Gå til innhold

Hva synes dere. Påkleding i bhg.(samme som småtroll 1-2)

Anbefalte innlegg

Har ei på 16 mnd, som de på fredag hadde kledd på følgende i 3 + grader, fint vær uten vind:

Ull undertøy- dongribukse m/for - tynn genser - tykk genser- trolldressen (både innerfor i ull og ytterdressen)..

Vi reagerte på at hun var varm når vi hentet henne.

Så på Foreldersamtale i dag tidlig, kommenterte jeg at jeg syntes det var mye klær, og at jeg synes de kunne ha unnlatt å ha på dongribukse og tykk genser.

Såå i ettermiddag når jeg henter henne, så sitter hun i en vogn med pledd over beina og jeg ser at hun fryser.. Så jeg sier jo ; uffda fryser du stakkar.. Og da får jeg kommentaren.. Ja hun gjør det.. Du har jo sagt av vi ikke skal kle på henne så mye...

Ble helt overrasket av det utsagnet jeg.. I dag har det vært minusgrader ute, og jeg synes godt at de kunne brukt litt sunn fornuft og kledd henne etter værforholdene. (hun har mange skift i bhg så de har mye å velge i.i dag hadde de bare ullundertøy og tynn genser på under dressen. og hun hadde på seg en stikket bomullsbukse hjemmenfra i dag, men den hadde de tatt av)

Men uansett, når de ser at jenta fryser, kan de ikke ta på henne mer klær da?? Virket nesten som de tenkte: ja ja nå skal hun (meg) få se hvordan det går når vi gjør som hun vil..

Fortsetter under...

hvis de er så snåle og uvitende hadde jeg hengt lapp over plassen hennes om hva hun skal ha på seg.

jeg jobber i bhg og syns mange foreldre har enten for lite eller skal dra på de alt for mye ..

anbefaler:ullundertøy,ulldress,ullsokker og så utedress jeg.droppe absulutt det midterste plagget.(.buksa og gensern...)da skal varmen sirkulere ganske så bra.

er det plussgrader ville jeg droppa ulldressen.men ikke på trolldressen for den blir jo veldig kald uten da.men under feks reima holder dette veldig bra.

Jeg hadde tatt opp dette med pedagogisk leder på avdelingen, og spurt om hvorfor de lot henne sitte og fryse..og at du mente det var den dagen det var varmt, at hun ikke skulle ha så mye på seg. Og jeg ville også sagt at det er forskjell på varme og kalde dager.

Hvis dette gjentar seg, ville jeg gå direkte til styrer, for da trenger personalet veildening i å ta imot beskjeder og kle på barna etter været.

Jeg jobber selv i barnehage, og har enkelte barn som er varme, der mor sa ifra at hun mente vi hadde på for mye klær. Dette var en varm vinterdag, noen dager seinere ble det kaldere..da fikk selvfølgelig barnet på seg mere tøy.

Men vi har unge vikarer som ikke skjønner denne forskjellen med tøy, og tenker bare på det moren sa om for mye tøy. Da må vi som har jobbet lenger veilede de yngre..slik at barna er kledd etter været.

Jeg hadde blitt rasende hvis noen hadde latt barna fryse med vilje på jobben min!!! Og jeg hadde gått til styrer og sagt at denne kollegaen trenger veiledning med en gang.

Uffameg....det der jo helt tragisk. Personlig mener jeg at jeans aldri hører til under en dress, men det er nå så. Men at de terroriserer ei lita jente sånn er utilgivelig. Det er så mange rare folk som jobber i barnehage at det er helt vilt. Du får gjøre som en annen her sa, heng opp lapp om hva hun skal ha på i de forskjellige vær og temperaturtypene. Det burde være unødvendig, men de mangler åpenbart sunn fornuft der, så da er det kanskje tryggere enn å gå å være redd for at jenta nesten fryser i hjæl eller svetter for å si det sånn.

huff, blir helt kvalm når jeg hører sånn jeg... så forferdelig at så tåpelige mennesker kan ha ansvaret for de skjønneste på jord. ufattelig... hadde det samme skjedd med min lille gutt på 20 mndr, da hadde jeg virkelig blitt folkesint. og om jeg ikke hadde blitt det der og da, så skal du vite at jeg hadde vært ILDSINT når vi satte oss i bilen på vei hjem... huff a meg...

det er litt likt i barnehagen til sønnen vår også. de har bare ikke begreper om hva som er fornuftig under dresser, og når han skal sove ute i vogn. jeg blir så fortvila...

rett før jul ble han våt på stilongsen (de er altfor trege med bleieskift, dessverre...) og da jeg kom for å hente, fikk jeg beskjed om å sende med ekstra skift. jeg sa at det ligge i bagen hans, - og da jeg gikk for å sjekke, var det det første jeg fant. jeg konkluderte med at de faktisk ikke kan ha sett etter engang. så gullet gikk rundt i dongeribukse bare. er så kjedelig når man kommer for å hente, og før man kan reise hjem, må man faktisk skifte bleie OG kle på klær igjen. gjør det med glede altså, men det skal ikke være nødvendig.

forrige uke så la de han ut i voksipose: med dongeribukse og boblejakke. hallo??? hadde riktignok ullundertøy fra topp til tå, men alt annet for utesoving lå i bagen hans. lurer rett og slett på om de ikke gidder å kle på ordentlig...

og har han dress på seg ute, så garanterer jeg at det er dongeribukse under. snakker om tragisk og ubehagelig.

kjenner jeg blir sur når jeg tenker på det...

