Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Hvis en tar ett glass øl eller ett glass rødvin en fredags eller lørdagskveld, hvor farlig kan dete være? her snakker jeg om ett glass....
VinterSol+2 Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 det kan være akkurat det glasset som utgjør forskjellen på om barnet ditt får en skade eller ikke.så jeg ville heller latt være. Det er med alkohol som med så mange andre ting; det er ikke sikkert at ETT glass fra eller til gjør noen stor forskjell. Men akkurat alkoholen har mye større påvist skadevirkning enn feks mugg og sånt, så det er absolutt best å holde seg unna! Jeg har sett barn som lider av at mor har drukket, -i større eller mindre grad, i løpet av svangerskapet, og det er IKKE noe pent syn..
Jeenie Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 det er vel kanskje en grunn til at man anbefaler total avholdenhet under graviditeten... det er fordi man ikke vet hvor mye alkohol som er skadelig... det kan være like skadelig med ett glass som med en hel flaske, og siden man ikke vet helt sikkert så holder man seg unna... og i den store sammenhengen så er man ikke gravid så forferdelig lenge at det skulle være noe problem å holde seg unna... i tillegg finnes det både alkoholfri vin og øl..
spindel med spire :) Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 hei! Tror ikke det er så veldig farlig å ta ett glass rødvin en gang eller to i løpet av svangerskapet, har jo hørt/lest at en enhet går bra.. Selv holder jeg meg helt unna, ser liksom ikke vitsen i å ta et glass vin, for da får jeg sikkert bare lyst til å ta et til, hehe.. Men det som er greia, er vel at de ikke vet helt hvor den nedre grensa går, om det er på en slurk, ett glass eller tre glass.. Og tenk hvor ekkelt det blir hvis det vier seg at det er noe galt med babyen når den blir født, tror jeg hadde fått litt skyldfølelse hvis jeg hadde drukket vin.. Så det beste er vel å holde seg helt unna, selv om min personlige mening er at et glass i løpet av svangerskapet ikke vil skade noe nevneverdig..
*RutIetutt* Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Det har vel kommet frem de siste årene at selv svært små mengder alkohol i svangerskapet kan være skadelig - om mye mer skadelig enn tidligere antatt - så jeg hadde aldri tatt den sjangsen...Du kan vel ta deg en munkholm eller alkoholfri vin?
Mizz-Lene Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Drikke i svangerskaper?? JAAAAAA, masse vann kan du drikke!! Juice,saft, melk eller alkoholfritt???
pillis Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Jordmor fortalte meg at en ny svensk studie viste at foster kan bli bevisstløse i 4-5 timer etter en enhet alkohol. Jeg synes ikke dette var så rart at høre med tanke på størrelsen på det lille fosteret og hvordan de har direkte tilgang til alt vi får i oss. I tillegg har vi et utviklet immunforsvar så våre kroppar takler og forbrenner alkoholen på en helt annen måte enn et foster. Jeg kan spørre jordmor neste gang om denne undersøkelsen og hvor man eventuelt kan lese om den. Hvis dette ikke overbeviste deg da.
mor til snart 3:o) FØDEKLAR:) Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 søsteren min drakk nesten 1 glass rødvin hver helg når hunn gikk gravid i fjor, men ungen har ikke tatt skade av det? kan være forskjellig fra person til person?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Takk for alle svar... jeg bare hadde såååååååååå lyst på ett glass rødvin på lørdag, så jeg bare måtte ha.. har hørt at faktisk noen leger anbefaler det også? godt for blodprosenten vår. har sunket over 4%
trebarnsmammaen Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Jeg bare skyter inn av barnet ditt får samme promille som deg etter inntak av alkohol... Og selv om et glass ikke gjør det beruset; tenkt hva slags virkning det har på en liten kropp på for eksempel 15 cm og 120 gram! (som mitt barn; 16.uke...) Jeg har ikke samvittighet til noe vinkos....
trebarnsmammaen Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Rettelse til innlegg over: ..."selv om et glass ikke gjør DEG beruset...." ;-) (gikk littt fort i svingene...)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Husk ogsaa at selv om det virker som om alt er bra med barnet, kan det vaere mye vi ikke vet om alkohol paavirker. Vet for eksempel at AD/HD forekommer oftere i barn hvor moedrene har drukket alkohol i svangerskapet. Og da er det ikke snakk om store mengder... Jeg ville unngaatt det. Ta deg heller et glass alkoholfri eller eplecider, du. Har lest at naar man ammer er det sannsynligvis greit aa drikke bitte-litt en sjelden gang (f.eks 1/2 glass) men man skal ikke drikke under svangerskapet.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 D er jo som sagt tidligere her i tråden, at før så sa dem at et glass ikke kunne var skadeli åg at d var noen stoffer i vinen som var bra for fosteret, dette ble sagt for noen år siden. Åg med nyere forskning så viser d at uannsett alkoholinntak ikke er bra før babyen i magen. Men i vin er d mange stoffer som kan være bra for babyen, så da kan man jo heller ta seg et glass me alkoholfri vin:). Åg vesst man ikkje har større behov enn at man tar en enhet av åg til i løpet av svagerskapet, da e d jo ikkje nåkka problem å holde seg heilt fra d, eg ser no i hvertfall ikkje probleme;) Dem har masse god alkoholfri sjampis på vinmonopolet:) D bruke eg å drikke når eg e på fest me mine venninne og kompisa:)
mayla22+gull i magen :o) Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 Alle leger og jordmødre oppfordrer til total avholdenhet etter de nyeste studiene. Ingen vet hvor mye, eller hvor lite som skal til! Kjøp deg en flaske alkoholfritt - mye bedre for både babyen og samvittigheten )
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Det er faktisk ikke sånn at alle leger oppfordrer til totalavhold. Leger er uenige fordi ingen vet sikkert. Min lege sier at et glass vin i ny og ne ikke er farlig.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 D er en stor forskjell på å si noe, åg å oppfordre noe.. Selvom legen din sier at et glass vin ikke er farlig i ny åg ne, så betyr jo ikke d at hun oppfordrer til d. Trur visst du hadde spurt legen om va som var best så hadde nok legen din sagt at avhold er best, selvom hun ikke mener at et glass i ny åg ne er farlig;)
Ma-i Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 Hallo Anonyme.. Det er IKKE bevist at ADHD kommer av at mødre drikker alkohol i svangerskapet. Det forekommer like ofte hos totalavholdsmødre, og er en funksjonshemning man ikke vet hva kommer av. Det man ser er at det er visse arvelige faktorer inne. Vit hva du snakker om. Ikke sleng slikt rundt deg, da bør du helst komme med solide vitenskapelige beviser til å bakke det opp. Mobbe barn med funksjonshemming og mødrene deres, fy på deg! Makan til sprøyt, skal du liksom si at ja du har drukket alkohol du for barnet ditt har ADHD.
