis det er noe rom for det. Deretter kan de også hjelpe deg med søknad til gjeldsordning, foreslå f eks bostøtte, eller andre ordninger du kan komme inn under osv. Jeg har hatt god hjelp til dette, og kan derfor anbefale det på det sterkeste. Trodde jeg hadde milliongjeld, men fant ut at det var bare ca halvparten så ille som jeg trodde :-) og nå er jeg i gang med å ordne opp i mitt rot. Har lov å beholde rimelig mye (synes jeg), så vi skal klare oss...

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...