Annonse

Spurte du hvorfor de ikke tok henne med inn for å få mer klær på da du oppdaget det? Er det snakk om engangstilfeller at hun har hatt for mye eller lite på seg, så er det jo lov til å ta feil både av temperatur, kvalitet på klærene og aktivitetsnivået til det enkelte barn.

Min erfaring er at jeg kommer lenger med dialog enn med irrettesettelser, selv om det er det jeg gjerne vil innimellom. Enten må du gi barnehagen større tillit til å velge klær etter temperatur, eller du må gå inn og styre mer aktivt hva du vil barnet ditt skal ha på seg. Jeg legger frem den lua og dressen jeg vil mitt barn skal bruke den dagen, personalet har det nemmelig med å gripe det som ligger nermest uten å vurdere de ulike luene opp mot hverandre.

Huff får helt gåsehud av historien din jeg. Den er så konkret.

Det er jo omsorgs svikt når de ser og vet at hun fryser. Klart vi foreldre kan være teite og utenksome, men å la det gå utover barna???

Slike hevngjerrige mennesker har ingen ting i en bhg å gjøre.

Var jeg deg ville jeg ha tatt dette opp med lederen i foreldre utvalget. Ikke kjør denne saken alene. Kommunen bør kobles inn synes jeg.

Anta at foreldresamtalen var med pedagogisk leder så da er jo saken enda værre.

Har selv hatt ansvar for SFO. Det var mange snåle foreldre, men aldri har det gått utover barna. De stolte jo på meg.

Enten er de veldig sårbare og sære, eller så har det vært litt misforståelser eller dumheter. Det er jo ikke slik heller at en hel avdeling behøver å se likt på foreldrehenvendelser. Noen ganger kan det vel dessverre handle om god eller dårlig kjemi, men da hadde du vel sagt noe om det? Var det pedagogisk leder som uttalte dette, så er det jo ille....Mens det kan være at noen tillater seg å slenge litt mer med leppa enn andre, og hvis det ikke er pedagogisk leder, (forhåpentligvis ikke) , og dette gjentar seg, så ville jeg ha nevnt det til pedag.leder.Fordi det er jo meninga å ha godt samarbeid mell. foreldre og barnehage. Det er dumt å ødelegge forutsetningen for godt samarbeid på denne måten. Kan liksom ikke tenke meg en leder som går i bresjen for det.

Jeg forstår veldig godt at du ble sjokkert, og dine antagelser om motiv stemmer antakelig. Jeg begynte som avdelingsleder på stor avdeling nå i høst. Tidligere har jeg arbeidet i barnevernet, og der hadde vi et stort fokus på foreldrenes kompetanse - og at foreldrene er de som kjenner sitt barn best. Når jeg nå arbeider innenfor barnehagesektoren synes jeg må merke at det er en overvekt at mennesker som mener å tro at DE vet best angående andre folks barn. Jeg hører veldig ofte utsagn som "åååå.. de foreldrene altså.. at de aldri kan lære.." osv osv.

Det synes som om mange glemmer av foreldrene er oppdragsgiverne, og at vi yter en service. Vi skal så langt det er mulig tilrettelegge for foreldrenes ønsker, og være ydmyke ift det.

Selvfølgelig skal man kle barna etter værforholdene, og hvordan noen kan bli fornærmet over at en forelder stiller spørsmål ved bekledningen er for meg en gåte. Spør dem rett ut om motivet for påkledningen den akutelle dagen stemmer med dine antakelser. Spør personalet hvor fokuset er.. det virker ihvertfall ikke som fokuset er der det skal være - på barnet.

Er utrolig glad for at vi har mennesker som deg i barnehagen.

Barnehagen vi hadde minnet skremmende mye om "lekestue" av Roger Kurland. Den boken burde de fleste som jobber med barn lese til skrekk og advarsel for hvordan vi ikke kan ha det.

Det er trist at voksne kan utøve makt over noe så verdifullt som barn.

Kan du si litt om skadevirkningene barn kan få av et slikt miljø?

Lykke til med bryllupet!

nå mener ikke jeg å unnskylde personalet i bhg din, det er jo selvsagt for dårlig hvis ikke de skifter bleie når de skal. men jeg bare lurer på hvorfor du tar på ham dongeribukse hvis det ikke er det du vil han skal ha på under dressen? blir veldig mye ekstraarbeid for dem hvis de skal skifte klær på ungene før de kan ta på ytterklærne vel?