Ma-i Skrevet 23. januar 2007 #18 Skrevet 23. januar 2007 Og etter det.. Oppfordrer ingen til å drikke ellerspise noen som helst. Det er opp til deg å t aet valg, millioner av mennesker verden over har blitt født og er helt friske selv om mødrene deres to et glass eller to i svangerskapet. Tusenvis har fått en skade, men om de var fordi mamma tok et glass vin eller ikke det vet man ikke. Man vet faktisk ikke hvor mye som er skadelig for fosteret, eller når i svangerskapet det er mest skadelig. Man vet at det fødes flere barn i dag med skader enn tidligere, og at vi lever sunnere nå enn før, altså mindre som røyker . Nesten ingen drikker i svangerskapet, vi unngår katter og oster og fisk og annet. Samtidig så har morsmelken vår flere ganger så høye verdier av farlige stoffer som er blitt brukt i verden de siste 60 årene.Bla. forhøyet verdier av farlige og forbudte stoffer, som ikke har vært brukt på mangen år, i tillegg til all vanlig daglig forurensning ... Så kan man finne ut selv hva man vil... Nå finnes det fabelaktige gode alkoholfrie viner da, og da kan du jo drikke mere enn kun et glass, så hvorfor ikke prøve det neste gang.
9nah Skrevet 23. januar 2007 #19 Skrevet 23. januar 2007 det sto en lang artikkel i aftenposten om dette i fjor. at mengden alkohol har ingenting å si; men dersom du tar noen slurker alkohol på AKKURAT feil tidspunkt i utviklingen av foster kan det få skader! og da de ikke vet når disse tidspunktene er, bør man holde seg helt unna!
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #20 Skrevet 23. januar 2007 Det varierer veldig fra dame til dame. Noen tåler masse før det går utover ungen, andre tåler nesten ingenting! Jeg tar ikke sjansen på at jeg er av dem som tåler lite, så jeg holder meg helt unna. (selv om jeg egentlig tror at et glass sikkert går bra ...)
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #21 Skrevet 23. januar 2007 Det er mange barn i norske skoler med atferdsvansker og lærevansker. Kanskje det ene glasset alkohol kan være årsaken til noen av disse tilfellene? Herregud, hvorfor ta sjangsen? 9 mnd uten å drikke+6 uker etter fødselen må vel gå greit? Her kommer det en lang rekke med stygge ord om slike foreldre som ikke fortjener å få barn/er modne nok, men det gidder jeg ikke å skrive! Arg!!!
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #22 Skrevet 23. januar 2007 Kanskje ungen til søstera di ikke har fått skader som vises ennå? Men først viser seg i skolealder?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #23 Skrevet 23. januar 2007 Kan aldri tenke meg at leger ville anbefale en å drikke alkohol i svangerskapet!? Er jo helt på trynet det - er ikke bar å drikke alkohol selv om det bare er små mengder - selv små mengder kan skade forsteret! Og for de som sier at "jeg drakk under svangerskapet og det gikk helt fint" eller noe i den dur - sorry, men det betyr ikke at det er lurt å gjøre likevel - selv om en har unngått skade en gang betyr ikke det at det går bra neste gang. Nei, å holde seg unna alkohol ol når men er gravid er nå det minste en kan gjøre!
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 23. januar 2007 #24 Skrevet 23. januar 2007 Legen til ei venninne av meg sa at et glass rødvin f.eks hadde ingenting å si, er jo uansett bra for det ene og det andre allikevel. Et glass i ny og ne gikk helt bra. Men det forutsetter jo at det blir med det ene og ikke no ofte heller da (kanskje et glass i uka?). Jeg har personlig valgt å ikke drikke alkohol i det hele tatt etter at jeg fant ut at jeg var gravid bare for å være på den sikre siden. Men flere av mine venninner med barn har tatt seg noen glass i svangerskapet og barna deres lider absolutt ingen nød!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #25 Skrevet 23. januar 2007 Da ville jeg byttet lege - for h*n kan ikke være helt god! Det er da noe "alle" vet, at en ikke skal drikke alkohol i svangerskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå