Gå til innhold

Dere som vill ned i vekt; Denne boka MÅ dere lese!!!

Anbefalte innlegg

Boka heter "Gå ned i vekt med kognitiv atferdsterapi" og er skrevet av Lisbeth Stahre (koster 249 kr).

Jeg holder å lese den og har plutselig fått forståelse av spiseatferden min på en helt ny måte. Jeg vet jo alt om kalorier, om sunn livsstil, trening, om kosthold og om slanking, nedturer og oppturer og den evige lysten etter å egentlig ville være litt slankere, om skam og dårlig samvittighet og alt som overvekt kan føre med seg. Så hvorfor blir jeg ikke bare tynn da?

Denne boka inneholder et nytt behandlingsprogram for overvekt, som bygger på kognitiv atferdsterapi. Boka er utformet som et selvhjelpsprogram og har ni trinn som man skal jobbe seg gjennom, samt en kartleggingsdel i begynnelsen. Jeg har stor tro på dette, og ville bare anbefale denne videre til dere her inne. Jeg er igang og har en veldig god følelse på at jeg har funnet en måte å kvitte seg med overvekten en gang for alle. Jeg høres kanskje litt ut som en selger, men jeg er bare så gira at jeg har lyst til å tipse dere om denne fantastiske boka!

Fortsetter under...

Takk for tipset :-) Høres ganske så mye mer fornuftig ut enn Stac2 og slike ting de diskuterer i et annet innlegg her.

her i gården forsøker vi i første omganbg å kutte ned på snopet om kveldene, så får vi ta det derfra.

Lykke til!

Hallo? Er dette det eneste innlegget om slanking du har sett her inne?

Hvis du ikke har lagt merke til det, så handler faktisk godt over halvparten av alle innleggene er inne om slanking, dietter, farlige piller, reductil, vektklubb, hvor mye folk har gått ned eller vil gå ned osv... Dette var ment som et godt råd fordi det er mange vil ned i vekt her inne. Denne boka bygger på grundig og seriøs forskning. Mye av problemet vårt er jo nettopp at vi trøstespiser litt for mye, kosespiser for å døyve en ubehagelig opplevelse. Mange overvektige tolker omgivelsene og hendelsene negativt fordi mange har lav selvfølelse osv... Denne boka hjelper til med å kartlegge negative hendelser, tolkninger og tanker, for så å se om vi kan tolke det anderledes. Videre inneholder boka 9 trinn der man skal jobbe en uke med hvert trinn. Jeg vil anbefale denne til alle som vil varig ned i vekt.

Hallo? Er dette det eneste innlegget om slanking du har sett her inne?

----------------

Nei, desverre ;/

Dette forumet ble i sin tid desverre totalt rasert av slankeinnslag, og derfor ble Slankedebatten opprettet, og derfor står det øverst her;

*___________Her kan dere som sliter med uttalelser fra folk rundt dere eller fra helspersonell, utveksle erfaringer og tips og komme med hjertesukk.

*__________Dette er altså ingen vanlig slankedebatt, den er et annet sted og heter kosthold og trening.

Men, men, tydeligvis så har (dere) slankere/pillespisere/klubber osv osv svært så dårlig hukommelse??

Eller så har (dere) slankere allerede mistet intressen for det nye forumet dere fikk kranglet/skreket dere til.......

Hmmmmm...... Kanskje en ide å be moderator flytte over slankeinnleggene herfra og til Slankedebatten???

Joda, jeg er på en måte enig med deg og forstår godt hva du mener. Jeg har vært inne på denne siden en stund, og det er godt å kunne møte støtte og samhold, hjelpe hverandre til å rette opp ryggen og bære kiloene med stolthet. Og det handler jo om nettopp det, å godta og ha respekt for seg selv. Det er bare det at veldig mange overvektige sliter med lav selvfølelse og liten selvrespekt, mye skam og mye trøstespising og enda mer skam. Derfor, uansett om man ikke vil slanke seg eller ikke, ville jeg anbefale denne boka. For den er ingen slankebok!! Det er viktig å understreke. Den skal hjelpe oss med å få bedre selvfølelse, endre negative tolkninger av opplevelser, bli sjefer over eget liv, sette grenser, ta kontroll og virkeliggjøre mål og mye mer... Jeg tror denne boka er til stor hjelp for alle her inne uansett om de er på slankern eller ikke!

Annonse

Synes dette innlegget har mer her å gjøre enn inne på slankedebatten jeg - sist jeg var innom der og leste gikk det på sykehusdietten, knekkebrøddietter og reductil.

Har lest innlegget ditt før beate78 - og selvfølgelig tenkt at "den boka må jeg lese..", men har ikke skrevet det, for jeg hadde faktisk tenkt å lese den først og ;) - derav mangelen på respons fra min side ;)

Synes vel forresten det er forskjell på å oppmuntre hverandre her inne, og på det å gjøre siden om til en "hvor får jeg tak i reductil?"&"hvor mange kcal er det i...?"- side :)

Ja, det var kjekt å høre SuperGunda:-) Jeg har nettopp vært syk, men skal jobbe videre med boka fra imorgen. Jeg gleder meg virkelig og føler allerede at jeg ser at mine negative tolkninger av ulike situasjoner ofte fører til kosespising... Men det beste ved det er å faktisk få anerkjennelse for at alle de tankene, følelsene, opplevelsene, tolkningene, lav selvfølelse osv faktisk er helt normale tanker og følelser. Og at det faktisk er mulig å endre tolkningsmønsteret og snu de negative følelsene.

• 3 uker senere...

Kan du gi en kort beskrivelse av hva hvert trinn består av (bare noen beskrivende ord på hvert?

Har mange sånne typer bøker, men finner alltid ut at det man skal gjøre ikke passer inn for min del. så jeg vil gjerne høre litt mer om denne boken og hva den går ut på før jeg kjøper den.

Ja, det finnes utrolig mange bøker i samme gate. Men denne har jeg veldig stor tro på, derfor ville jeg anbefale den til andre her inne.

DEL 1:

Overvekt handler om stress, følelser og selvbilde.

Tanker følelser og spiseatferd.

Din vekt-ditt valg

Sant og usant om fedme

Programmets opplegg og innhold.

Kartlegging av opplevelser, følelser, tolkninger og spiseatferd.

DEL 2:

De 9 trinnene er:

1. Bytt ut negative livsregler.

2. Stryrk selvtilliten og selvbilde

3. Endre negative tankemønstrene

4. Bli sjef over livet ditt

5. Sett grenser og si nei

6. Stress kan føre til overvekt

7. Ta kontroll over stresset i livet ditt

8. Gjennomfør positive samtaler

9. virkeliggjør mål og forandringer

Du skal jobbe med hvert kapittel i en uke.

Det er viktig å ha en arbeidsbok du skriver ting ned i under prosessen. Du får mange spørsmål underveis, og må tenke gjennom og svare på disse.

DEL 3:

Kostholdsprogrammet

Oppskrifter

Veien videre

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...