Fire? Skrevet 22. januar 2007 #1 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei ! Vi har akkurat fått konstatert at vårt lille nurk har fått atopisk eksem - foreløig er det kun "utbrudd" i ansiket/hodet. Kan noen hjelpe meg med et par spørsmål som jeg har. - Hva er erfaringene /holdningene til kortisonkrem. Hvor skadelig er det egentlig for huden? - Finnes det noen med gode erfaringer fra alternativ medisin ? - Kan man ta med baby i basseng (med klor) - selv om han har eksem, eller vil det bare forverre ? - Jeg ble anbefalt å prøve en melkeproteinfri diett - noen med erfarning Mange spørsmål, flott om noen har tid å hjelpe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #2 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei, Jeg har en sønn på ett år som har vært ganske mye plaget med atopisk eksem siden fødselen og jeg kan dele noen av mine erfaringer og meninger med deg: - Kortison er ikke farlig hvis det brukes på riktig måte. Stol på legen din og følg hans/hennes anbefalinger. Det er faktisk mer skadelig å ikke behandle eksemet, det kan skade huden permanent og det er veldig plagsomt for barnet ditt. En bivirkning man er redd for ved bruk av kortison er fortynning av huden, men det er faktisk veldig sjelden at man ser denne bivirkningen dersom den brukes riktig. - Jeg har ingen erfaring med alternativ medisin. - Klorvann kan nok forverre eksemet, men det avhenger nok av hvor ille barnet ditt er angrepet. Vi ble anbefalt av vår barnelege å ikke ha han i klorvann. Også fordi atopikere er mer utsatt for astma, og klorgass kan utløse dette. - Det er en enkel sak å teste barnet ditt for matvareallergier. Uvitende almennleger vil kanskje fortelle deg at så små barn ikke kan allergitestes, men det er feil. Be om henvisning til spesialist og han vil kunne teste barnet ditt. Vi fikk påvist melke- og eggeallergi da sønnen vår var 2 mnd. Det er ikke anbefalt å gå på melkefri diett før dere har fått dette påvist. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7896792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
allergibarn Skrevet 22. januar 2007 #3 Del Skrevet 22. januar 2007 vi har hatt mistanke om allergi siden juni - og nå er det endelig sendt henvisning til barnelege. Han får eksem i tinning, panne og kinn når jeg spiser egg, fisk og nøtter.... jeg ammer da fortsatt, han er 9 mnd. ei venninne av meg fikk også beskjed om å prøve melkeprotein fri diett, og da det hjalp uten at hun ble helt bra - sa legen "da er det det" - så gikk det ytterligere 6 mnd før hun ble testet. Og da viste det seg at hun også hadde utslag på egg. Da de kuttet egg også, ble hun helt fin... Så da hun så eksemet til vår gutt, sa hun med en gang at jeg skulle være obs på begge deler. Kuttet ut melk, men ikke ost etc, og egg og han ble helt fin. Nå kommer deg bare igjen om jeg spiser egg, fisk eller nøtter (hasselnøtter, mandler, cashew nøtter) så nå skal han endelig testes. Legen her sier bare jeg skla holde meg unna det jeg ser han reagerer på men det er ikke alltid enkelt å si med sikkerhet fordi man spiser jo masse i løpet av et døgn. Nå skal han testes pga at MMR vaksinen er basert på egg. Så tenk gjennom hva du spiser om du ammer. Les innlegget lengre ned om "Kortison - bedre enn sitt rykte". Vi bruker det når han får eksem, og aderma exomega når han bare er tørr. Fungerer helt flott. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7900331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 *guttemamma Skrevet 23. januar 2007 #4 Del Skrevet 23. januar 2007 Minstemann her har også atopisk eksem og hadde mest i fjeset, kinn, panne, ører og under halsen. Han ble prikktestet hos spesialist da han var nesten 7 mnd, og det ble konstantert egg og melkeallergi. han er nå mye bedre av eksemen. Vi bader kun en gang i uka og har hatt veldig god hjelp av a-creme så vi har ikke trengt å bruke kortison så mye. Men vi bruker det når/hvis han er ille ja. Så jeg går på helt melkefri og eggefri diett så lenge jeg ammer, og etter litt tilvenning går det helt fint Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7903060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kajak&Daniel Skrevet 23. januar 2007 #5 Del Skrevet 23. januar 2007 Jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten.. Mamma brukte vel kortisonsalve på meg iblant, men var forsiktig med det, da huden kan bli tynnere, men jeg har iallfall ikke tatt noe skade av det.. Bruker man det i samråd med lege så er det nok ingen fare. Klor vil nok kunne forverre, men det er ikke sikkert det gjør det. Jeg badet iallfall i vann med klor, og kan ikke huske at jeg ble noe verre av det. Men det er nok litt individuelt. Søstra mi hadde ikke atopisk eksem, men tålte ikke å bade i klorvann.. Røyk derimot gjorde eksemet mitt mye verre, så røyking forbudt der jeg var:) Mamma hadde nok ingen melkeproteinfri diett, men det jeg var allergisk mot var sitrus, jordbær og parfyme.. Syns synd på gutten din! Jeg vet hvor plagsomt det var. Jeg klødde til det blødde, for det føltes nesten bedre at det gjorde vondt enn at det klødde, men man vokser det jo heldigvis av seg da.. Gjør nok deilig om det blir kjølt litt ned.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7903135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #6 Del Skrevet 23. januar 2007 VI har en jente med moderat atopisk eksem. Hun fikk det da hun var 3 måneder. -Kortison er ikke skadelig for huden ved rett bruk. Se foredrag om kortison på www.eksemskolen.no Vi bruker gruppe 2 sterioder i perioder. Det er mer skadelig å ikke behandle eksemet, enn å bruke steroider. -Jeg har ikke erfaring med alternativ medisin. Synes vi får god hjelp hos barnelege. -Klor vil kunne forverre eksemet, men det er ikke sikkert. Prøv dere frem. -Jeg ville ikke ha innført en melkeproteinfri diett om det ikke er mistanke om allergi. Melk er viktig for de små. Alternative er jo å kutte ut melk i to uker for så å innføre det i kosten igjen. Om det da kommer en forverring er det grunn til å sette igang med utreding (prikktest, rast-blodprøve) Vi hadde god hjelp av å snakke med ernæringsfysiolog da vår jente har både melk og eggallergi. Det er bare 3-4 prosent som har melkeallergi i Norge og atopisk eksem kan man godt ha uten å ha matvareallergier. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7905507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire? Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 24. januar 2007 Takk skal dere ha for svar - blir stadig litt klokere Lillegutt er nå allerede mye bedre etter at vi begynte med kremer, jeg er stadig litt i villrede på mange områder rundt dette, men det enkelste er vel å ta tiden til hjelp og se hvor mye plaget han blir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7895869-atopisk-eksem-noen-med-erfaring/#findComment-7931705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå