Gå til innhold

Noen her med Acta Graco bilsete? Hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboern min og jeg har en diskusjon:

Acta Graco ( eller hva det heter) setet kan snus begge veier, men vi har valgt å ha det forovervendt ( orker ikke ta den diskusjonen nå).

Setet skal bare settes i baksetet, og så er det seler i selve setet, og så skal man bruke bilbeltet på tvers, for å feste det til bilen, liksom.

Det står i bruksanvisningen når setet brukes forover skal man bare bruke bilbeltet, ikke selen i setet. Det står også at man ikke skal ha det forover før barnet veier 15 kg.

Han veier akkurat 15 kg, men er fortsatt liten ( 14 mnd), og jeg har sett at hvis vi ikke bruker selen i selve barnesetet kan han klare å lene seg til sidene ute av setet...

Samboern min mener at vi skal følge bruksanvisningen og bare bruke bilbeltet, mens jeg mener at vi fortsatt bør bruke selen i barnesetet i tillegg.

Hvem har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok ha fulgt bruksanvisningen.

(synes forresten at det mest hårreisende er ikke det med den ekstra sikkerhetsselen, men at dere ikke følger anbefalingene fra produsenten om at setet skal stå bakovervendt til barnet er eldre)

Skrevet

Har diskutert dette med en jeg syntes hadde peiling. Hun sa at hvis barnet sitter i fempunktselen får hodet en sleng med en vanvittig kraft mens hele kroppen blir holdt bom fast. Fester du med bilens seler får ikke nakken den samme trøkken siden skulderen følger litt med. Syns det virket logisk... Har også hørt at det ikke er bra for barnets kropp å få et "dobbeltrykk" under kollisjon... først av den selen som holder stolen, deretter av fempunktselen i setet. Tror samboeren din har rett gitt ;-)

Regner med at dere har en god grunn får å ha barnet fremovervent, men hvis det ikke er det så ta en titt på sikring av barn på:

www.tryggtrafikk.no

Skrevet

om dere bor/er i nærheten av en babyshop-butikk eller annen barnebutikk, vil de som jobber der kunne se om dere har gjort det riktig

evt ring og spør - de fleste produsenter har egen opplæring for ansatte i butikker og da vil de kunne svare på de fleste spørsmål

bare et tips

Skrevet

Synes rett og slett at det høres ut som om sikkerheten til barnet ikke er så viktig jeg! For det første har dere valgt å sette barnet forovervendt (for meg skal det en alvorlig god grunn til å gjøre dette) og at du legger inn spørsmål på en internettside for å finne ut hvordan du skal feste selen. Ta tak i deg selv og ring til TRYGG TRAFIKK!

Skrevet

Når han har bikket 15 kg ville jeg definitivt kjøpt et 1-2-3-sete (putesete) i stedet! Kombisetene blir ikke like bra på belteføringen når de brukes fremovervendt med bilens egne belter! Men - jo, dere bør absolutt bruke bilens belter når han sitter fremovervendt, belastningen på nakken i en kollisjon blir mye mindre pga kroppen holdes ikke så ekstremt tilbake i forhold til hodet :-)

Skrevet

i bruksanvisningen til det acta graco setet jeg har, kan du bruke setet forovervendt, men med fempunkt selen.

er setet ditt en eldre modell?

jeg bruker det fremdeles bakovervendt, men det er en tegning i bruksanvisningen som viser hvordan det skal festes... det er jeg helt sikker på allså.

Skrevet

hei

jeg bor i england og der deler de inn bilsetene i ulike klasser. her sier de at alle barn skal sitte bakovervendt til de er 9 kg.

mellom 9 og 13 kg kan en velge om de skal sitte bakovervendt eller fremover vendt.

etter 13 kg skal barna sitte forover vendt, dette var noe med vektgrense på bilbeltene i forholdt tilhvordan de er spent. bare som en liten tilleggs opplysning i diskusjonen om en skal ha barn forover vendt eller bakovervendt.

sier de ingenting om dette i bruksanvisningen? det står om det på mitt sete, jeg har britax, og antar de selger akkurat samme modell hjemme også, siden det var instruksjon på norsk.

ellers ville jeg fulgt fabrikantens instruksjon om hvilken sele en skal bruke.

Skrevet

Jeg må le... Her kommer noen å ber om råd om festing av barnesete i forhold til bruk av 5-punktsele eller ikke.(Hvor hun presiserer at hun ikke vil ha diskusjon om hvilken vei det skal festes.) Likevel kommer det delvis frekke og uanstendige svar om at barnesetet SKAL festes bakover, og at man er uansvarlig om ikke så gjøres.

Personlig har jeg "forsket" en del på dette utover å lese noen linjer på nettstedene til Trygg trafikk. Kan blant annet nevne at mange europeiske land ( italia, frankrike og england etc.) bruker forovervendte barneseter for barn på 15 kg. Sier ikke dermed at dette er riktig, men at 200 millioner europeere + personen som stilte dette spørsmålet ikke nødvendigvis er idioter.

Ser heller ikke problemet med å stille slike spørsmål på et nettsted som dette. Regner med at personen som stilte spørsmålet undersøker litt på egenhånd i tillegg til de tipsene man får i slike forum.

