Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har en datter på 3måneder, skal jeg la henne ligge i lekegrind eller er ikke det bra for barn? Jeg har hund så det er greit å holde de fra hver andre. Ser at noen er mot lekegrind for barn,hvorfor?
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Mange mener at lekegrind nesten er som fengsel for babyer. Skjønner ikke den helt, for i stort sett all litteratur jeg har lest, så står det at lekegrinda kan være et fint "fristed" for babyen å leke på og få være i fred litt. Trenger jo ikke akkurat å stappe ungene oppi der hele dagen heller?
~mamma~ Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Lekegrind er positivt så lenge den blir brukt med måte, mener jeg!
gullet2006 Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Jeg leste et sted at barn føler seg ofte tryggere i små rom en store.
*toppris* Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 positivt, sikkerhet for mamman hvis hun skal ordne noe og koselig for barnet som kan styre seg selv med lekene sine.. men skal ikke ha ungen der hele dagen da seff... Men man burde venne barnet til å ligge oppi lekegrinden så fort som mulig, eller så kan det hende barnet ikke vil være der pga det er uvant...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Tusen takk for alle svarene. Hun får nok bare ligge der når mor må vaske gulv eller noe i den dur.
Lille Liak Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har tenkt til og skaffe det til min datter også... vi har også hund.. Greit og ha det når jeg MÅ fikse noe uten at jeg må ta henne vekk hvis hun leker...
m-mamma Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Helt nødvendig for at man skal få snudd seg når de begynner å krabbe, reise seg og sånn. Dessuten synes minsten her at det er kjempestas å stå og holde seg nå når han har lært det.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Jeg bruker lekegrind, kjempeposetivt for babyen. Bunnen er hevet og han kan skue utover hele rommet. Mye morsommere å ligge på magen. I tillegg er det et fristed for tassen. Ingen babysyk storebror, så han kan få ligget litt alene. Jeg bruker både vippe stol og bæresele.........så ring barnevernet med en gang.
mamo82 *2 jenter* Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har også hund, men har valgt å ikke kjøpe lekegrind, skal heller kjøpe dør/trappegrinder å sette opp rundt i huset. Tror ikke unger har vondt av å ligge i lekegrind, men jeg ser bare ikke behovet. Med dørgrinder kan bikkja være på den ene sida og ungen på den andre, så får de begge mer frihet fra hverandre.
AnonymeAnine Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Mor/far får gått på do alene, og baby får lære seg å leke alene! :-) Blant annet.
Mine to små Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Vi har lekegrind og den har vært fllittig i bruk siden mini var 4 mnd. Her har hun teppe i bunnen og leker rundt seg og hun holder på med sitt lenge studer av gangen. Kjempebra for henne å lære å leke litt selv, legger godt grunnlag for selvstendighet senere i livet, men med måte selvfølgelig! Bunnen på grinden er hevet og det er derfor ikke kaldt for henne, som det ville vært på gulvet siden vi ikke har varmekabler i stuen. Nå er hun 8 mnd og ligger mer og mer på gulvet for grinden begynner å bli trang.Hun elsker å krype rundt på gulvet, men det er samtidig mye mer jobb å passe henne fordi hun hele tiden farter rundt. Det er deilig å kunne legge henne i grinden når jeg må vaske gulvet eller gå på do, ellers vet man ikke hva spm skjer i det øyeblikket man snur seg bort!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 Kjempe positivt! Barnet blir mer sevstendig.
Cat&Gullungene Skrevet 22. januar 2007 #15 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har bare positiv erfaring med lekegrinden her. Lilletuppa liker kjempegodt og ligge og leke med lekene sine alene.
allergibarn Skrevet 22. januar 2007 #16 Skrevet 22. januar 2007 har to barn og aldri hatt lekegrind (har også hund, men han er mye ute). Minstemann er nå over 9 mnd og jeg får gjort masse selv om han er på gulvet. Han er utrolig glad i å være på gulvet, leker med lekene sine - eller aller helst noe jeg finner i kjøkkenskapet til han... Han kommer seg fra stuen til rommet sitt selv. Der sitter han ofte om jeg skal vaske gulvet i stuen og sånn, der inne storkoser han seg - et relativt lite rom med barneteppe han kan sitte på og noen leker på gulvet. Så kommer han krabbende når han er lei. Vi har veldig åpent hus, så han kommer fra stue, spisestua, kjøkken og gangen uten dørkarmer - men har en liten en inn til rommet sitt men det går helt fint. Skal jeg i dusjen setter jeg han enten i vippestolen (men snart kommer han seg ut av den), eller han sitter på gulvet på badet og leker med noe, eller jeg tar han med inn i dusjen eller storesøster passer han, eller jeg dusjer når han sover... Jeg lærer han hva han har lov å røre og ikke i stuen, og han er blitt utrolig flink. Har vel utfordret det meste nå, veltet blomster etc - men han skjønner når vi sier "Nei" nå. Så jeg har ikke hatt noe behov for lekegrind, jeg føler at barna blir friere på gulvet - så jeg henger meg på henne over her som sier "alt med måte". Bruk lekegrinden når dere må, ellers legg de på gulvet så de får utfordret litt. Det er jo motivasjn for å komme framover.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #17 Skrevet 22. januar 2007 Vesla elsker lekegrinden sin... Hun har brukt den siden hun var 3 mnd og koser seg masse oppi der. Myk teppe å ligge på, masse leker og to forskjellige uroer med musikk oppi der, samt at den har hjul så hun kan være med rundt i leiligheten og se hva som skjer også... Ingen andre steder hun koser seg så mye som oppi der...
@nemone Skrevet 23. januar 2007 #18 Skrevet 23. januar 2007 Hei, jeg har bare positive opplevelser. Kjøpte lekegrind da snuppa begynte å rulle rundt overalt i 4 mndrs alder. Nå når hun er 10 mndr er lekegrinda helt uvurderlig - jeg må passe på som en smed hele tiden ellers - hun er i fasen med å lære seg å gå, og klarer også å klatre opp på lave hyller. Hun leker selvstendig i grinda og trives godt der. Ikke for lenge av gangen såklart. Vi har også hund og snuppa er nå veldig intr. i hunden. Jeg vil ikke stenge hunden inne på et rom da jeg mener det kan skape sjalusi (hunden var jo med overalt tidligere) - hunden er et flokkdyr som trives best sammen med flokken sin. Og babyen er jo en del av flokken. Så det å separere hund og baby gjør ikke vi. Det fungerer veldig fint, hunden er flink til å trekke seg tilbake når det blir for heftig. Men jeg lar de selvsagt ikke være alene på samme rom mange sekundene av gangen - derfor er grinda så fin når jeg f.eks skal ta ut ting av stekeovnen, ta en dusj osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå