Gå til innhold

noen som fortsatt ammer om natta?


NEI-TIL-LAKEN

Anbefalte innlegg

eller bare meg som snart klikker i vinkel??

 

Sanna får melk ca hver 2 time hver natt....altså mange måltider pr natt! Sies jo at barn ved fylte 6 mnd ikke har behov for mat om natta, så nå den 26 blir ho et halvt år, så da blir det vann om natta....hun tar ikke flaske da, men får bare lære seg til det, for nå er mamma sliten ja!!Hadde ei rolig natt i natt da det var ammin halv ett, deretter 5 så 7...så det var en GOD natt i forhold til normalen!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei:)

Simen ammes også to-tre ganger om natta. Trenger de ikke mat om natt når de er 6 mnd? Simen er 6 mnd idag. Har sovet maks 5 timer sammenhengende jeg på et halvt år!!

Få bare vann da kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ammer fremdeles om natta. Riktig nok ikke hver annen time, men jeg ammer et par ganger. Fikk nesten inntrykk her inne av at de fleste var avvent. Godt å høre vi er flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Din Baby - Første leveår

-------------

Ikke mer behov for nattmat!

 

Barnet har nå egentlig ikke behov for noe nattmåltid for å få dekket matbehovet sitt. Det spiser nå nok om dagen til at det skal holde natten igjennom.

 

Men barnet kan være sultent hvis det fortsatt bare får morsmelk som føde om dagen. Morsmelken er lettfordøyelig og sitter ikke så lenge i magesekken. Men når barnet får to måltider med fast føde i løpet av dagen, er det i alle fall ikke lengre behov for noen servering om natten.

 

De fleste tenker at barnet bør være stapp mett om kvelden før det skal legge seg, slik at det holder natten igjennom. Men spedbarnets mage er jo ikke annerledes enn den vi selv har. Man får heller en uroligere søvn dersom magesekken er helt full når man sovner.

 

Derfor kan det være lurt å gi barnet grøt litt før det skal legge seg. Etter at du har stelt barnet for kvelden og gjort de faste tingene, kan du heller gi det litt melk til slutt. Da er barnet ganske rolig og avslappet når det blir lagt til sengs.

 

De fleste spedbarn sover natten igjennom uten å våkne nå. I alle fall dersom mor ikke er for rask til å ta opp barnet når det gir lyd fra seg. Ved å vente 5 minutter før man tar barnet opp, kan barnet falle i dyp søvn igjen uten at det blir lagt til brystet.

 

Det kan derfor lønne seg å være litt trøtt og treig om natten, slik at barnet venner seg til at om natten er det lite service å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - det føltes som om jeg ammet kontinuerlig sist natt! Men håper på en bedre natt til natten jeg:-) Stresser ikke så mye med nattavvenning. Har det egentlig greit, kjenner meg ikke utslitt. Tar avvenningen etterhvert når det er etablert bedre matrutiner på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! Tatt avvenning vi, eller litt henne og litt meg..

 

Hadde full puppenekt her og gikk rett over på flaske om dagen og jeg ga henne tilslutt ikke tilbud om pupp på natta heller.. Så da avvente vi begge 2!

Hun hadde da 2 faste måltider og bare 1 gang om natta, så forskjøv den bare litt i begynnelsen..

 

Lykke til!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammer også om natten, varierer veldig fra natt til natt hvor ofte han har behov for mat. Fra 1 - 5 ganger...

 

Jeg tenker som så at han får jo bare pupp, så da er det nok ikke nok energi i det han får på dagen, så han trenger nok nattamming fortsatt. Men dersom man er oppe i to måltider med fast føde om dagen, så tror jeg det går greit å slutte. Jeg synes at jeg merker forskjell på nettene ettersom hvordan dagen har vært. Dersom jeg er "flink" og får ham til å spise med 1 1/2 times mellomrom på dagen våkner han mindre på natten. Om det går 2-3 timer mellom måltidene på dagen har han behov for mer på natten...

 

Litt tungt å nattamme når det blir så mye som fem måltider på en natt, men før jeg får gitt ham mer fast føde har i hvert fall ikke jeg lyst til å nattavvenne... Men jeg skal flytte ham på eget soverom neste helg, skal se om ikke det kan hjelpe litt... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med tilvenning av mat for ca ei og ei halv uke siden, og det varierer om jeg gir 1 eller 2 måltider om dagen (jeg gir alltid et måltid om kvelden i ni-ti tiden) men alikavel sover hun lett....!

Men etter å ha lest det ovenfor her, skal jeg la henne være våken litt om natta, ikke ta henne opp fort, for det har jeg gjort hittil....bare for å få en noen lunde god natts søvn! og vann blir evt neste stikk om hun ikke "faller til ro" etter 5 minutter...

men når et barn er et halvt år har det behov for mere næring enn det puppemelken kan gi, for det er vitaminer og mineraler i maten som en ikke får i puppemelka!Derfor barn skal få fast føde! I tilegg er det veldig greit å starte med tilvenning av mat nå, for jo treigere enn er, jo vanskligere vil det bli, for barnet blir mere kresent!!!

