Gå til innhold

Pergospørsmål fra en pergo-nybegynner!

Anbefalte innlegg

Hei dere som har brukt pergo.

Jeg var hos gyn i dag og skulle begynne på pergo for første gang. Jeg så ikke på resepten før jeg var på apoteket. Da oppdaget jeg at jeg har blitt satt på "dobbel-kur", dvs 2 tbl daglig. Hormonnivårene mine er normale og jeg har EL, men har prøvd i snart 1 år etter MA og skulle gi kroppen en ekstra dytt.

Er det flere som har begynt rett på dobbel-pergo?

Og en annen ting: jeg spurte når vi skulle ha sex og hun svarte at vi kunne ha det når vi ville (?). Jeg trodde man fikk beksjed om å ha sex på de og de dagene. hmmm skal tilbake på sykluddag 12, kanskje jeg får litt mer info da...

Fortsetter under...

Hei!

Har sett at det er flere her inne som har fått dobbel Pergo med en gang. Det er helt sikkert ikke noe problem.

Når det er lurt å ha sex kommer an på hvor lang syklusen din er og på sædkvaliteten til mannen din. Syklusen kan bli noe lengre (noen ganger også kortere) når du tar Pergo, så det kan være lurt å ta EL-tester. Gyn min sa at vi skulle ha sex annenhver dag, siden kvalitet er viktigere enn kvantitet. Det kan dere for så vidt gjøre hele syklusen, men det er viktigst rundt EL, fra et par dager før til et par dager etter. Dersom mannen din har lav kvalitet på svømmerne kan det lønne seg at han "sparer seg" noen dager før EL, sånn at antallet blir høyere. For de med lav kvalitet kan det være bedre å ha sex hver tredje dag. Men generelt gjelder "regelen" om annenhver dag.

Håper Pergo-en funker for dere! :o)

Hvorfor skal forresten du tilbake på dag 12? Kanskje gyn skal ta innvendig UL da? Da vil gyn i så fall se dersom du har blitt overstimulert av Pergoen (og har for mange egg), etter som jeg har forstått. Da er det i hver fall trygt å ta dobbel kur.

Jeg fikk dobbel kur med en gang, men jeg fikk desverre ikke noe oppfølging da. Nå skal jeg ta en enkel kur, og da skal jeg ta blodprøver på dag 14 tror jeg det var, for å se om jeg reagerer på Pergo, før søknaden om prøverør blir sendt. Sist gang med Pergo tok jeg tre dobble kurer etter hverandre. Nå skal jeg ta enkel kur, og annenhver måned (en annen lege).

Da jeg spurte om når vi skulle ha sex, sa hun at vi skulle ha annenhver dag fra dag 16, men det er helt avhengig av hvor lang syklus du har. Jeg tror det er på sidene til barnimagen at det er en eggløsningskalkulator. Den sier når du er mest fruktbar.

Lykke til!

Takk for svar! Gyn sa ikke noe om hvorfor jeg skulle komme tilbake dag 12 (det går litt fort i svingene hos henne), men jeg går også utifra at det er for å sjekke om ovariene er overstimulerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...