movl Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Jeg fikk på ultralyd i uke 20 beskjed om at jeg har foranliggende morkake, uten at det ble antydet at dette var noe problem. Så hører jeg om andre med samme "diagnose" som skal til ekstra ultralyd senere i svangerskapet pga dette. Noen med erfaringer? Bør jeg kreve ekstra ultralyd, eller skal jeg bare slappe av...? Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Du blir kalt inn til ny kontroll dersom jordmor/legen som tok ul mener det er nødvendig. Det er foranliggende morkake og ikke livmor? Jeg har foranliggende livmor, men i 90% av tilfellene trekker den seg opp av seg selv ettersom magen vokser. Det skjedde av seg selv sist, og regner med at det gjør det nå også. Jeg skal til ny kontroll i uke 30/32.
71variant Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 hei du trenger ikke bekymre deg!!! vi som skal tilbake i uke 32, skal det fordi den i tillegg ligger for langt ned mot åpningen
MillaMia Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har det, og det er ikke noe problem. Har hatt det med mine 2 andre også, men det har gått like bra som med andre med "normale" morkaker.
doble Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Fikk vite at jeg også hadde foranliggende morkake. Hun sa at hun trodde ikke det skulle bli noe problem og at jeg ikke trengte å komme inn på en UL til. Den trakk seg nok opp litt etterhvert (ligger ikke foran åpningen da).
☆Monkey Business☆ Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Sist jeg var gravid for 3 år siden hadde jeg også foranliggende morkake, fikk da ny innkallelse til ultralyd. Fikk vite at den lå litt langt nede denne gangen også, men de sa ingenting om at jeg måtte på ny UL. Nå var jeg til kontroll hos jordmor for 2 uker siden og da sa hun at jeg skulle på ny ultralyd pga morkaken, men det har jeg ikke hørt noe om.....bør jeg ringe sykehuset?? Jeg sa jeg ikke hadde fått ny time og har ikke fått noe brev i posten....sist gang sa de at jeg kom til å få ny innkallelse og det gikk ganske fort....nå har det gått snart 3 måneder siden jeg var på UL.......vil jo gjerne vite om alt er som det skal.....
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 "Du blir kalt inn til ny kontroll dersom jordmor/legen som tok ul mener det er nødvendig. Det er foranliggende morkake og ikke livmor? Jeg har foranliggende livmor, men i 90% av tilfellene trekker den seg opp av seg selv ettersom magen vokser. Det skjedde av seg selv sist, og regner med at det gjør det nå også. Jeg skal til ny kontroll i uke 30/32. Anonym " Foranliggende livmor? Trekker seg opp? Nei, dette må du forklare nærmere miss Anonym... Hva ligger livmoren egentlig foran?
heidimj Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Det er morkaken som ligger litt langt ned i forhold til det "normale". Ikke livmoren, men den "posen" som ligger inne i livmoren sammen med barnet. Fikk samme diagnosen selv da jeg var på UL i november og skal på ny UL i uke 32. De sa at dette bare er for sikkerhets skyld, de skal bare sjekke at morkaken flytter seg litt lenger opp i livmoren. Ligger den for langt nede når man skal føde kan det være vanskelig for barnet å komme ut. Men jordmoren sa veldig klart fra at dette er ganske vanlig og at de sjekker bare for sikkerhets skyld. Morkaken trekker seg lenger opp i livmoren av seg selv etter hvert. Altså, ingen fare, bare for å sjekke ekstra godt.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #10 Skrevet 23. januar 2007 Jeg har foranliggende morkake, og ble ikke tatt inn til noen UL nr 2. Jeg slapper av med det som ble sagt på sykehuset og her.. Kjenner ikke mye bevegelser midt på magen, men på sidene.. Men kjenner knøttet godt altså! Spør jordmor om det når du er hos henne på kontroll!
movl Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2007 Skal til jordmor neste uke, så da skal jeg spørre henne.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #12 Skrevet 23. januar 2007 Spørsmålet er hva de mener. Ligger morkaken foran på magen (Altså midt under navelen) eller foran livmoråpningen. Selv har jeg det første, og det eneste som er dumt med det er at det demper noen av bevegelsene fra nurket. Men om du hadde hatt morkaken foran livmormunnen, så hadde du nok blitt fulgt opp, altså
71variant Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 dette kan du se på det blå arket du fikk med fra UL står det kryss på anterior - betyr det at morkaken ligger foran på magen og kan da dempe spark (posterior betyr bak) står det previa marg - betyr det at den ligger litt foran åpningen står det previa total ligger den helt foran åpningen vi som har de to siste får ny ul i uke 32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå