Murmeline Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Bøker om babyer og/el barn altså, ikke barnebøker..
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 skulle si astrid lindgren,...hmmmmmm Jeg bruker en rekke teoretikere, Jesper Juul er den store helten. David Summer har mye fornuftig innen for spebarnsutvikling og dannelser av mønstre i hjernen. Ellers synes jeg Thomas Zhie har en god del om kulturell frisetting. Ellers så leser jeg litt av hvert og tar til meg det jeg synes er fornuftig. Jeg synes mye av det gro nylander skriver er fornuftig, men samtidig er noe mangelfullt.
Murmeline Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2007 Hm, hvor finnes jesper juul? bøker eller artikler på bibsys? gro skriver godt ja:) har en sånn standard 0-6år bok, men veldig kjip bok, og er kritisk til mye av innholdet... ellers er astrid lindgren herlig ja... gleder meg til marikken om noen år:)
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Ingen! Synes alt som skrives er forskjellig, så selv om jeg selvsagt kan ta imot andres råd og meninger, så stoler jeg helst på meg selv
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 enig. her er bibliografien til Jesper Juul Kunsten at sige nej - med god samvittighed! Forlaget Apostrof, Kbh. 2006 Livet i familien. De vigtigste værdier i samliv og børneopdragelse (Forlaget Apostrof, Kbh. 2004) FAMILIER MED KRONISK SYGE BØRN (Apostrof 2004) Pædagogisk relationskompetence. Fra lydighed til ansvarlighed (Kbh. 2002) SMIL! VI SKAL SPISE. Børnefamiliens måltider (Kbh. 2000) Her er jeg! Hvem er du? Om nærhed, respekt og grænser mellem voksne og børn (København 1998) Dit kompetente barn - på vej mod et nyt værdigrundlag for familien (Kbh. 1995) Et æble til læreren. Folkeskolens oversete dimension (Kbh. 1993) Familierådgivning - perspektiv og proces (Kbh. 1992 - 2. udg.: Kbh. 1995) Familien - det primære sundhedssystem (Odder 1989)
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Hvis Jesper Juul er den jeg tror han er (er det ikke han som har spørrespalte i Aftenpostens ekstrablad hver fredag?) så må jeg si at jeg er litt usikker på fyren. Leste en gang at han mente man ikke skulle rose barn, men heller si "det gleder meg så umåtelig å se din glede over å score mål på fotballkampen", eller et eller annet sånt. Hvem i all verden er det som sier det?? Leste det for pappa og han lo faktisk så han gråt! Juul har sikkert mange gode poenger også, men jeg må si at etter å ha lest mange av svarene hans i Aftenposten, så synes jeg han virker en smule eksentrisk... Sorry!
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 sparketassen jeg har tilleggsutdannelse via kempler instituttet hvor jeseper juul var leder. Og når han sier som du skrev, er meningen å si det til barnet på et plan så de forstår det. Jesper vet jo ikke alderen og modenheten til ditt barn så når han gir eksempler er det gitt i voksenspråk. Det blir ditt ansvar og omformulere deg. Når det gjelder ros. Så er dette et eksempel: En 5 år gammel jente sitter på husken og husker høyt, hun roper se på meg mamma. Mammaen svarer så flink du er. Jesper mener at det er bedre å svare litt mere nært og adekvat til episoden. Feks Nå ser det ut til at du har det gøy. Eller wow så høyt du husker osv. Og rose for rosens skyld har ingen hennsikt og skaper heller et prestasjonsjag. Så fint du tegner er jo ganske intetsigende, mens hva har du tegnet her da, eller her ser jeg du har brukt mye rødt og blått åpner mere for en god dialog.
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Joda, jeg ser den. Var på litt div kurs da jeg jobbet på SFO for 8-10 år siden og jeg er jo enig i det du skriver nå. Mener bare at han for min smak er litt for pedagogisk og korrekt - hvis du skjønner? Uff, ikke så lett å forklare, dette...
♥(¯`°•.¸♥Bula♥(¯`°•.¸♥ Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 joda, alt er nok lettere i teorien.....men det beste med jesper juul er at han er så utrolig deilig politisk ukorrekt. Han har masse fornuftig å si om barn og samfunn. Smil! det er mat er et verktøy som virkelig fungerer for familer som sliter ved matbordet. I tillegg har han masse gode verktøy til bruk for kommunikasjon i forhold mellom voksne. Bla til vanskelige samtaler.
Murmeline Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2007 Takker og bukker Fertila! Har kopiert listen, så kan lete i butikk ved passende anledning:) Liker litt sånne pedagogiske bøker jeg da.. Minner om den tiden jeg hadde en aktiv hjerne, hihi..
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 ja det er jeg enig i.Har brukt Smil! det er mat i mange situasjoner.
Blomman Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 Gro Nylander, Elisabeth Helsing, AnnaPia Hæggkvist
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå