Gå til innhold

Har jeg den minste babyen her??


-carina-

Anbefalte innlegg

Karsten ble 6 mnd 20/1. Han veide 2815 gram og 18 cm da han ble født, 5840 gram og 62,5 cm på 5 mnd kontrollen. Skal på 6 mnd kontroll denne uka her, men han veier neppe så mye over 6 kilo...

 

Han virker nå faktisk veldig blid og fornøyd, helsesøster var fornøyd med vekten sist gang jeg var på kontroll. Så bekymrer meg egentlig ikke, men det blir jo til at man sammenligner. Ser at alle andre babyer er mye større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiril er nok litt større enn Karsten ja :)

Fødsel 3555 og 48, 6 mnd: 6920 og 66.

 

Regner med at Karsten ikke var 18 cm Carina?! Isåfall var han veeeldig liten ;) hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin er ikke så mye større. Han er 6140g og 62,5kg. Blid som sola dagen lang. Mesteparten av tiden iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Har vel en liten klump jeg da:) Han var ikke så stor når han ble født, 3580 g og 50 cm, men på mnd kontroll var han 8680g og 67 cm...:) EN liten michelin- baby :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. Stussa litt på det med 18 cm ja ;) Jenta mi var 2110 g. og 43 cm ved fødsel, hun blir 6 mnd. 27/1. Var på kontroll 4/1, og da var ho 7100 g. og 62,5 cm. Så gutten din ligger muligens bittelitt bak jenta mi på vekt, og kanskje litt foran på lengde, men jeg vil si de er ganske så jevngamle og jevnstore :) Jeg sammenligner også, ikke alltid gøy når man har prematurbaby. Men det gjør jo egentlig ingenting, de er jo store og fine våre babyer også! Kan jeg spørre om du fødte lenge før termin? Jeg fødte i uke 34+6, var på sykehuset i to uker. Alt fint nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte bare 11 dager før termin (både mens og UL-termin). Så gutten min er jo ikke prematur engang. Bare ganske liten...

 

Gjør meg ingenting om han er liten, egentlig, han er helt perfekt, han! Og han virker jo blid og fornøyd det meste av dagen, så han får sikkert nok mat. Men jeg ser jo at han er blant de minste babyene, man klarer liksom ikke å la være med å sammenligne... Jeg har jo fullammet helt til nå (og gjør det jo fortsatt). Siden han er så liten så har jeg liksom lurt på om jeg skulle ha vært raskere med fast føde, men anbefalingene er jo å fullamme til 6 mnd... Helsesøster mente heller ikke at jeg behøvde å begynne med fast føde. Men nå har jeg nå begynt å introdusere det litt, da... :o)

 

Jenta di legger jo virkelig godt på seg, fem kilo på disse månedene her!! :o) Godt at alt er bra nå!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synne er også ganske lita, men fyller seg selv fra topp til tå!

Hun var 2872g/48 cm da hun ble født ei uke etter mens/ul termin. Nå på 6.mnd kontrollen var hun 6640g (lengden fikk vi ikke målt pga gipsen) Hun er lita og lett, og har lagt på seg litt for lite i det siste, men hs sa at det antakelig skyldes sykehusopphold etc så vi skulle ikke bekymre oss:)

 

I bunn og grunn bra hun ikke veier mer for da hadde hun jammen blitt tung å bære rundt på hele tida (gipsen veier 1 1/2 kg!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har jo fin vekstkurve? Alle er heldigvis forskjellig :) Så på bildet av han, han ser ut som en fornøyd og blid nydelig liten go`gutt!

Jeg syntes det kjipeste var å lese sånt som "dette kan den 3 mnd. gamle babyen" og sånt, for mi ligger jo litt etter de andre på sin alder. På barselgruppa mi er det feks. en gutt som er yngre enn henne men mye større og mer utviklet. Men nå i det siste er jeg blitt flinkere til å tenke at hun klarer ting når hun selv er klar, på en måte.

Hun har lagt godt på seg hele veien heldigvis, men vi har gitt henne kveldsgrøt i en drøy måned nå. Ammer jo, men hun er veldig sulten om kveldene så da kjører vi grøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for det! Jeg synes jo han er god, da vet du! ;o)

Skjønner at det er litt kjedelig med den sammenligningen, når hun blir litt etter. Du må nesten sammenligne med babyer i forhold til den alderen hun egentlig skulle ha hatt for å få en litt mer reell sammenligning. Vi har og en prematur i barselgruppen, hun kom nesten tre måneder for tidlig og var bare 800 gram. Så hun har jo litt å ta igjen på da. Hun er litt eldre enn de andre babyene i barselgruppa, men selvfølgelig litt etter. Men vi ser jo veldig godt at hun allikevel er eldre. Selv om hun kanskje var litt senere til å snu seg og sånt, så var hun mye kvikkere i blikket og mer "voksent" ansikt...

 

Det som er godt å tenke på er at dette jevner seg fort ut. Vi får gå inn her og sammenligne om tre år, så er jeg sikker på at forskjellene neppe synes lenger. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 cm er jo ganske kort da..he, he. Dette har jo med gener å gjøre, tenk så forskjellige alle mennesker er, sånn er det jo med babyene også. Synes det er veldig fint at du har fullammet så lenge, for vår del måtte jeg gå over til litt fast føde når han var ca 4 mnd, for da var han ikke fornøyd med puppen lenger. Min gutt er lang (54 ved fødsel), men pappaen hans er 1,92.

 

Du skal være glad så lenge du bare kan amme, det er veldig enkelt + at bleiene forandrer seg endel - urk! Skulle gjerne byttet med deg i dag til morgenen, for å si det sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svaret du! Ja, er enig i at det er veldig enkelt med ammingen, så lenge det går helt greit! Jeg skjønner nesten ikke hvordan jeg skal få tid til å gi gutten nok måltider når han begynner med fast føde. I hvert fall dersom han skal ha litt tid til å leke og skifte bleier også når han først er våken... :o)

 

Det er jo nettopp pga genene at jeg synes det er litt rart at gutten er så "kort". Far er 1,88 og jeg er 1,72. Ikke kjempestore, men relativt høye er vi jo. Jeg var slank når jeg var baby, men lå 1-1,5 kilo over Karsten i vekt. Far var lett da han ble født, men er jo tvilling, men han veide nok 1-1,5 kilo mer enn Karsten på den alderen her...

 

Ja, ja. Er ikke sånn veldig bekymret, gutten vår er jo blid og fornøyd. Bare litt nysgjerrig, for hver gang vi skriver sånne sammenligninger ser det ut til at alle andre har sånne store babyer... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin er født 16dager på overtid, og han er liten også. Tror ikke det er noe stor forskjell på det. Jeg mener om de er født en uke før termin eller en uke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, takk Sanna&Simen! :)

 

Nå ble jeg mindre urolig... Det er onger som er mindre enn Noa :)

Min er også blid og fornøyd, og helsesøster har ikke sakt noe om vekta.

66 cm og 6910 gram er han nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...