Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 nokken som såg programmet idag???det ang at det kan være farlig å gå over tiden??at det oppstår noen ganger komplikasjoner o.l??
Enitsirk79 Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Fikk det sånn halvveis med meg. Litt skremmende at praksisen for når man skal settes i gang er så forskjellig fra sykehus til sykehus når utfallet i værste fall kan være at babyen dør. De som ikke så programmet kan lese om det på www.nrk.no/puls ("kan redde flere nyfødte")
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Jeg så programmet. Ble faktisk litt skremt. Omtrent åtte vitenskapelige studier fra ulike deler av verden viser at risikoen for barnet øker dersom man går mer enn en uke over termin, mens praksis i Norge tradisjonelt har vært å vente to uker! Jeg forstod det som at legen som skulle forsvare praksis i programmet sa at de ventet på to studier til som kunne vise enda klarere om dette faktisk er tilfelle, før de evt endrer praksis. Han sa at den som skal føde kan ønske seg å få satt igang fødselen etter en uke over termin, men at legen til sjuende og sist har siste ordet og ansvaret for fødselen. Jeg er førstegangsgravid og som sagt, hele greia gjorde meg engstelig. Noen med fødeerfaring som har noen tanker om dette?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Så ikke dette .. Men har erfaring fra nær famile med at komplikasjoner ved fødsel øker ver overtid, dessuten blir mor trettere og barnet større så fødsel kan ta lengre tid, og barnet kan bli for stort så etter lang tid ender det i tang,vakum eller KS. Oftere ved overtid enn til termin. Spesielt de med over 1 uke,ofte også med de som mener at termin er feil og kansje går enda lenger over. Det værste er jo om mor er veldig trett, og sliten. Og det at babyen blir veldig stor. Dessuten er faren for at babyen skal ha avføring i fostervannet stor ved overtid mere enn 10 dager visstnok. Dette opplevde famile og endte med vakum og tang og en traumatisk fødsel. De gikk 16 dager over termin da.. Syns vel det er enda viktigere om man er usikker på termin da. Men det viktigste er vel at mor er sliten og babyen blir stor, så syns folk skal stå litt på for å bli satt igang jeg da. Har født til eller før termin selv, men vet at jeg IKKE hadde gått lenge over før jeg hadde krevd at noe ble gjort.
Tord_og_Trym Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Jeg har ikke sett dette programmet. Men min egen erfaring.... Har født 2 barn - førstemann 10 uker prematur og andremann 2 uker "etter termin". (Legen sa imidlertid at han er født til termin siden de benytter seg av +/- uker ift termin.) Ble satt igang med nr. 2. Dagen før jeg hadde overtidskontroll så kjente jeg at "nå er ting litt anderledes" så jeg tror ikke det hadde gått særlig lenge før jeg hadde gått i vanlig fødsel. Før man blir satt igang er man til legekontroll. Da ble det tatt ultralyd og underlivskontroll. Da hadde jeg 3 cm åpning og livmormunnen var moden. Hvis jeg ikke hadde hatt åpning eller vært moden så hadde jeg kanskje blitt sendt hjem igjen.... Men jeg ble sendt til fødeavdelingen. Vannet ble tatt. Ingenting drastisk skjedde. Jeg følte ikke spesielt mye rier. Fikk riestimulerende midler og da begynte ting å ta seg opp. Så fra kl. 10 til 1615 var jeg i fødsel og ut kom en gutt på 4550 og 53 cm. Han måtte til slutt hjelpes ut med vakum for hodet var såpas stort og han sto bare og "stanget" i skambenet mitt og kom seg ikke forbi uten hjelp. Så denne gangen med nr. 3 skal jeg ihvertfall ikke overstige 14 dager over "termindatoen" hvis jeg skal få et tilsvarende like stort barn. Jeg var nemlig blitt forespeilet et "lite barn" siden jeg kun er 157 cm høy og har relativt smalt bekken. Jordmor mente jeg ikke var "bygd" for å bære stort barn. Og ikke kjentes han så stor ut heller på kontroller. Men det har jeg jo motbevist.
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Jeg så Puls. Meget skremmende. Ante ikke at riskikoen gikk så dramatisk opp etter 1 uke overtid. Huff. Jeg kommer til å bli hysterisk og kreve at fødselen blir satt igang om jeg går 1 uke over tiden.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Jeg så ikke det programmet. men dette har jeg vært redd for siden forrigemann. Dag 10 på overtid var første kontroll på KK den gangen. Da var alt vel i magen. Jeg var utslitt og hadde lagt på meg 7 kg (vann) på ei uke- tærne nådde ikke bakken. Fantes ikke moden. Dag 13 var neste kontroll- morkaken var begynt å fungere dårlig og det var lite fostervann. Jeg fikk ikke reise hjem igjen, fra nå av måtte babyen overvåkes hele tiden. jeg ble igangsatt med piller vaginalt og var ikke moden. Fikk vonde harde rier med enm gang, som hadde liten effekt. 32 timer senere ble han til slutt født med vakum etter pressrier langt over to timer. 55 cm lang, 4300 g og 39 cm rundt hodet. Det som skremmer meg er at i dag er første overtidskontroll dag 14- det hadde antagelig eller kunne hvertfall vært- for sent for min gutt. Nå, etter UL, har jeg blitt flyttet en uke tilbake. UL var vanskelig, babyen lå veldig langt nede og var veldig aktiv- så de holdt på å måtte gi meg ny time. Men mål fikk de tatt....hmmm Hva hvis jeg går over denne gangen også? Og hva hvis de målte feil... Dette er ikke mye morsomt.
mari~m/ lillebror. Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 hei såg også dette programmet, men var klar over dette fra før av. Jeg var til ul i romjulen og fikk da utsatt min egen termin med over 2 uker, dette nektet jeg for at kunne stemme i og med at jeg viste tidspunkt for el, og om han hadde fått det slik han ville kunne jeg rissikere og gå 4 uker over termin, før de setter igang fødselen. Jeg ble satt opp til ny ul nå i mitten av januar, kom da til en annen gyn.lege som målte ungen opp og ned mange ganger og kunne ikke fatte hva han andre drev med, fordi alt tilsa at terminen han hadde satt var helt feil. Fikk ny termin som stemmer med egen termin. Så det jeg mener er at om man er sikker på termin, så hadde jeg jammen ikke gitt meg med det første, når man vet hva konsekvensene kan være.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Jeg leste det som sto om det, og naa maa jeg si at jeg blir direkte redd. Her i USA hvor jeg bor har jeg lest at de setter igang foedsel en uke etter--og senest to uker. Man leser jo "over alt" (amerikanske gravid-boeker, internettsider, o.l.) at det er farlig aa vente for lenge. Vi kommer til Norge 6 uker foer jeg har termin, og naa gruer jeg meg bare enda mer... Vet at moren min gikk godt over tiden med meg og mines sosken, saa hvis det er arvelig kan det jo komme til aa skje... Huff--naa vil jeg ikke til Norge...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 Takk for innlegget! Har ikke skjønt før nå hvor viktig det kan være å få riktig termin. Tror også at jeg om det blir nødvendig skal stå på for å få satt igang fødsel ved en ukes overtid.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2007 i si det bare i,skjer det nokka med mitt lille nurk vis i går over ska i lage et stort helvete for de som har med det å gjøre...helvete,blir skikkelig bekymra i az...nesten som at i håpe unge ligg i sete for da blir det ks pga trangt bekken...de kan tillate seg alt de derre jævlige legene og sykehusa...
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 24. januar 2007 sorry ordbruken,men blir skikkelig bekymra i...sukk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå