Gå til innhold

expat - ang refluks...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

du svarte på et annet innlegg når jeg skrev at sønnen vår kaster opp med jevne og ujevne mellomrom. Der har jeg nå lagt inn følgende innlegg;

Denne var ganske grei å lese;

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/har_du_barn_med_gulping_eller_oppkast

Jeg tror nok han kan være plaget av sånn refluks for han var skikkelig sprut-gulper som liten. Kunne ligge på stellebordet og gulpe 30 cm opp i lufta - eller fra vugga og langt utover gulvet etc. Helt utrolig å se på, men det virket jo ikke som det plage han. Legene sa bare at litt gulp må man leve med...

Senere har jeg også nevnt at han kaster opp og gulper utrolig mye, uten at de gidder å bry seg om det. Så jeg har prøvd å tenke om jeg har drukket mye melk etc i den forbindelse, men nå får han jo grøt med melk i, mme etc uten at han reagerer så jeg tror ikke det har noe med melken å gjøre likevel?!

Jeg har ikke skrevet dagbok, men vært litt reflektert - og de siste ukene har han stort sett kastet opp eller gulpet utrolig mye de dagene han har fått middagsglass med tomatsaus i en eller annen form. Kan det være litt for "hardt / surt" for magen hans, jfr ph-verdi i den linken??? '' Er det visse typer mat de med refluks reagerer mer på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heldigvis ikke velsignet med et barn med refluks. Men hadde det vært mitt barn hadde jeg holdt borte tomatene inntil videre. De er jo lett å oppdage... Husker du fra graviditeten, da var det kanskje en del matvarer som ga deg sure oppstøt, og noen som dempet det? Det er det samme for barnet.

Og kan du, så ta video av en episode så du kan vise legen.

Skrevet

takk for svaret!

jeg får bare være obs framover også, har ikke kjøpt noe med tomatsaus i nå iallefall - go de siste dagene har han knapt gulpet noe. Antar at han snart skal til barnelege for å testes for egg, fisk og nøtte allergi - så jeg får ta det opp da.

Jeg hadde heldigvis ikke halsbrann eller sure oppstøt under graviditeten :-)

Jeg rekker kanskje ikke ta video, men har noen bilder av oppkastet hans. Har måttet sitte i sofaen noen ganger og vente på at væsken skal trekke inn i klærne før jeg reiser meg... og har hatt store dammer da på innsiden av bh'n - selv om ammeinnleggene har trukket til seg mye. Fysj fysj fysj. Glad det er min egen unge - og at han ikke har kastet opp på andre.

Skrevet

Vi hadde en kort periode rundt to mnd da hun spiste mer enn kapasitet... Da fikk vi noen slike katastrofer (blupp), kjenner faktisk det med melk i bh'n, ja... Deilig... Rett i dusjen... lol

Skrevet

han er nå over 9 mnd og pleier å stoppe når han er mett... men jeg har tenkt tanken noen ganger....

Forresten - bor ikke du i Tyskland? Hvor bor du og hva gjør du? Har selv bodd to år i Hamburg på 90-tallet :-)

Skrevet

Bor i Kiel, det er jo rett nordenfor. Jobber som forsker her. Burde egentlig jobbet, har noe som må bli ferdig...

Forresten fant denne listen i et forum:

Foods that you should avoid or reduce

coffee

black tea

chocolate

high fat foods

tomatoes and tomato sauce

spicey foods

alcoholic beverages

soda pop

sweets

refined carbohydrates (too much bread)

citrus fruit

Listen er jo for voksne, men tomat er på listen!

Og

http://heartburn.about.com/cs/causes/a/heartburncauses.htm

Skrevet

Stilig. Hvordan endte du opp som forsker i Tyskland?

Vi skal til Kiel neste uke med Color Fantasy, har vært der flere ganger før både da jeg bodde i tyskland og med color line. Har jo bare noen få timer til shopping, men har du noen rå-tips å komme med? Tenkte meg innom Zara for å shoppe litt klær... ligger den i gå-gaten eller? Hva med barnevogner - kan man få kjøpt en rimelig tre-hjuling der noe sted?

Andre tips??? Jeg gleder meg til å være i Tyskland igjen, prate tysk og kose oss. Var i Hamburg i desember, jeg digger den byen!!!

Men nå køyer jeg, du får forske videre - men jeg leter fram linken i morgen for å se om du har svart meg.

GOD NATT

Skrevet

Akkurat nå er det WSV... Opp til 70% avslag rundtom i byn...

Zara ligger godt oppi gågata, ja, enklest er det å ta en buss (be om "Kürtzstrecke", 1,40€) til Holstenbrücke fra Hauptbahnhof (den går du rett på etter broen, sjøsiden av gata er stoppene du leter etter). To stopp. Nesten alle bussene går dit. Og så på ene siden er LEIK senteret (se opp!), der er Babymax i fjerde etasje (Spielemax er i tredje), også salg og forferdelig mye vogner, ja! Beste babybutikken i byn, spør du meg. Bra kaffebar i Erdgeschoss er det også.

Zara ligger altså innover i gågaten, tilbake mot Hauptbahnhof. På høyre siden hvis dere langsomt og forsiktig tusler tilbake. Hvis dere tar bussen, ser litt oppover i gågaten mot Rathaus (forbi Leik, 100m er nok), snur, går til Babymax, så over gaten til gågata, går nedover og titter, via Zara (og Meislahn har mye ekslusive merker!) og ender til slutt på Sofienhof og Karstad, så rekker du fint tilbake til båten og alle var enig om at det var en fin tur.

Ha det moro!

Skrevet

supert, tusen takk - jeg skal ta en utskrift av innlegget ditt og ta med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...