 

håper vi alle sover rundt om 1 mnd! er lov å håpe!!

 

lykke til damer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, 1-2 ganger,får grøt til morgen og kveld,frukt til lunsj,men pupp må man ha :)

Syns det er greit ,han sovner som regel med en gang etter maten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingunn24,

her ammes det også annenhver time så jeg kjenner problemstillingen godt. Men i natt var det faktisk en periode på 5 timer imellom... Trodde først jeg hadde glemt å skrive opp en mating men nei da :) Ellers tror jeg løsningen først er å få dem til å spise to ordentlige måltider (ikke bare smaksprøver) om dagen før man tar nattavvenning... Jeg går og veier henne jevnlig nå og synes det er veldig greit å bruke vektøkninga som en indikasjon... Om hun spiser på natta og allikevel ikke har noen stor vektøkning så regner jeg med at hun trenger det fortsatt... Men gleder meg vilt til å kunne sove en natt snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med tilvenningen, men har ikke jobbet så hardt for det enda, siden han ble seks måneder på lørdag. Har foreløpig gitt to skjeer fruktmos daglig. Har forsøkt grøt en masse ganger uten hell. Har begynt med brødskive, men har nå hatt diare i to dager, lurer på om det er brødet som er synderen... Skal droppe fast føde ett par dager og så får jeg fortsette introduseringen! :o) Om det går greit så håper jeg å være oppe i to faste måltider om 5-6 uker og dermed også gode netter! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubban, det må være slitsomt, HI!

 

Vil bare si at hvis de får 2-3 måltider fast føde om dagen og vektøkningen er fin, så kan de godt nattavvennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at hvis han får fast føde til lunsj og middag og pupp til kvelds + ligger på eget rom, da sover han hele natta. Problemet mitt er at jeg har vært aleine litt til og fra og tør ikke la han ligge på eget rom fordi jeg tror det skal begynne å brenne osv, så jeg gir ham dårlige vaner.

 

Men; jeg ammet ca 2. hver time på natta helt til jeg sluttet å gi grøt til kvelds, nå er det kun 2 ganger på natta på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ammes det fortsatt om natten ja... Var nede i bare et måltid om natten når han bare fikk mm og ett måltid med velling på dagen, men nå er han oppe i 3 faste måltider på dagen + ett måltid med velling, men nå er han jo mer våken på natten enn noen gang... Våkner hele tiden, og vil ha pupp hver andre time noen ganger.. Har prøvd å bare gi han sutten, men det blir som regel hylskrik helt til han får puppen. Begynner å bli ganske sliten nå, så får vel tenke på avvenning snart vi også. Er forresten ikke så veldig interresert i puppen på dagtid, men det tar han jo igjen på natten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og syntes ikke jeg gjorde noe annet enn å amme, og hadde skikkelig behov for nattesøvn. Bråbestemte meg en dag, og kuttet ut nattepuppen og bare dyttet inn smokken... Etter to dager, litt tøffe, men konsekvente netter sover han over fra 20.00 - 07.30. Deilig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ammer ikke om natten, det sluttet vi med for noen mnd siden. Godt å få sove om natten igjen, trodde aldri jeg skulle oppleve det igjen :)

 

Enig med hoppetussa, siden de nå er 6 mnd så kan de godt nattavvennes, gjerne litt før og, om de får nok mat på dagtid, hvis de ikke får nok mat på dagtid så tar de det igjen det på nattestid ( sier HS mi )

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet 'konstant' på natta siden hun var 4 mnd og har vært helt på randen. Jeg klarer ikke å sovne imellom ammingene, så da sier det seg selv at det blir lite og ingen søvn...og å sove på dagtid får jeg ikke til. Men siste uken begynte det å bli bedring, med kun 2-3 amminger på natta. Og de to siste dagene har jeg kun ammet en gang! Jeg leste nemlig her inne om at enkelte barn kan reagere på sukker gjennom mm, og da slo det meg - jeg drikker jo mengder med juice hver dag og spiser også en del sjokolade (selv om jeg egentlig er på slankern da!). Så de tre siste dagene har jeg kuttet ned på juicen til 2 glass om formiddagen og avhold på alt sukker fra formiddagen av. Og det virker som om det hjelper. Så da håper jeg igrunn på at hun avvenner seg selv, hvis ikke gjør jeg det om noen uker:-) Hun får nå 2 grøtmåltider om dagen og jeg skal begynne med middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fram til for en uke siden ammet hver time hele natta, men tok tre dager for en uke siden hvor jeg og mannen byttet på å trøste istedet for å gi pupp. Funket kjempe bra, ammer nå 2-4 ganger om natta, synes det er helt greit akkurat nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...