Gå til innhold

Drikke i svangerskapet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil stille HI et spm, hvorfor drikke det ene glasset? Hvilken hensikt har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du gi et glass rødvin til din NYFØDTE baby???

Ikke? Hvorfor vil du da gi det til den når den er i magen din? (blir ikke helt det samme, men får lik promille som om du gav den det utenfor magen...) Usjamei!!

Skrevet

Hvorfor må det drikkes? Går det ikke an å la være i 9 mndr da? Ingen tar skade av det, og hvis man bare bestemmer seg for det kan man ha det like bra! Bare innse at man ikke bør i det hele tatt.

Skrevet

Hei Ma-i,

Jeg legger meg flat--jeg tok feil. Jeg tenkte paa nikotin-bruk. Var paa en forelesning for litt siden hvor noen presenterte forskningsresultater paa dette omraadet, og studiene rundt alkoholinntak er motstridende. Jeg mente over hodet ikke aa si at det er bevist at at ad/hd KOMMER AV at moedre drikker alkohol eller roeyer--men det har faktisk vaert studier som tyder paa at det kan paavirke risikoen for aa faa adhd. Det er jo selvfoelgelig arvelige faktorer som spiller inn, men det kan ogsaa vaere mye vi rett og slett ikke vet.

Noen av artiklene maa man inn i en database paa universitetene for aa finne--men jeg fant en som er lagt ut paa internett. Den heter "Maternal Lifestyle Factors in Pregnancy Risk of Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Associated Behaviors: Review of the Current Evidence" og er utgitt av "American Journal of Psychiatry." Oppsummering: de fleste studiene paa nikotinbruk under svangerskapet paaviste stoerre risiko for ADHD. Med alkoholstudiene var det noe varierende resultater.

Saa nei, det er ikke bevist...og jeg har aldri sagt at adhd KOMMER AV at moedrene drikker. Det gjoer det ikke. MEN det er mulig det kan paavirke--naar det gjelder alkohol vet vi rett og slett ikke sikkert. Forskningen paa nikotin virker som om det har flere linker.

Kan hende jeg tar feil--men jeg har som sagt vaert paa forelesning om det (tar mastergrad i pedagogikk) og "American Journal of Psychiatry" og de andre tidsskriftene jeg ikke kan kopiere inn her er jo solide vitenskapelige publikasjoner.

Naar det er sagt, ser jeg at jeg uttalte meg veldig uheldig i den forrigie posten. Det var ikke meningen--jeg skrev veldig raskt--og jeg skal huske paa aa alltid legge ved de vitenskapelige bevisene fra naa av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...