Gå til innhold

Amatør vil endelig strikke en babybukse!? hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen legger jeg ut masker til kilen i en strikke- ukse?

Jeg har prøvd å gjøre kast, men da blir det jo hull. Jeg har prøvd å "plukke opp" masker, men det blir jo knølete og knytete.... Når jeg ser på de strikkebuksene jeg har fått av "gamletante" til mine andre barn, er kilen så glatt og fin og streit i flettigen at der er til å gråte av - hvordan gjør man det (jeg kan altså ikke spørre gamletante lenger! sukk!)

Noen med råd? Eventuelt kjenner noen til en nett-side som har en god beskrivelse av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk kast, og strikk kastet vridd på neste omgang, da blir det ikke hull.

Lykke til!

Skrevet

Jeg plukker opp masker. Hvis det er strikket rette masker tar jeg opp tråden i en rett maske fra omgangen under(altså ikke tråden som er bare mellom to masker).

Jeg får det veldig jevnt, bare huske på å øke på samme sted hele tiden.

Skal se om jeg finner en link.

Skrevet

Hei

jeg strikker masker i en maske når jeg skal legge opp, da blir det ikke hull.

Du strikker en rett forfra uten å slippe masken fra venstre ponne og strikker en maske til men i bakerste tråd på masken på venstre pinne.

Skjønnte du!

Skrevet

lifa og Eline jeg sitter her og hadde strikketøyet mitt rett ved siden av og måtte prøve det slik du beskrev og det var smart. Nå vet jeg 4 måter å gjøre det på.

Selv om det ikke er jeg som har spurt om dette så syns jeg det er artig å lære nye måter å gjøre ting på når det kommer til alt av håndarbeide:o)

Skrevet

Hva med å strikke en maske to ganger (en gang rett og en gang vrang). Blir pent og ikke noe hull.

Skrevet

TAkk for gode tips, jeg sjekket også ut den linken, og der var faktisk alle disse tipsene illustert og beskrevet. Nå skal det bli babybukser :-)

Noen som kjenner til en fin oppskrift på strikkebukse og strikkegenser som ligger på nettet???

Strikket sist baby på en oppskrift fra dalegarn, den så så fin ut. Men uansett hvordan jeg virkelig BARE FULGTE OPPSKRIFTEN ble bukse så diiiiger og slaskete at den passet omkring livet på megselv... også begynte jeg å styre på egenhånd da og da var jo det løpet kjørt.

Nå følger jeg en oppskrift fra nøstebarn, den virker veldig ok og likefram og enkel, bortsett fra at den er ikke så raus i beskrivelsene. Den er nok egentlig ikke for amatører, selv om selve buksa virker veldig lur og lett - for alle:-) Noen andre tips?

Skrevet

Er det jente eller gutt du har og hvor gammel er ungen?

Hvis det er jente syns jeg dette settet er veldig fint http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=6〈=no og så er det bare å legge ned ermene på jakken og bena på buksen etterhvert som ungen vokser. Jakken ligner mye på voksejakken fra nøstebarn men jeg syns denne er litt finere. Om du ikke får til heklekanten og ikke har noen som kan vise deg det er det bare å droppe denne, ungen holder seg like varm alikevel:o)

Foresten så passer jo settet en gutt bedre også uten heklekanten og blomsten. Om det er det du har.

Kan jeg spørre om hvilken bukse fra nøstebarn du strikker nå?

Jeg liker godt oppskriftene deres for det går så fort å strikke de og nå som man ikke har like mye tid til håndarbeide kan man ikke bare strikke oppskrifter som tar lang tid. Det viktigste for meg nå er at ungen har gode og varme klær i vinterkulden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...