Jeg vil nok ikke gå så langt som å si at situasjoner/miljøet som er nevnt ovenfor er skadelige for de barna det gjelder. På den annen side kunne situasjonen/miljøet vært så mye bedre! Jeg håper og tror at de aller fleste barnehageansatte setter sine egne konflikter/frustrasjoner med foreldrene til side, og ikke involverer barna i dette. Barn er lojale ovenfor foreldrene sine. Samtidig er mange barn lojale ovenfor barnehagepersonalet også. Både foreldre og barnehagepersonalet er viktige voksenpersoner i barnas liv. Problemer oppstår når barnet dras mellom disse to gruppene. Det beste er om barnet har en opplevelse av at barnehagen og foreldrene er på samme "lag".

Når det gjelder situasjoner der personalet lar egen frustrasjon over foreldrene gå ut over barna(som man kan anta skjedde i tilfellet til Hovedinnlegger), er dette et grovt overtramp. Barn skal ikke være brikker i et spill! Når vi går inn porten i barnehagen SKAl vi være profesjonelle. Vi skal ikke agere i affekt(noe jeg ser blir gjort.....). Et eksempel på det er at feks en ansatt tar hardt i et barn fordi barnet trigger den ansatte. Vi er nødt til å reflektere over vår egen rolle, og erkjenne at vi ikke kan behandle barnehagebarna som våre egne barn.

Dersom vi nettopp har hatt en konflikt med foreldrene til et bestemt barn, skal vi som profesjonelle sette denne konflikten til side, og plassere den der den hører hjemme - mellom de voksne. Vi SKAL være like gode omsorgspersoner for barnet selv om konfliktnivået med foreldrene er høyt. Når mange barn tilbringer store deler av dagen i barnehagen er det rett og rimelig at de blir møtt av kjærlige, interesserte og engasjerte voksne - klarer ikke personalet å ha fokus på barnet bør de finne seg en annen jobb.

Forhåpentligvis er majoriteten av norske barnehager et godt tilbud, men det finnes dessverre ansatte som aldri burde arbeidet med barn. Den store barnehageutbyggingen krever drøssevis av ansatte - noe som resulterer i at enkelte barnehager "tar det de får". Det er trist.

Annonse

hei!

så fine svar du gir til hovedinnlegger, som er veldig kjekt for alle oss andre å lese!

sønnen vår på snart 2 går i en familiebarnehage, og der har jeg jobbet en del, for noen år siden. det jeg opplevde da, var at de ansatte (alle ufaglærte) sa seg i mellom hvilke barn som var pene, mindre pene, usjarmerende og "growse"... (amerikaner som jobber der bl a...)

tenk at mennesker som jobber med små uskyldige barn kan si sånn???! jeg ble sittende å måpe, tenkte en stund over det, men så måtte jeg bare la være... (hadde ikke barn selv på den tiden...)

de har sine "favorittbarn", og sitter med de på fanget og duller og koser, og de gjør jo da selvsagt aldri noe galt... de andre, gjerne de som er litt eldre, får kjeft stadig vekk. da mener jeg kjeft, helt uten at de prøver å forklare hva de da evnt har gjort feil... noe jeg synes er merkelig, og som jeg prøver å gjøre hjemme.

jeg var med barnehagen på en juleavslutning, (hos en av de ansatte) fordi gutten vår ikke hadde barnehagedag denne dagen. den ene gutten som går der, falt å slo seg. han er nettopp blitt 1 år. ene "tanta" tok han opp, og fikk se han blødde. tassen min og jeg stod å så på, og vedkommende sier "ÆSJ"... altså, jeg fikk frysninger nedover ryggen...

tenkte med skrekk og gru på hvordan de faktisk er mot de små... denne lille gutten skulle ut i vogn å sove, og da surret de han bare inn i et pledd, og la han fra seg i vogna hans. også gikk alle... jeg ble stående å se på vogna, syntes nemlig det så ut som om det fotbrettet hang nedover... og jo da, det stemte. da ble jeg så frustret, og gutten lå jo der like våken... jeg begynte å rugge i vogna, etter at jeg hadde tatt opp fotbrettet og fått lagt han litt godt til, gjort det litt lunere osv... han sovnet så trygt og godt atte! etter en times tid, da vi skulle reise, så fikk de pakket alle barna inn i bilene igjen, og de holdt på å dra. UTEN han stakkars lille gutten i vogna... tenk på det???

så denne dagen bestemte jeg meg rimelig kjapt for at "VI BYTTER BARNEHAGE!" - ingen tvil...

dette jeg har fortalt nå, har egentlig ingenting med forholdet til foreldrene å gjøre... kan på ingen måte forstå hvordan...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...