Skrevet

Følg bruksanvisningen. Dere vil jo se om han "kryper ut av setet".

Og om dere skulle komme ut for en situasjon der dere må ta barnet fort ut, evt etter kollisjon skal det være enkelt også for andre enn dere å få barnet fort ut.

Skrevet

Ja, jeg er klar over at det går an, men det er absolutt anbefalt å bruke et sete som er beregnet på denne type bruk, ikke et sete som egentlig er noe annet, men som også kan brukes på denne måten..! Uansett, når setet står fremovervendt er det anbefalt å bruke trepunktsbelte, så lenge ungen er lang og stor nok til å sitte fremovervendt..! Dette pga kroppen holdes så ekstremt fast i forhold til hodet, så når bilen bråbremser blir bare hodet slengt fremover og får en enorm belastning på nakken. Derfor er det bedre med trepunktsele...

Skrevet

oii det var tidlig.samboeren min jobber med slikt og har sett mye stygt.

her sitter begg mine, 3 år og 1år bakovervendt.

noe anet ville vært uaktuelt..

Skrevet

Alle barn SKAL sitte forovervendt...?? Dette var da litt av en regel..! Det er jo absolutt bevist at barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er 3-4 år gamle! Det varierer jo fra sete til sete hvilken kg-grense de anbefales for, men mange seter er beregnet på barn opp til 25 kg bakovervendt!

Skrevet

helt enig med anonym her oppe, hi skrev jo at hun ikke var ute etter å diskutere med dette innlegget. det finns mange grunne til at noen barn må sitte framover vendt, fks hvis de blir fort bilsyke. det er uansett ikke noen andre sin buisness, og jeg synes det er litt frekkt å svare sånn som noen av dere har gjort her.

og til mammamia:

jeg vil nå tro at når det står i bruksanvisningen at setet kan brukes begge veier med fem punkt sele, så tror jeg at det skal gå helt fint an! de hadde jo aldri hatt det med i bruksanvisningen hvis det ikke var et like bra alternativ??

Skrevet

Hvis det viser seg at samboeren din har rett, men du da ikke føler at sønnen din sitter trygt så kjøp et nytt sete.

Skrevet

jeg vil gjerne komme med en liten brannfakkel her: i de testene jeg har sett har acta graco kommet dårlig ut nettopp fordi de er vanskelige å feste riktig når man skal bruke dem bakovervendt. faktisk så dårlig ut at et annet fremovervendt sete blir regnet som sikrere. så da er det kanskje ikke så svart/hvitt som "alle" her inne skal ha det til?

til hovedinnlegger: personlig tror jeg alltid man bør følge bruksanvisningen når det gjelder bilseter. har ennå ikke sett noen her inne signere med "professor i fysikk", så sikkert best å stole på dem som har laget setet.

Skrevet

Det handler ikke om å være idiot...det handler om å se det som du ønsker å se og som passer deg best...de voksne røyket inne når jeg var liten, jeg ble dritsjuk av det og de visste at det ikke var bra, men de valgte å gjøre det allikevel fordi det ikke var stort sosialt press på det den tiden...samme med forovervendt. De jeg kjenner som bruker det messer stadig om hvor kjekt det er, kort tid å montere, ungen er stille, kan rekke den ting mens en sitter i bilen osv. Vårt sete er svinaktig upraktisk fordi det er så masete å flytte, men det må vi bare leve med i de 2 1/2 årene han har igjen å sitte bakover

Skrevet

Fremovervendt blir IKKE regnet som sikrere selv om det er lettere å montere riktig, og man skal alltid få noen som har peiling til å sjekke at setet er festet riktig! Det har ingenting med "professor i fysikk" eller noenting å gjøre, og de som jobber i barneutstyrsbutikker har hvertfall ikke den beste kompetansen i dette! Om man følger bruksanvisningen og monterer setet riktig og så får noen som faktisk VET dette til å se over så er man trygg..!

Når det gjelder fremovervendt/bakovervendt er det veldig svart-hvitt jo..! Bakovervendt ER best - uansett, men i noen svært få tilfeller går det ikke (funksjonshemming, ekstrem bilsyke o.l.)... Da er det i hvertfall bra at det finnes gode fremovervendte seter som et alternativ..!

Skrevet

jeg er ikke sikker på om det er slike seter vi har men jeg tror det.. der har vi det ene forovervendt til eldste på tre.. (hun har for lange bein) men bruker 5 punkts selen... men hun er jo så stor at hun ikke krabber ut.. (hun vil gjerne sitte fast, og ha sele på bestandig) men jeg tror ikke jeg har peiling nok til og utale meg.. en stund kjørte vi med mellomste mann på 1,5 år forovervendt også.. det var rett og slett ikke plass til og ha det bakovervendt i den bilen vi hadde da...

men hvis det er som noen sier da at det blir værre med 5 punkt så burde vel det stå i bruksannvisningen da?? det stod ikke noe om det i vår...

kan være enig i at de er vannskelig og feste riktig bakovervendt forresten... og i enkelte biler vil de rett og slett ta for mye plass... (jeg har tre slike seter, to blir brukt til de store og et i reserve som vi fikk..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...