Gå til innhold

drikke i svangerskapet???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet at mange synes det eneste riktige er totalavhold under graviditet, men selv mener jeg det ikke kan skade med et glass vin i løpet av en kveld i helgen. Ser man sørover i Europa har de jo en helt annen drikkekultur, med måtehold i stedenfor totalavhold. Så vidt jeg vet blir ikke flere barn født med skader der enn her...

Syns man skal holde seg unna alkohol i svangerskapet jeg. Det er jo så mye fokusert på at det kan være skadelig, selv i små mengder....Jeg har vært avholds i hele sv.skapet, og det er ikke noe problem. Man er tryggest om man lar være å få i seg dette. Det er jo ulike senvirkninger barnet kan få også, om mor røyker eller drikker i svangerskapet.

Hei, Det er gode alkoholfrie viner og øl uten alkohol å få tak i :). Tok ikke en dråpe alkohol i mitt svangerskap, og angrer ikke på det (det er da tross alt ikke så lenge det er snakk om). Og kunne jeg ikke ta meg mer enn et glass, kunne det bare være for min del.

Nyeste forskning viser at også i små mengder kan alkohol være skadelig (spesiellt med tanke på senskader), de mener også at alkohol og narkotika kan sidestilles, eller enda verre med alkohol...

Jeg er også enig i at totalavhold nok er det beste. Et svangerskap går fort og man får alltids nytt et glas vin etter at barnet et født.

Jeg rørte ikke en dråpe i mitt første svangerskap og ikke skal jeg gjøre det denne gangen heller. Er så bekymret for å kunne gi fosteret skade.

Annonse

Et glass en sjelden gang påvirker normalt ikke fosteret. Vi vet jo at mange barn er blitt unnfanget i forbindelse med et festlig lag uten at de har tatt skade av det. En del har også inntatt øl eller vin før de visste at de var gravide. Her kan jeg berolige deg - det er uvanlig at et barn blir skadet av et enkelt alkohol inntak. Generelt er det det jevne forbruk og misbruk som er farlig, men det beste er å råde kvinner som er gravide, til å holde seg helt borte fra alkohol.

Sakset fra baby.no, prof. dr. Babill Stray-Pedersen

Det er ikke sikkert barnet får synlige skader av litt alkohol når de blir født, men senskader er alvorlige nok. Barn som sliter med det, har det vondt, også folka rundt dem ! Det er ingen som med hånda på hjertet kan si at alkohol ikke er skadelig. Jeg vet om flere barn som sliter med senskader pga mors alkoholinntak i svangerskapet. Grunn nok til å holde seg unna. Hvorfor må man på død og liv drikke alkohol i svangerskapet ????? Det fins da så mye annet godt å drikke, som det ikke er alkohol i.

De sier at de anbefaler totalavhold fordi de ikke vet hvor grensen går, hvor mye som er skadelig.

Hvis de sier at man kan ta "litt" så vil folk tolke det forskjellig. For noen er "litt" ett glass vin en gang i måneden og for andre betyr det 3 glass vin hver lørdag og søndag.

Da er det enklere å anbefale totalavhold.

Jeg syns en del av kommentarene med utropstegn her over er litt teite, unnskyld meg.

Debatten her ligner litt på debatten om å ikke drikke noe mens barna ser det. Fordi noen drikker for mye og gjør barna redde, skal de som kan ta ett par glass vin i helgen med barna tilstede få kjempedårlig samvittighet. Det virker som om alle må skremmes, så de som faktisk har ett problem skal forstå..

Vin ansees jo som sunt, og sitter du med ett glass i løpet av en hel kveld får du ikke noen promille å snakke om.. Altså kan det ikke bli så mye på barnet heller.?

Det er stor forskjell på ett enkelt glass en gang i blandt og det å tømme en flaske hver helg...

Annonse

For det første, alkohol er en gift. Og en farlig gift faktisk. Du kan sprøyte narkotika inn i blodårene uten å nødvendigvis dø av det. Sprøyter du alkohol inn i blodårene, så ligger du der:(

For det andre, unnfangelse i alkoholpåvirket tilstand kan gå helt fint, siden navlestrengen enda ikke er utviklet. Det er etter at denne kommer på plass at det er virkelig farlig med diverse saker.

For det tredje, dersom man ikke greier å kutte ut vinglasset (som mange mener er sunt (men som normale friske og gravide kvinner i fertil alder slett ikke trenger), så mener jeg at da har du et problem. Ikke nødvendigvis et alkoholproblem, men et problem.

Alle leger og forskere er enige, alkohol hører ikke hjemme i en gravids liv, selv om det bare er et lite glass en gang i mnd. Så enkelt er det, og så vanskelig å forstå for noen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...