hihihi Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Er i uke 38, å det er utrolig lite liv i magen. Kjenner bevegelse 2-3 ganger om dagen. Men det var MYE mere før. Er dette vanlig ellerbør jeg bli bekymret?
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 tror det er slik at når det blir mindre plass i livmoren for den lille så blir det litt mindre liv,men om du er bekymret syns jeg du skal ringe føden eller noe slik at du får roet deg ned...er ikke noe gøy å gå å lure på om den lille har det bra elller ikke..
silla1.Høygravid (fødeklar) Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Du trenger sikkert ikke å bekymre deg det er trangt der inne nå helt på slutten. Det sies at så lenge du i løpet av dagen har en periode med 4-5 bevegelser i løpet av 20min så har babyen det bra, hvis du er bekymret så synes jeg at du skal ringe føden det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Det skal jo være en del liv i magen men de små har av og til økt behov for søvn. Den lille prinsen min har av og til et par dager der han sover mye da er det noen små dytt av og til, rolige perioder kommer ofte etter aktive perioder hos meg. De blir jo slitne av å ligge der inne å sparke og slå.
ks23 med William og Lucas Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Trur ikke du skal trenge og bekymre deg altså... Må tenke på at det begynner og bli trangt inni der også vøtt....... Kan ikke si jeg kjenner de noe mere enn deg jeg heller og jeg er jo ikke kommet lengre enn 30+3 så jeg trur ikke du skal trenge og bekymre deg, den har nok bra skal du se....
hihihi Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2007 Veldig betryggende å høre:) Takk for alle svar:)
currrly Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Er akkurat det samme her, veldig rolig nå på slutten.. Jeg er 38+3 i dag!
Lirum Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Jeg tror du både skal tenke at du ikke skal bekymre deg, men samtidig syns jeg at man skal ta sin bekymring på alvor. Det er jo latterlig bortkastet om du skulle oppleve at det skjedde noe med barnet NÅ! Jeg leste et sted at man skal kunne kjenne 5 bevegelser (uansett styrke, dvs at små små bevegelser også teller) iløpet av 20 minutter nårsomehelst på døgnet! tre ganger om dagen høres jo slapt ut, og da forstår jeg bekymringen din. Men har du tid til å kjenne etter? Er det slik at du kjenner etter hele tiden og allikevel bare kjenner 3 ganger om dagen - eller er det det du klarer å legge merke til mens du er opptatt av andre ting??? Om du er like bekymra i morgen klokka tolv, ringer du ditt fødested direkte! Snakk med de, er det i nærheten hold på at du vil undersøkes hos dem og ikke ta veien om fastlegen. Jeg kjenner jo ikke fastlegen din, men min har lett for å avfeie! Og akkurat i denne saken er det ikke noe poeng å utsette seg for mange trinn med forklaringer og litt hjertelyd og litt sånn småprat! Om du martres av bekyrming, ta kontakt med lege. Ellers har jeg også hatt peroder på opp til et døgn og mer, hvor jeg har kjent lite liv syns jeg selv... og da har jeg jo aktivt kjent og lyttet innover i kroppen en god stund.....fram til nå, uke 38 også jeg, har aktiviteten liksom alltid tatt seg opp igjen og blitt merkbar samtidig som min bekymring var i ferd med å bli så stor at jeg gjerne ville ringe.... så jeg har også opplevet stille perioder. Men det bør vel, slik jeg ser det, være en PERIODE med en hel del aktivitet EN gang om dagen, helst to! - for at jeg skal synes det er nok!
silla1.Høygravid (fødeklar) Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Har et lite tips som jeg skulle hatt før jeg ringte fastlegen min. Jeg gikk og bekymret meg for at det ikke var liv i magen i løpet av 24timer, og turde ikke ringe føden følte det ville være pinlig hvis alt var i orden (så dum går det altså ann å bli) jeg kom til hos legen min med en gang. Legen dyttet på magen og så etterhvert mer og mer bekymret ut det var ikke noe tegn til liv, hun tok frem doppleren og prøvde å finne fosterlyden den slo inn ett par slag og så falt den ut gang på gang legen ble helt likblek og ringte sykehuset med en gang. Jeg ble informert om at fosterlyden var uregelmessig og at noe var galt stor sannsynlighet for at ungen måtte tas med keisersnitt samme dag jeg var bare 28uker på vei og ble jo livredd babyen min var tydeligvis i fare. Jeg kjørte med sambo rett på føden og der ble det tatt ctg (fant hjertelyd med engang), ultralyd og diverse målinger av morkake funksjon og gjennomblødning. Babyen hadde enkelt og greit snudd seg med hodet ned og lå sammenkrøllet med ryggen ut og sov. Fastlegen min er vanligvis veldig flink og tar ting på alvor, men hun mangler tydeligvis rutine i forhold til å kjenne hvordan å finne fosterlyd og kjenne hvordan en baby ligger i magen. Tipset i kort referat er altså ring føden og få en sjekk der når du er usikker, de vet hva de gjør og de har utstyr til å sjekke ordentlig opp når ting ser ut til å være feil. Ta dine bekymringer på alvor, hvis du føler at noe er galt så få det sjekket! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå